מבזקיםפוליטי / מדיניתאונות עבודה

"זכויות העובדים נרמסות; הפעם הראשונה ששומעים שם פועל זה אחרי שהוא מת"

ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ אפרת רייטן מרום (העבודה) קיימה היום (שני) דיון בנושא תאונות עבודה בענף הבנייה. בפתח הדיון הכריזה יו"ר הוועדה כי בתוך כשבועיים תקום מחדש ועדת המשנה שתתמקד בנושא, והציעה כי ח"כ אוסאמה סעדי יעמוד גם הפעם בראשה.

ח"כ רייטן מרום אמרה: "אנחנו פותחים את דלת הוועדה לעבודה משותפת, לשמוע קולות מהשטח וכל חקיקה שתידרש לנושא אנחנו נירתם. ועדת המשנה הייעודית תאפשר לתת מענה מעמיק ומיטבי לנושא הזה שהוא בגדר הצלת חיי אדם".

סגן השרה במשרד הכלכלה והתעשייה יאיר גולן, אמר: "אנחנו עומדים בפני שינוי מהפכני, נבנה תכנית עבודה שיטתית שתטפל בכלל הנדבכים של בריאות ובטיחות תעסוקתית. החזון הוא להגיע ממדינה המדשדשת מאחור למדינה המיישרת קו עם שאר המדינות המובילות בתחומי הבטיחות. אני קורא לכל השותפים לנושא לסיים את עידן ההתנצחויות ולפעול בשיתוף פעולה במטרה לצמצם את הפגיעות באופן משמעותי וניכר, עד כדי "לגעת באפס". בהמשך סקר סגן השר את התחומים בהם יתמקד משרדו ביניהם הגברת הפיקוח והאכיפה, הכשרה של כוח אדם ושקיפות מידע.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ אוסמה סעדי בירך על הקמת ועדת המשנה ואמר: "צריך להביא את הטיפול בנושא לרמת המעשים כי המספרים זועקים לשמיים וגם אם זה היה אחד- זה יותר מידי. צריך להגביר את הפיקוח, 4-5 עובדים בכל האתר שהם ממוני בטיחות. בנוסף, צריכה להיות יכולת חקירתית שתביא לידי מצב של כתב אישום, והענישה צריכה להיות מרתיעה".

צילום: דוברות הכנסת- דני שם טוב

ח"כ גבי לסקי (מרצ) אמרה: "בעולם יש קמפיין נגד יהלומי דמים ואסור לנו שאצלנו יהיו דירות דמים. כל מספר מעל אפס נפגעים הוא מספר שלא מתקבל על הדעת, חיי אדם יקרים מפז וצריך לשמור עליהם, לא רק מהבחינה המוסרית אלא גם באמצעות סנקציות. תפקידנו הוא להטמיע מהלכים של חובת בטיחות בעבודה כך שכל עובד ועובדת יחזרו הביתה בשלום".

חזי שוורצמן, מנהל מינהל הבטיחות במשרד הכלכלה והתעשייה, ציין: "אנחנו שולחים 60-70 מפקחים כל יום ל- 15,000 אתרי בנייה ועוד ו-17,000 מפעלים. כוחנו מוגבל. יש קמפיין מוצלח של המוסד לבטיחות וגהות שמזמין אזרחים לדווח על ליקויים באתרי בנייה ואנחנו מוזנקים כל יום לאתרים. יש לנו שקיפות מלאה ואפשר לראות כל יום אילו צווי בטיחות הוצאנו".

צילום: דוברות הכנסת- דני שם טוב

עו"ד ישראל אסל, הפורום למניעת תאונות עבודה, הוסיף: "אם ב-2018 חשבנו שמספר המפקחים זו הבעיה, היום הגדלנו את המספר מ-18 ל-80, ואנחנו לא רואים ירידה דרסטית במספר ההרוגים והסיבה היא שאין המשכיות לטיפול בצווים שנפתחו על ידם ואין שום אכיפה פלילית. הקבלנים למדו שלמנהל בטיחות בעבודה אין שיניים והם לא מפחדים לעבוד באתרים למרות שיש צווי בטיחות. הפתרון הוא לבנות תחת מנהל הבטיחות בעבודה מחלקת תביעות עצמאית שתגביר את ההרתעה והאכיפה".

דן ורשבסקי יו"ר איגוד המנופאים, אמר: "ענף המנופים הוא ענף שבו ידוע שזכויות העובדים לא נשמרות. אין קבלן אחד שהעובדים שלו מועסקים ישירות, כולם דרך קבלני משנה וכך קל לרמוס את זכויותיהם. הפעם הראשונה שאתם שומעים את השם של הפועל זה אחרי שהוא מת, ואני מבקש שהוועדה תתעסק בצורך והזכויות של הפועלים ולא הקבלנים."

איציק מויאל, יו"ר איגוד הבניין בהסתדרות עובדי הבניין והעץ אמר מנגד: "יש כיום שינוי רציני מאוד בהתייחסות לבטיחות העובדים באתרים, לפחות בחברות הגדולות. סגן השר גולן חדור מוטיבציה ולוקח את הדברים ברצינות, אני מברך ומחזק את ידו, מקווה שלא יתייאש בדרך כי את תפוח האדמה הלוהט הזה תמיד זרקו. גם במנהל הבטיחות יש הרבה מה לשפר אבל הוא עשה שינוי והוא עושה את תפקידו. הבעיה כיום היא ברשויות המקומיות שנותנות היתר בנייה ומתעלמות מכל מה שקורה באתר בפועל".

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח