כלכלהמבזקיםפוליטי / מדיני

רפורמת הכשרות יוצאת לדרך: "שברנו את מונופול הרבנות ופתחנו את הכשרות לתחרות בריאה"

בתום עשרות שעות דיונים, אישרה היום (רביעי) ועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים את הצעת חוק התכנית הכלכלית פרק כ' – ייעול מערך כשרות לקריאה שניה ושלישית. הוועדה דחתה אלפי הסתייגויות שהוגשו אך קיבלה כמה הסתייגויות בודדות שאושרו בהסכמת הקואליציה.

עיקרי החוק שאושר:

▪️ שוק הכשרות ייפתח לתחרות מלאה בעוד כשנה (1.1.23) כך שגופים פרטיים יוכלו להעניק כשרות. הגופים יקבלו אישור מהממונה על הכשרות ברבנות הראשית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

▪️ הגופים יוכלו לפעול לפי בחירתם, עפ"י סטנדרט כשרות (תקן) שתקבע מועצת הרבנות הראשית או עפ"י סטנדרט שיקבעו שלושה רבנים.

▪️ המועצות הדתיות יוכלו בעוד כחודשיים (1.1.22) לתת כשרות בכל מקום בארץ ולא רק בערים אליהם שייכים.

▪️ מחיר תעודות הכשרות לעסקים לא יהיה אחיד וייקבע על ידי כל תאגיד כשרות ומועצה דתית.

▪️ מתן כשרות למוצרי ייבוא יתאפשר לכל הגופים הנ"ל פרט למועצות הדתיות.

▪️ משגיחי כשרות יחויבו בהסמכה של הרבנות הראשית.

▪️ פיקוח פרלמנטרי של הוועדה על יישום החוק.

צילום: דוברות הכנסת

יו"ר הוועדה, ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) אמרה: "היו דיוני עומק שנעשו גם בעזרת חברי האופוזיציה. עשינו סדר במועצות הדתיות. החזרנו את הכבוד לנשים – כי גם דיני עבודה יחולו על כל התאגידים. שברנו את מונפול הרבנות. מה שכואב להם זה השליטה והכח לקבוע לכולנו. ייתכן שלא חשבנו מספיק ויבואו עוד תיקונים. אין חוק שלא עובר תיקונים. עשינו מהפכה. העברנו בוועדה את הרפורמה, שתייעל את מערך הכשרות בישראל תוזיל עלויות, תוריד את יוקר המחייה ותטיב עם בעלי העסקים ששילמו עד עכשיו ביוקר עבור תעודת הכשרות".

בסיעת ש"ס תקפו: "זהו יום עצוב לעם ישראל, שבו אבן גדולה בחומת המדינה היהודית נופלת. המרחב הציבורי בישראל עומד להפוך ל"לא כשר". מאחורי ה"רפורמה" אין כוונה להיטיב עם צרכני הכשרות שעתידים לשלם ביוקר, אלא לזרוע חורבן ובלבול בתחום, ולפתוח שוק פרוע של ארגוני כשרות פיקטיביים שיכשילו המוני יהודים במאכלות אסורות. השר מתן כהנא הוא המוציא לפועל של ליברמן ומלינובסקי בדרך להחרבת הסטטוס קוו ופגיעה קשה במוסד הרבנות הראשית."

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הגיב: "זהו יום שחור. אתם אולי מסיימים פה, אבל כעת אני רק מתחיל את המלחמה, לצרכני הכשרות לא יהיה אימון וביטחון בכשרות. אנשים רעבו ללחם בגלל הכשרות, כשרות אין פה. לא ראיתם לעיניכם לא את זכויות האזרח ולא את זכויות הדת בארץ ישראל, החוק אולי עבר אבל אנחנו רק מתחילים כעת את המלחמה, נגיע לכל ילד במדינה ליידע אותו כי הכשרות שלכם הינה פייק מוחלט!."

שר התקשורת יועז הנדל כתב בחשבון הפייסבוק: "מוציאים את הפוליטיקה מהצלחת. ‏מברך את חברי השר מתן כהנא על העברת רפורמת הכשרות. ‏מדורי דורות הכשרות הייתה שייכת לכל עם ישראל ולא למגזר אחד שכופה על כולם את הסטנדרטים שלו. התחרות תעשה טוב לכשרות ולצרכניה וסוף סוף תנתק את הקשר בין הלכה לפוליטיקה. בממשלה אחרת זה פשוט לא היה קורה. ברכות."

בתנועת נאמני תורה ועבודה בירכו: "אחרי למעלה מעשור בו הובילה התנועה מהלכים לשיפור מערך הכשרות בישראל, אנו מברכים על אישור הרפורמה בכשרות בוועדה. הצעת החוק, לה היינו שותפים, מביאה בשורה חשובה עבור כל מי הכשרות חשובה לו. רפורמת הכשרות צפויה לייצר תחרות, שתביא לביזור הכוח, להתייעלות המערכת לשקיפות רבה ייתר ובסופו של יום לכשרות טובה יותר עבור אזרחי מדינת ישראל."

צילום: דוברות הכנסת
צילום: דוברות הכנסת

Back to top button