בריאותמבזקיםפוליטי / מדיני

אושר בטרומית: שירותי הגמילה יועברו לאחריות קופות החולים

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון – העברת שירותי הגמילה לאחריות קופות החולים וטיפול בהתמכרויות), התשפ"א-2021 של חברת הכנסת עידית סילמן, אליה הוצמדו הצעות של חברות הכנסת מיכל וולדיגר ושרן השכל.

מוצע להוסיף לשירותי בריאות הנפש שמעניקות קופות החולים את סל שירותי בריאות הנפש לגמילה ובכלל זה שירותי אשפוז, שירותים מרפאתיים, גמילה תוך ביתית וטיפול על ידי צוות רב מקצועי בהתמכרויות שיכלול בין היתר רופא מומחה בפסיכיאטריה, פסיכולוג, עובד סוציאלי, ומרפא בעיסוק.

בדברי ההסבר נכתב: "ההתמכרויות מסוגים שונים הפכו לשכיחות, בין אם התמכרות לשימוש בחומרים פסיכו-אקטיביים, התמכרות לתרופות מרשם, התמכרות התנהגותית וכדומה. ואולם, נושא זה נדחק לשוליים ולא נהנה מהקצאת משאבים מספקים. בשנת 2015 נכנסה לתוקף הרפורמה בשירותי בריאות הנפש. האחריות לטיפולים בתחום בריאות הנפש הועברה לקופות החולים, בעוד שהאחריות לטיפול בסוגיית ההתמכרויות נותרה במשרד הבריאות ובמשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. מטופלים המתמודדים עם הפרעות נפשיות מופנים לקבלת טיפול במסגרת קופות החולים בשל ההפרעה הנפשית. במידה ומתגלה תוך כדי הטיפול גם הפרעת התמכרות, הם מופנים לטיפול במסגרות טיפוליות אחרות, כיוון שטיפולים אלו אינם מצויים תחת אחריותן של קופות החולים. פיצול זה גורם לקשיים רבים ולהחרפת הבעיות שהיו קיימות בתחום ההתמכרויות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

רוב המתמודדים עם הפרעת התמכרות סובלים גם מהפרעה נפשית. בחלק מהמקרים אותה הפרעה נפשית התפתחה כתוצאה מהפרעת ההתמכרות. ישנם מחקרים רבים בעולם המצביעים על הצורך שהטיפול בשתי המחלות (הפרעה נפשית והפרעת ההתמכרות) יהיה תחת אותו גוף מטפל על מנת לייצור רצף טיפולי מקצועי, יעיל ונאות."

ח"כ סילמן: "כיום, בישראל מעריכים שיש 120,000 אנשים שהם גם מכורים וגם סובלים מהפרעות נפש, וזה מתוך הדוח של הממ"מ. רוב המתמודדים עם הפרעת ההתמכרות סובלים גם מהפרעה נפשית. בחלק מהמקרים אותה הפרעה נפשית התפתחה כתוצאה מהפרעת ההתמכרות. ישנו צורך רפואי וחברתי ברור שהטיפול בשתי המחלות – הפרעה נפשית והפרעת ההתמכרות – יהיו תחת אותו גוף מטפל על מנת ליצור רצף טיפולי מקצועי, יעיל ונאות."

במשך דבריה של ח"כ סילמן האשימו אותה חברי האופוזיציה כי גנבה את ההצעה מח"כ מיכל וולדיגר, אותה הפילה הקואליציה. ח"כ יעקב מרגי: "קיבלתי טלפון מהפרוטוקול. הוא אמר לי שהוא מסמיק. תקנון הכנסת אומר שחוק שנפל, חצי שנה לא עולה במליאה. עד כמה תקמטו את תקנון הכנסת? חברת הכנסת סילמן העתיקה את החוק של מיכל וולדיגר מילה במילה. חברי האופוזיציה: מחר, כל החוקים הטובים שלנו – אותו גורל. זו ממשלת השינוי? בזה אתם מתפארים? אוי לכם. בושה אם בזה אתם מתפארים."

ח"כ מיכל וולדינגר שהצמידה את החוק שלה לחוק של ח"כ סילמן: "שמחה שהצעת חוק שעמלתי עליה רבות ושלצערי הרב הקואליציה הפילה במליאה לפני כחודשיים, עולה שוב. זה אמנם באופן עקרוני מנוגד לתקנון הכנסת, שקובע שחוק שנפל צריך להמתין חצי שנה, אבל את נפגעי התחלואה הכפולה לא מעניין התקנון. מעניין החיים שלהם. לכן, בלי ספויילרים, אני אצביע בעד. בעד הצעת החוק שנגנבה ממני ובעד הצעת החוק שלי"

בהצעה של ח"כ סילמן תמכו 63 ללא מתנגדים. בהצעה של ח"כ וולדיגר תמכו 72 ומתנגד אחד. בהצעה של ח"כ השכל תמכו 63 ללא מתנגדים. ההצעות יועברו לוועדת הבריאות

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח