מבזקיםפוליטי / מדיני

ועדת החוקה אישרה את רפורמת הרגולציה לקריאות שנייה ושלישית

בתום סדרת דיונים ממושכים, ובהמשך לדיון המרתוני שנערך אתמול במשך 12 שעות ברציפות, הוועדה בראשות ח"כ גלעד קריב דחתה היום (רביעי), כ-450 הסתייגויות לפרק י"ט בחוק ההסדרים – חוק יסודות האסדרה (הרגולציה) ואישרה אותו לקריאות שניה ושלישית. חברי האופוזיציה נעדרו מחלקו השני של דיון ההצבעות על בקשות הרביזיה.

יו"ר ועדת החוקה ח"כ קריב: "הקואליציה הוכיחה פעם נוספת שדווקא בגלל הגיוון שיש לה, בתפיסות עולם כלכליות וחברתיות, יודעת לייצר מהלכים מאוזנים וזהירים שנותנים ביטוי לכל האינטרסים והעקרונות הרלוונטיים, וכך אני מתכוון להמשיך ולפעול בסוגיות המשפטיות, החוקתיות והכלכליות שיגיעו לוועדת החוקה בראשותי".

ח"כ שמחה רוטמן: "החוק יהפוך לסיוט של כל מאסדר; משקולת על הכלכלה ועל העסקים הקטנים"; ח"כ יריב לוין: "אתם מפעל של חותמות גומי; יוצרים כאן מפלצת בירוקרטית מטורפת".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

תמכו בחוק: היו"ר ח"כ גלעד קריב (העבודה) והח"כים ענבר בזק (יש עתיד), בני בגין (תקווה חדשה), יום טוב חי כלפון (ימינה), גבי לסקי (מרצ).

במהלך הדיונים דאגה הוועדה לכלול בחוק הוראות שקיפות שיחולו על הרגולטורים ועל רשות הרגולציה; הוועדה קבעה כי הוצאת "כרטיס צהוב" על-ידי רשות הרגולציה לרגולטור תיעשה בהליך מיוחד וזאת כדי למנוע ניצול לרעה של כלי זה בידי בעלי כוח שינסו לסכל רגולציה המקשה עליהם; הוועדה העניקה משקל רב יותר לרגולטורים בתהליך טיוב הרגולציה הישנה; הוועדה הוסיפה בסעיף העקרונות המנחים לאסדרה מיטבית, את שקילת ההשפעות הסביבתיות הנובעות מקביעת האסדרה וכן את הצורך של רגולטורים לפעול לאור זכויות ואינטרסים ציבוריים; הוועדה פתחה פתח להחלה הדרגתית של חלק מסמכויות הרשות גם ביחס לרגולטורים הקשורים במשרד האוצר; הוועדה הסירה מהחוק את ההגדרה של מאסדרים פיננסיים והם ייכללו בהחרגות החלות על תאגידים ציבוריים; לרשות שוק ההון נקבעה הוראת שעה שתשווה את היחס אליה כמו לתאגיד ציבורי למשך מספר שנים.

משרד האוצר נענה לדרישת יו"ר הוועדה ח"כ קריב והתחייב להקצות משאבים לטובת המשרדים המאסדרים לטיוב רגולציה קיימת. מתוך התקנים שיינתנו לרשות, לפחות 5 תקנים יוקצו ע״י המשרדים עצמם לטובת טיפול לטיוב מלאי הרגולציה וכן יתקיים מכרז שתבצע הרשות לטובת שירותי ייעוץ בהיקף של 5 מיליון ש"ח שגם בו יוכלו להיעזר משרדים.

בסעיפים הנוגעים למליאת הרשות ויו"ר הרשות קיבלה הוועדה את הצעת היו"ר ח"כ קריב להוסיף למליאת הרשות נציג מהמשרדים המאסדרים, וקבעה כי המליאה תמנה 7 חברים (במקום 6): יו"ר מליאת הרשות שתמנה הממשלה, מנכ"ל משרד רה"מ או עובד שימנה, הממונה על התקציבים במשרד האוצר או עובד שימנה, המשנה ליועמ"ש שימנה היועמ"ש; נציגי ציבור מומחים שימנו שר האוצר ושר המשפטים ונציג ציבור עם ניסיון כמאסדר, שימנה שר שתקבע הממשלה מבין אלה: השר להגנת הסביבה, שר הבריאות, השר לבט"פ, שר החקלאות והשר האחראי על זרוע העבודה.

הצעת החוק נועדה להסדיר את התהליך הפנים-ממשלתי הנוגע לתהליכי גיבוש וקביעת רגולציה. בהצעת החוק מוצע להקים רשות בקרה מרכזית לרגולציה שתהווה גורם מקצועי ממשלתי בתחום, תייעץ לרגולטורים ביחס לתהליכי הבחינה של רגולציה חדשה, תמליץ ביחס לטיוב רגולציה קיימת, תקדם תהליכי תכנון ותיאום בין רגולטורים, תסייע בהכשרה ובפיתוח מיומנויות בתחום הרגולציה, ותייעץ לממשלה בענייני מדיניות רגולציה.

ועדת החוקה אישרה את רפורמת הרגולציה לקריאות שנייה ושלישית
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
ועדת החוקה אישרה את רפורמת הרגולציה לקריאות שנייה ושלישית
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח