טכנולוגיהמבזקיםפוליטי / מדיני

הסכם היסטורי: ישראל והאמירויות ישתפו פעולה במשימת החללית 'בראשית 2'

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש-הכהן ושרת הטכנולוגיות המתקדמות של איחוד האמירויות, שרה אל אמירי, חתמו היום (רביעי) באקספו בדובאי על הסכם שיתוף פעולה היסטורי ראשון בתחום החלל בין מדינת ישראל ואיחוד האמירויות.

ההסכם שנחתם היום, בהמשך לחוזה השלום בין המדינות, יוביל לפרויקטים משותפים בתחום החלל, בהם פיתוח טכנולוגיות חלל, לוויינים, מערכות לחקר חלל (רובוטיקה, כלי רכב ומערכות אופטיות), תעשיית החלל, לימודי חלל, תכניות חינוכיות ועוד.

החתימה היתה לא רק על הסכם מסגרת בין המדינות לשיתוף פעולה בין שתי סוכנויות החלל אלא גם על מסמכי הבנות ביחס לפרויקטים ספציפיים שכבר מקודמים, פרי עבודה של החודשים האחרונים בתקופת הקורונה בין שתי הסוכנויות:

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

● שת"פ בינלאומי ראשון בפרויקט בראשית 2 – מדובר בחתימה על הסכם בינלאומי ראשון בין מדינות על משימת בראשית 2, שיקדם פעילויות משותפת של סוכנות החלל הישראלית ומקבילתה באמירויות. שיתוף הפעולה יהפוך את משימת בראשית2 לפרויקט המדעי-טכנולוגי הראשון שייצור היסטוריה משותפת לשני העמים: דגלי ישראל והאמירויות על הירח. מדובר ביצירת מודל לשיתוף פעולה בין שני העמים בהיבטים רבים, טכנולוגי, מדעי וחינוכי אשר יעמיק הקשר בין המדינות וישמש השראה לשיתוף פעולה נוסף בין ישראלי לכלל מדינות ערב. החללית בראשית 2 תהפוך לפרויקט משותף בין ישראל לאמירויות בהיבטי הטכנולוגיה, המדע והייצור. לפרויקט יהיה אימפקט חינוכי משמעותי לילדי שתי המדינות.

● שת"פ שמצרף את האמירויות למחקר באמצעות לוויין ונוס – המתקיים כיום כבר בין צרפת לישראל. מחקר מדעי משותף פורץ דרך המבוסס על נתונים מלוויין "ונוס" הישראלי-צרפתי – סוכנות החלל הישראלית יחד עם סוכנות החלל של האמירויות יפרסמו קול קורא למחקר משותף של חוקרים/ות משתי המדינות. המחקר המשותף, שיתבסס על הנתונים של לוויין ונוס, יבדוק תופעות הקשורות למשאבי כדור הארץ, חקלאות מדייקת, מדבור, ניטור גופי מים וכו'. מדובר בנושאים הנמצאים בליבת המחקר הבינלאומי העוסק בהתמודדות עם משבר האקלים העולמי.

לוויין ונוס הוא מיזם משותף של סוכנות החלל הישראלית (ISA) וסוכנות החלל הצרפתית (CNES) הלוויין הזעיר מצויד במצלמה מיוחדת שיכולה לקלוט פרטים על פני כדור הארץ ב-12 אורכי גל, בהם גם פרטים שאינם נראים לעין. הוא מצלם שטחים קבועים בישראל וברחבי העולם ויספק לחוקרים עשרות תמונות מדי יום שכל אחת מהן תכסה כ-730 קמ"ר. מסלול הלוויין מאפשר זמן חזרה של אחת ליומיים לצילום אותם שטחים ובאותה זווית צפייה. ונוס יקיף את כדור הארץ 29 פעמים תוך 48 שעות ויספק תמונות פעם ביומיים תוך שהוא חוזר בדיוק לאותה זווית צילום, דבר שיאפשר לזהות שינויים תכופים בצמחייה, בקרקע, בחופים, בגופי מים פנים יבשתיים ובאטמוספרה. שילוב שלוש תכונות אלה הוא ייחודי לוונוס, ואין כיום בחלל לוויין המכיל את כולן יחד. תכונות אלו מקנות לו יתרון על פני לווייני סביבה אחרים הפועלים כיום בחלל.
צירוף האמירויות לפרויקט לווין ונוס עונה לתחומי ענין משותפים בין האמירויות וישראל בתחומי החקלאות, המדבור, ניטור המים וסוגיות של שינוי אקלים – נושאים המשותפים לישראל ולאמירויות.

