מבזקיםפוליטי / מדיני

מסעדות בשטח פתוח הוחרגו ממגבלת התפוסה: "להפיק לקחים לקראת האפשרות לגל חמישי"

ועדת החוקה אישרה היום (רביעי) את החרגת המסעדות ממגבלת התפוסה, בהמשך להקלות נוספות שאושרו לדרישת הוועדה בשטחים פתוחים

אילנה גנס, ראש מטה שירותי בריאות הציבור התייחסה לשאלת ח"כ ענבר בזק (יש עתיד), שניהלה את הדיון, בנוגע לסטטוס המתחסנים והמחלימים בחו"ל: "הפתרון הזמני כרגע הוא שקופות החולים יכולות לתעד עד חיסון אחד מחו"ל. לגבי החלמות ניתן להעביר בקשה לתיעוד למוקד קול הבריאות של המשרד שמטפל בזה. אנחנו מכירים בחיסוני חו"ל ויש רשימה של החיסונים המוכרים. בקרוב, התיעוד על החיסונים ייכנס באופן אוטומטי למערכת, כך שלא יידרש כל התהליך המסורבל של פתרון הביניים שיצרנו. זה יהיה באמצעות תיעוד החיסונים בצירוף של החומרים הרפואיים הרלוונטיים וטופס נוסע נכנס שיהיה פעיל החל מה-1.11".

לשאלת ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), האם ילדים מתחת לגיל 12 שהיו מאומתים או סרולוגית עודכנו במערכות, השיבה כי "החל מ-17.10 כל הילדים מתחת לגיל 12 שהיו מחלימים עפ"י PCR או בדיקה סירולוגית, ימשיכו להיות זכאים לתו ירוק ויוכלו להדפיסו. כיום הם יכולים להציג את האישורים המודפסים לכך".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד אמרה כי "מי שיהיו במדינה שיש לנו איתה ״הסכם הכרה הדדי בחיסונים" עם יכולת לעשות אימות דיגיטלי, יהיו פטורים גם מהצורך לבצע בדיקה סירולוגית כי ניתן יהיה לוודא את אמינות תעודת התחסנות שלהם".

ח"כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית) אמר: "לכאורה היינו צריכים לחבק את הדיון על מטר וחצי בין שולחנות בשתי ידיים אבל אנחנו משגעים את הציבור כל פעם עם תקנה חדשה. הרי דובר על שני מטר בתקנות המקוריות והיה הסבר מדעי לפי גופי הבריאות העולמיים. הציבור מבולבל. איפה האחידות? מבחינה משפטית אי אפשר שהגדרת מחלים ומחוסן תהיה שונה בין שתי ועדות כנסת. באיזה מבחן משפטי זה יעמוד?"

ח"כ סימון דוידסון (יש עתיד) ציין: "אנחנו יושבים שבועות רבים על התקנות ומבינים את הבלבול של המגיפה אך יש תקנות כמו 1.5 מ' שלא ניתן לאכוף ולא אוכפים. הכי הזוי שילד שנמצא בכיתה עם מאומת יכול להגיע לבי"ס אבל אחה"צ ישהה בבידוד. איך יתכן שבבוקר הוא יכול להיות עם עשרות ילדים בכיתה ובהפסקה ולא יכול ללכת לחוג אחה"צ? הפעילות הבלתי פורמאלית חשובה לא פחות מביה"ס. הפיילוט התחיל בחברה הערבית כבר באוגוסט".

אילנה גנס השיבה כי "המלצת משרד הבריאות הייתה ללכת על מרחק שני מטרים למרות שיש מדינות רבות בהן נקבע מטר וחצי וזה סוג של איזון המאפשר למודל להיות ישים, אחיד ולצמצם סיכונים". עוד אמרה כי הסיבה שלא מאפשרים פטור מבידוד לאחר שעות ביה"ס היא עוד לא יודעים שהפיילוט אכן בטוח.

היו"ר ח"כ קריב סיכם את הדיון: "התהייה של ח"כ בן גביר מלווה אותנו שבועות ארוכים. חייבים לעשות הפקת לקחים אם חלילה יגיע גל חמישי. בגל הזה, במקום להגיע למתווה רציונלי מראש היינו צריכים לעשות פה כל הזמן הורדות ידיים. יש לנקוט בגישה מדתית מראש".

בהתייחסו לפיילוט הבידודים אמר: "משרד הבריאות והחינוך מנסים להכניס את הפיילוט החדש ואם זה יעבוד, לאורך זמן אי אפשר יהיה להשבית לאלפי ילדים את הפעילות הבלתי פורמאלית. זה ממוטט ילדים, חוגים ותנועות נוער. אם הפיילוט יעבוד שבוע שבועיים, יש לשחרר את הפעילות הבלתי פורמאלית".

תמכו בתקנות: היו"ר ח"כ גלעד קריב (העבודה) והח"כים ענבר בזק, סימון דוידסון (יש עתיד). ח"כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית) נכח בדיון ולא השתתף בהצבעה.

צילום: דוברות הכנסת
Back to top button