חדשות הארץמבזקים

שרת החינוך בעצרת לזכרו של רה"מ רבין: "דיאלוג הוא אחד מיסודות הדמוקרטיה"

שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, נשאה היום (ראשון) דברים לזכרו של רה"מ המנוח יצחק רבין, בעצרת הנוער ליום הזיכרון הממלכתי ליצחק רבין ז"ל שנערכה במרכז רבין בתל אביב, בהשתתפות דליה רבין, מנכ"ל משרד החינוך וראשי מועצות התלמידים וארגוני הנוער.

את נאומה פתחה שרת החינוך ואמרה: "26 שנים חלפו מאז מוצאי אותה שבת, בארבעה בנובמבר 1995, כשרוצח יהודי התנקש בראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל במרכז תל אביב.  כדורי האקדח שפילחו את גופו של רבין פילחו גם את החברה הישראלית כולה. לרצח המתועב קדמו אווירה קשה, קיטוב חריף, שיח רעיל ואלים מאד. לא העלינו על דעתנו שדבר נורא שכזה יכול להתרחש כאן, אצלנו, בישראל. שלוש היריות בכיכר בתל אביב ניפצו לרסיסים את כל מה שחשבנו שידענו. חשבנו שאנחנו יודעים להתווכח מבלי לחצות את גבולות השיח הלגיטימי, שאנחנו יודעים שגם כאשר איננו מסכימים בנינו- באותה עת אנחנו גם מבינים שהמכנה המשותף בינינו יהיה תמיד רב על המפריד, ושהשורשים שלנו חזקים מכל מחלוקת. חשבנו שאנחנו, כחברה וכמדינה, מוגנים מפני רצח פוליטי. חשבנו, אך התבדינו, כולנו." 

"יום הזיכרון ליצחק רבין הוא לא רק יום לזכרו של רבין האיש והמנהיג- רמטכ"ל שהוביל את מדינת ישראל לניצחון במלחמת ששת הימים, שר ביטחון וראש ממשלה. יום הזיכרון הוא כדי שנזכור כולנו את הרצח שזעזע  את החברה הישראלית ועורר שיח על דמותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. יום הזיכרון הוא כדי שנזכור את הלקח כחברה. החיים בחברה דמוקרטית מזמנים מורכבויות ומתחים אשר מצופים להיפתר באמצעות קיום שיח ודיון המשמרים כל העת את מערך האיזונים העדין ביניהם." הוסיפה ד"ר שאשא ביטון.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בנוסף, ציטטה שרת החינוך את רבין ז"ל ואמרה: ""האלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה הישראלית. יש לגנות אותה, להוקיע אותה, לבודד אותה. זו לא דרכה של מדינת ישראל." אמר יצחק רבין בנאומו האחרון, דקות לפני שכדורי המתנקש השיגו אותו. עלינו להיות סבלניים וסובלניים, לדחות, לגנות ולהוקיע כל סוג של אלימות – מילולית ופיזית כאחת. נכון, החברה הישראלית היא חברה מאד מגוונת, ולכל אחד ואחת מאיתנו יש מה לומר, יש עמדות ודעות, אמונות ורצונות – כל זה מצוין! גם חילוקי הדעות טבעיים, לגיטימיים ולמען האמת בלתי נמנעים, אך עלינו לדעת לנהל אותם תוך שמירה על אחדות וכבוד הדדי כלפי הזולת. דיאלוג הוא אחד מיסודות הדמוקרטיה, והיכולת לאפשר דיון פורה על סוגיות שנויות במחלוקת היא חיונית לחוזקה של החברה הישראלית." 

"עלינו לקחת אחריות על אופי השיחה, אחריות על הסגנון. חובה עלינו להבין, לזכור ולהזכיר, שמילים שיוצאות מן הפה עלולות להיות פתח למעשים. כמי שאמונה על מערכת החינוך בישראל – המערכת החשובה ביותר לא רק לחיינו כעת בהווה, אלא גם לעתידנו – אני רואה חשיבות עליונה לאפשר יצירת סביבת לימודים חפה מאלימות ובריונות לכלל תלמידי ישראל. עלינו ללמוד לשוחח, להקשיב ולכבד דעות שונות. אנחנו מחויבים לחנך על פי ערכי החברה הדמוקרטית ולעודד אתכם בני הנוער לקחת חלק פעיל ולהשפיע על עיצוב המדינה בשנים הבאות. רצח רבין הוא כתם שלא ימחה מדפי ההיסטוריה של החברה הישראלית. לזכור את הלקח מאותו יום ארור ומהאווירה שקדמה לו- זוהי חובתנו כלפי עצמנו, כלפי ילדינו ולמען עתידנו בארץ הזו. יש לנו ארץ אחת ויש בה מקום לכולנו  – אין לנו ארץ אחרת. יהי זכרו של ראש הממשלה ושר הביטחון, יצחק רבין ז"ל, ברוך." אמרה בסיום נאומה.

צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

Back to top button