צילום: באדיבות משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה

במסגרת שיתוף הפעולה עם איחוד האמירויות בתחום החלל, אותו מובילה סוכנות החלל הישראלית, מקודמים צוותי עבודה בין שתי המדינות לגיבוש פרויקט הנוגע בקביעת עיתוי מדויק למולד הירח. הפרויקט החל כיוזמה חינוכית של מרכז החלל בנצרת ללימוד הנדסת לוויינים ואסטרונומיה עבור תלמידים ערבים ויהודים והינו בעל פוטנציאל להשפיע על סוגיות שונות הקשורות למולד הירח. לפרויקט נגזרות טכנולוגיות וחינוכיות מהמעלה הראשונה. מדובר על פרויקט אזורי משותף בעל פוטנציאל לחיזוק הקשר בין העמים באזור. שיתוף הפעולה בין המדינות הנרקם בימים אלו ממחיש את הפוטנציאל הנרחב הקיים בחלל. הפרויקט יכונה ככל הנראה פרויקט "לונר-סאט" וצפוי לחבר תלמידים ערבים ויהודים בין שתי המדינות. כל אלה יבנו וישגרו יחד לויין (מדובר בפרוייקט פרי יוזמת והובלת משרד המדע ובתמיכה כספית משותפת של משרד המדע, המשרד לשוויון חברתי והמשרד לשיתוף פעולה איזורי).

צילום: באדיבות משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה

טקס החתימה על שיתופי הפעולה בין ישראל לאיחוד האמירויות, ההסכם החמישה עשר במספר מאז כינון השלום בין המדינות, נערך בעיצומו של שבוע החלל בתערוכת אקספו 2020 בדובאי. במסגרת שבוע החלל, תקיים סוכנות החלל הישראלית בביתן הישראלי, אירוע טרילטראלי, בשיתוף סוכנות החלל הצרפתית (CNES) וסוכנות החלל האיטלקית (ASI),באירוע יוצגו הלוויינים ונוס ושלום. פרויקט שלום, המשותף עם סוכנות החלל האיטלקית, כולל לוויין מסחרי המבוסס על טכנולוגיות מובילות בתחום התצפית ומיועד לתרום להתמודדות עם אתגרי שינויי האקלים, הסביבה והחקלאות המדייקת. לתוצריו של שלום, פוטנציאל השפעה עולמי כדוגמת פיתוח אפליקציות לניטור שינויים ביבולים, התמודדות עם אתגרי זיהום מאגרי מים ועוד.

במסגרת הביקור המדיני של שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש-הכהן, פגשה השרה את שר היזמות והעסקים הבינוניים והקטנים, ד"ר אחמד בלהול אל פלאסי, אותו הכירה במסגרת תפקידה כשרת התיירות. לאור עיסוקה של השרה במשבר ההייטק הישראלי שני השרים דנו בניסיון האמרתי לטפל בנושא. השר הציג בפניה את התכניות והאמצעים הממשלתיים המעודדים הגעת כוח אדם איכותי לתחומי הטכנולוגיה וההייטק על ידי האמירויות ושוחחו בנושאי הקורונה ואתגריה. השניים סיכמו על המשך שיח בין הצדדים.
השרה גם פגשה את שרת הטכנולוגיות הגבוהות, הגב' שרה אל אמירי לקראת החתימה על ההסכם.

צילום: באדיבות משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה

בהמשך הביקור בדובאי, עתידה השרה לפגוש גם את מנכ"ל קרן העתיד של דובאי, וכן את ראשי תעשיות הטכנולוגיה והחלל בדובאי.

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש-הכהן, אמרה: "ממשלות חותמות על הסכמים, אבל אנשים עושים את השלום! אני מברכת על הזכות שניתנה לי להגיע לאחר הסכמי אברהם לדובאי ולחתום על הסכמי שיתוף פעולה חשובים בין ישראל לאמירויות. הסכמים בין סוכנויות החלל של שתי המדינות, פרויקט בראשית 2, פרויקט לוויין ונוס ולבסוף פרוייקט "לונה- סט" שיחבר בין תלמידים ערבים ישראלים והאמירויות. תחום החלל אינו רק חקר הירח אלא מוביל טכנולוגיית משנות חיים בתחום האקלים, חקלאות מדייקת, אתגרי המים והמידבור בעולם. אני שמחה שמצאתי בשרת הטכנולוגיות המתקדמות, שרה אל-אמירי, שותפה נאמנה לתפיסה שמחברת בין שתינו ולפיה מצוינות טכנולוגית המהווה מנוף כלכלי אבל לא פחות חשוב מזה הינה כלי חינוכי וחברתי ממדרגה ראשונה שמחבר בין אנשים ועמים. אני מודה גם לשר אל פלאסי על דיון מאיר עיניים בסוגיית כוח אדם בענף ההי טק וללמוד מניסיונו הרב. אמשיך לפעול לחיזוק תעשיית החלל וההייטק המשגשגת בישראל, ליצירת הזדמנויות לשיתופי פעולה פורים בכל תחומי החדשנות, המדע והטכנולוגיה ולחיזוק מערכת היחסים בין המדינות."

תא"ל (מיל') אורי אורון, מנהל סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אמר: "עם כניסתי לתפקיד מנהל סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אני גאה להיות שותף לסדרת שיתופי פעולה חדשניים ובעלי ערך מדעי, טכנולוגי וחינוכי רב עם סוכנות החלל של האמירויות. בכוונתי לרתום את כל ניסיוני להעצמת תחום החלל בכלל וסוכנות החלל בישראל בפרט כמנוף כלכלי למדינה ולחברה הישראלית כולה על כל רבדיה."

איש העסקים מוריס קאהן תיאר: "במהלך החודשים האחרונים, יצרנו קשר אמיץ וחזק עם גורמים בכירים באיחוד האמירויות ששואפים לכונן מערכת יחסים עמוקה המבוססת על ערכים משותפים של חינוך, טכנולוגיה והשראה עבור הדורות הצעירים של שני העמים. אנחנו גאים להיות הפרויקט הראשון שיפרוץ את הדרך למהלכים היסטוריים נוספים כתוצאה מהסכמי אברהם, אנו ניגשים לעבוד על הפרטים על מנת שהדרך המשותפת תרקום עור וגידים ונוכל בקרוב לשתף גם את הציבור".

שמעון שריד, מנכ"ל SpaceIL, ציין: "SpaceIL חרתה על דיגלה לקדם את המדע והחינוך המדעי ברמה האזורית וברמה הגלובאלית, ובתוך כך גם לתרום לתהליכי נורמאליזציה ושלום אזורי באמצעות שיתופי פעולה עם מדינות שוחרות שלום ושוחרות מדע וחלל. אנו שמחים לשיתופי פעולה עם סוכנות החלל האמירתית, יד ביד עם משרד המדע וסוכנות החלל הישראלית"

משימת ״בראשית 2״ מתוכננת לשבור מספר שיאים בהיסטוריית החלל העולמית ביניהם: נחיתה כפולה על הירח במשימה אחת; נחיתה בצד הרחוק של הירח (עד היום רק סין הצליחה לנחות שם); הנחתות (הצמודות לחללית האם) תהיינה החלליות הקטנות ביותר ששוגרו אי פעם לחלל (כל אחת מהן שוקלת 120 ק"ג עם דלק ו-60 ק"ג בלי דלק); בנוסף, חללית האם מתוכננת למשימה ארוכת טווח של כ-5 שנים ותהווה פלטפורמה לפעילות חינוכית מדעית בארץ ובעולם, באמצעות חיבור מרחוק, אשר יאפשר לתלמידים ממדינות שונות להשתתף במחקר מדעי בחלל העמוק.

לרגל שיתוף הפעולה, ילדים מהקהילה היהודית בדובאי וגן ילדים מרמת גן, ציירו ציורי חלל במסגרת פעילות העוסקת בתחום החלל שהתקיימה על ידי עמותת SpaceIL בדובאי ובישראל. בפעילות, שיתפו הילדים על החלום להגיע לחלל ועל החלומות הפרטיים שלהם. הם קיבלו הסבר על חלקי החללית ומושגים בסיסיים בתחום החלל וכמובן סיפור מסעה של החללית "בראשית". מה שריגש את הילדים במיוחד, הייתה ההבטחה כי חלק מהציורים שלהם יצטרפו למשימת בראשית2.

SpaceIL היא עמותה ללא כוונת רווח שהוקמה על ידי שלושה מייסדים: יריב בש, כפיר דמרי ויהונתן ויינטראוב. העמותה פועלת לקידום משימות בחלל באמצעות מדע מתקדם וחינוך והשראה בתחומי הטכנולוגיה והמדע. לעמותה מאות מתנדבים והיא הצליחה בשנות פעילות לגעת במעל מיליון ילדים. באפריל 2019 הפכה לגוף הפרטי הראשון שהגיע לירח במסגרת משימת ״בראשית״, ובכך מיצבה את ישראל כמדינה השביעית שהגיעה לירח.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח