מבזקיםפוליטי / מדיני

לחץ בוועדת הכלכלה להקדים את תחילת רפורמת הבנקאות הפתוחה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות חה"כ מיכאל ביטון, תמשיך הלילה (ראשון), את הדיונים על רפורמות המידע הפיננסי, מתוך חוק ההסדרים. בדיון היום עסקה הוועדה במועד כניסת החוק לתוקף, כאשר היו"ר ביטון, ח"כ שלמה קרעי וח"כ ענבר בזק ביקשו ליישם את הרפורמה בהקדם.

ח"כ קרעי אמר כי מסרסים את החוק בלוח זמנים דחוי, והוסיף כי שלל תאריכי הכניסה לתוקף של הרפורמה זו דחיינות. ח"כ ענבר בזק הצטרפה לדברים, ואמרה כי הדחייה משרתת רק את הבנקים וכי לוח הזמנים לא פרופורציונאלי להתארגנות. היו"ר ביטון ביקש מנציגי הממשלה לעשות מאמץ לנצל את 24 השעות הקרובות לביצוע בדיקה מעמיקה האם אפשר לקצר את לוחות הזמנים. "הבעיה שהאמונה הולכת וקטנה אחרי 70 שנה, אנחנו מאמינים ומאמינים ובסוף לא היו רפורמות אמתיות שזעזעו את המבנה הישן בבנקאות", אמר היו"ר ביטון.

מנכ"לית לובי 99, לינור דויטש, אמרה כי התייעצה עם טובי המומחים, וכי אין הבדל בין הנגשת מידע בעובר ושב לבין הנגשת מידע על הלוואות, פיקדונות ואשראי. לדבריה, "ביוני נותנים גישה על מה שאין בו כסף ובדצמבר משחררים את מה שיש בו כסף. עוד שישה חודשים זה עשרות אלפי זוגות צעירים שלא יוכלו להשוות ומי שגוזר קפון זה פועלומי. הם מתגאים בהקמת בנק דיגיטלי, אבל כשזה נוגע באפליקציות פשוטות פתאום זה לוקח זמן. אין שום סיבה שזה יקרה וצריך להתעקש על הקדמת הלוז".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

רכז פיננסים באגף התקציבים באוצר, יובל טלר, אמר כי צריך שההנגשה תהייה נכונה ולא תביא להטיה ולבעיות צרכניות שלא יבטיחו תחרות. "מבחינה זו קבענו מועדים מוקדמים יותר שחלים על בנקים, תאגידי עזר וסולקים, כי הם התחילו בפעילות להנגשת המידע. בשביל שנדע להבטיח שהחוק מייצר הנגשה איכותית ללקוח נדרשנו לקבוע מועדי תחילה מאוחרים יותר. ב-14 ביוני נייצר מגרש משחקים שווה שכולם מתחילים בנקודה שווה", אמר.

מנהלת את פרויקט הבנקאות הפתוחה בבנק ישראל, אילנית מדמוני, אמרה כי בבנק עובדים על הרפורמה מ-2018, בתהליכים רגולטוריים לא פשוטים. לדבריה, לעלות לאוויר בעוד 7 חודשים זו תקופה ממש קצרה. בעקבות דרישת היו"ר ביטון אמר טלר כי הדבר ייבחן ביממה הקרובה.

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, אמר כי 70 שנה זה זמן קצר לעומת האין סוף. הוא הוסיף: "נוהל בנקאי תקין קבע תאריכים, ובחקיקה זה לא הבנקים הם שיזמו. עשינו כל מאמץ לחבר למערכת, למרות שאין חקיקה, את כל הרגולטורים האחרים. אומרים אל תשאירו את זה רק למערכת הבנקאית, אבל אם נקצר רק המערכת הבנקאית תהייה פעילה ואם מאריכים באים בטענות למערכת הבנקאית שהיא מוכנה. בואו נפסיק עם הצביעות, המערכת הבנקאית מוכנה. 9 חודשים זה לא חזות הכל. הדחייה היא באה משני מקומות, מקום שהחקיקה מחייבת ולאפשר למאסדרים אחרים לתת רישיונות ולעמוד בתנאי אבטחת מידע, פרטיות וסייבר".

מנכ"ל רייזאפ, יובל סאמט, אמר: "תנו למי שמקבל רישוי פשוט להתחיל להשתמש בממשקים כמו שהם, לא לחכות ליוני. ברגע שבנק ישראל יכתיב את הסטנדרט תאפשרו לשחקן עולה לאוויר להשתמש במידע וכך יהיה לו יתרון. תגדירו סטנדרט ומי שירוץ מהר יוכל להתחבר, וכך תהייה אפשרות לשתף פעולה מהר".

צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

Back to top button