מבזקיםפוליטי / מדיני

הצעת חוק ההגירה נדחתה בכנסת: "אתם פה בטעות כי בן גוריון לא גמר את העבודה"

מליאת הכנסת דחתה לפני זמן קצר (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק-יסוד: כניסה, הגירה ומעמד בישראל של חבר הכנסת שמחה רוטמן. לאחר הצבעה שמית תמכו בהצעה 45 מול 57 שהתנגדו.

הצעת חוק-יסוד זו קובעת קווים כללים בנוגע לכניסה לישראל, לקבלת מעמד בישראל, להרחקה מישראל וכן לשלילת אזרחותו של תושב או אזרח ישראלי. מוצע לקבוע כי מדינת ישראל היא ביתו של העם היהודי, ובה יממש את זכותו להגדרה עצמית. עוד מוצע כי לחוק-היסוד תהיה עליונות על חוקים וחוקי-יסוד אחרים, אלא אם נאמר בהם שתוקפם גובר על האמור-בחוק יסוד זה.

לעניין מקבלי מעמד בישראל, מוצע כי תיקבע מכסה שנתית של מקבלי מעמד; כי הסתננות לישראל תהווה חסם מפני קבלת מעמד; וכן כי לא ניתן יהיה לפנות לבית המשפט בעניין קבלת מעמד למי שאינו אזרח או תושב ישראל. הגבלות אלו לא יחולו לעניין חוק השבות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד מוצע כי הוראות הכניסה לישראל ומניעת הכניסה לישראל ייקבעו בחוק; כי הממשלה באישור הכנסת תהא רשאית לקבוע כי אזרחים או תושבים של מדינות או אזורים מסוימים לא יוכלו לקבל מעמד או היתר שהייה בישראל. לעניין שוהים בלתי חוקיים בישראל, מוצע לקבוע כי המדינה תרחיקם אל מחוץ לגבולותיה בהסדרים שייקבעו בחוק, ותעודד עזיבתם של אלו שאינה יכולה להרחיקם לפי הסדרים אלו באמצעים שונים שייקבעו בחוק. האמצעים יכול שיהיו, בין היתר, החזקה במשמורת, החזקת כספים ומניעת קבלת שירותים. מוצע כי חוק-היסוד ישוריין כך שלא ניתן יהיה לתקנו אלא ברוב חברי הכנסת.

בדברי ההסבר נכתב: "מדינת ישראל מתמודדת בשני העשורים האחרונים עם גלי הגירה והסתננות בלתי פוסקים. ואולם, על אף שמדובר בבעיה בקנה מידה רחב, ובמדיניות שראוי שתשורטט על ידי הכנסת, עד היום טרם חוקק חוק הכולל בתוכו את מדיניות מדינת ישראל בנוגע להגירה ולכניסה אליה, וכן בנוגע להסדרת המעמד של תושבים ואזרחים בישראל.

בנוסף, בהיעדר הסדר של קבע הרואה לנגד עיניו את דמותה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, נקבעות הוראות שעה על ידי המחוקק ונקבעים הסדרים על ידי בתי הדין לעררים, בית המשפט לעניינים מנהליים ובית המשפט העליון בשיטה של נטילת סמכויות "זוחלת" משרי הפנים ומנבחרי הציבור."

ח"כ עמיחי שיקלי הקריא מתוך מצע מפלגת ימינה את מצע המפלגה בנושא ,לפיו המפלגה מחויבת לחוקק חוק למניעת הסתננות ואמר: "אני קורא לחברי הכנסת להצביע בעד חוק ההגירה על פי מצע ימינה"

ח"כ שמחה רוטמן: "את הצעת חוק יסוד ההגירה אני גנבתי, לקחתי אותה בלי רשות מחברת הכנסת דאז ושרת הפנים היום איילת שקד. זה חוק שלה, זה לא חוק שהיא הציעה על הדרך אלא התחייבה שהחוק הזה יקודם כאשר עמדה בראשות ימינה כחוק שהוא אבן יסוד במצע המפלגה. שבוע שעבר היא ברחה לדובאי מרוב בושה אז דחיתי את ההצבעה בשבוע ועכשיו היא שוב ברחה. איילת מתביישת."

לאחר הצגת החוק לא היה שר שישיב לחוק בשם הממשלה והשר אלעזר שטרן התבקש להקריא את תשובת שרת הפנים לפיה עמדת הממשלה להתנגד.

ח"כ בצלאל סמוטריץ אמר לחברי הרשימה המשותפת: "אני אתכם לא מדבר, אנטי ציונים, תומכי טרור, אויבים, אתם פה בטעות כי בן גוריון לא גמר את העבודה ולא זרק אתכם ב-48, זאת האמת"

ח"כ ניר אורבך: "ח"כ שמחה רוטמן מבין שהאיחוד הלאומי עשו טעות כשחברו לליכוד ולרשימה המשותפת. הוא פנה לשרה שקד וביקש לרדת מהעץ, הוא הודה שהם מכרו לוקשים לציבור. השאלה האמיתית היא למה שקד בכלל הייתה צריכה להגיע להבנות עם רע"מ ומרצ וזה בגלל שהאיחוד הלאומי משחק בפוליטיקה קטנה בשביל הקמפיין שלו במקום לדאוג לאינטרס הביטחוני של מדינת ישראל. חוק יסוד ההגירה לא פותר את בעיית איחוד המשפחות אלא חוק האזרחות שנפל לפני חודש על ידי הליכוד והאיחוד הלאומי שחברו למשותפת."

במפלגת הליכוד תקפו: "ממשלת בנט הפילה היום את ״חוק יסוד ההגירה״ אחרי שאישרה השבוע איחוד של 440 משפחות פלסטיניות בשטח ישראל. בנט ושקד מחזירים את זכות השיבה ומסכנים את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.
הציונות הדתית בתגובה להפלת חוק יסוד ההגירה"

ממפלגת 'הציונות הדתית' נמסר: "ממשלת בנט שקד ועבאס הצביעו היום עם רע"מ והמשותפת בעד זכות השיבה. בושה."

צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן
Back to top button