מבזקיםפוליטי / מדיני

לאחר דיון של 14 שעות: שינויים ברפורמת הכשרות

בתום 14 שעות, הוועדה בראשות ח"כ יוליה מלינובסקי, התקדמה בהקראת הצעת החוק של פרק כ' במערך הכשרות. במהלך השעות הרבות, נערכו דיונים מעמיקים בפרטי סעיפי רפורמת הכשרות. בפרק העיצומים הכספיים, העיר יועמ"ש הוועדה, תומר רוזנר כנגד נוסח החוק ואמר כי "עיצומים כספיים בד"כ מקובל שמטילים בסכום מסוים על יחיד ואחר על תאגיד, כאן אין את ההבחנה הזאת ובד"כ המודל מתייחס לתאגיד בדרך אחרת. לא מקובל לקבוע עיצומים כספיים לפני שיודעים במה מדובר. לצערי לא הספקנו להעביר את ההערות האלו לממשלה". יו"ר הוועדה, ח"כ יוליה מלינובסקי דרשה התייחסות כוללת של הממשלה לדברי היועמ"ש.

במהלך הדיון נקבע כי הסעיף הקובע שיש אפשרות להתליית תעודה לבעל עסק ע"י תאגיד הכשרות שלא מטעמי דיני כשרות – יימחק מהחוק. כן נקבע כי רבני ערים יוכלו במידית לתת כשרות בכל מקום. עפ"י הצעת החוק זה יחול רק על רבני ערים המונים מעל 20 אלף תושבים. חברי הכנסת יעקב אשר, אבי מעוז ואורי מקלב טענו כי סעיף זה נקבע לא בחינם שכן מספר תושבי שוהם הינו 21 אלף תושבים. עוד נקבע בדיון היום כי גם בתום תקופת המעבר, המועצות הדתיות יוכלו להמשיך לפעול בתחום הכשרות לצד כל התאגידים העסקיים שיוקמו.

סעיפים נוספים שנדרשו לבירור בדיון היו בנוגע לסמכויות השר הנוגעות לקביעה והתערבות בסמלי כשרות וכן ביחס למשרת 'הממונה' – התפקיד החדש שיוקם במוסד הרבנות הראשית לישראל והוא יהיה אחראי על כל שירותי ההשגחה בין אם יפעלו עפ"י תקני הכשרות של הרבנות ובין אם יפעלו עפ"י תקני הכשרות שייקבעו שלושה רבנים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בנוגע להסדר שיאפשר לכל שלושה רבנים לקבוע תקן כשרות שיחייב את הממונה להעניק לתאגיד שייבחר בכך כשרות, הביעו חברי מועצת הרבנות הראשית הרב וייס והרב לוי דברים חריפים כנגד. לדבריהם הצטרף גם יו"ר המועצה הדתית בירושלים הרב יהושע ישי שאף הציג מסמך המלמד שרפורמת הכשרות תייקר את השירותים הכשרים.

חיים עוז, סמנכ״ל איגוד לשכות המסחר אמר בדיון כי "הרפורמה לא משנה את ההלכה אלא רק את התהליכים והיא חשובה ומרכזית למשק לפתרון הכשלים בתחום הריכוזיות בכשרות. אנו תומכים בה ומבקשים לשלב את תחום היבוא ברפורמה באופן מלא של כל גופי הכשרות המוכרים בחו״ל. זה יביא לתחרות במשק, התייעלות אמיתית, הפחתת עלויות של העסק ופחות התעסקות בירוקרטית".

יניב שפירא מנהל ארצי בחטיבה הדתית בהסתדרות, פנה בדיון לחברי הכנסת: "כשאתם באים עכשיו להרים אצבע בעד החוק, אתם צריכים להסתכל בעיניים של 4000 משגיחי הכשרות שעשו את העבודה הקשה במסירות במשך עשרות שנים. לתאגידי הכשרות שיקומו אחרי הרפורמה אין שום מחויבות למשגיחים. אף אחד לא לוקח אחריות על הפרנסה והתנאים של אלפי העובדים שצפויים להיפגע. יש משגיחים שלקחו התחייבויות כספיות על סמך המשכורת שהיום הם מקבלים, ומחר בבוקר הם צפויים למצוא את עצמם בלי עבודה. יצרתם רפורמה מלאת בעיות שלא פותרת שום בעיה שהייתה קיימת עד היום".

הוועדה לתקציב הביטחון
צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ
Back to top button