מבזקיםפוליטי / מדיני

הצעת חוק: חיוב שמיעת עמדות של נפגעות תקיפה מינית בטרם חשיפת טיפול נפשי שעברו

ועדת החוקה קיימה היום (שלישי) דיון בהצעת חוק שתקבע חובה לשמיעת עמדת נפגעות תקיפה מינית בטרם חשיפת טיפול נפשי שעברו.

שרי גולן, מהנפגעות המרכזיות בפרשת אלון קסטיאל: "בפרקליטות מחוז ת"א נאמר שאם לא אחשוף שנים של טיפול פסיכולוגי לא אכנס לכתב האישום ואם לא אסכים, המדינה תיקח את זה ממני בכוח; נכנעתי למנוף הלחץ הזה ולפחות כרגע הוא בכלא".

יו"ר הוועדה ח"כ קריב הפסיק את הדיון לאחר דבריה ואמר: "בבית הכנסת אנחנו נוהגים לקחת אחרי תפילת עמידה כמה רגעים של שקט. ניקח כמה רגעים לחשוב על מה שאמרת ונחדש את הדיון".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
גלעד קריב
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

הסנגוריה הציבורית מסתייגת מההצעה מחשש להרשעות שווא, פסיכולוגית קלינית באגוד מרכזי הסיוע: "על מנת להגן על המטופלת אני נאלצת לא לרשום דבר על הטיפול כדי שכשיידרש לי לפי חוק להופיע בבית משפט לא אצטרך למסור את המידע".

במהלך הדיון עדכנה יוזמת החוק ח"כ מיכל רוזין כי בהסכמה עם הממשלה יתוקן הנוסח כך שלא יהיה חיסיון מוחלט על המידע הטיפולי, אך בטרם ייחשף המידע, תהיה חובה לשמוע את עמדת הנפגע/ת בעניין ובנוסף, לשמוע את עמדת הגורם המטפל בטרם קבלת ההחלטה, עוד מוצע כי יוענק סיוע משפטי ללא עלות מטעם המדינה לנפגע/ת בעניין הליך הסרת החיסיון, מרגע הגשת התלונה.

הצעת החוק המקורית נועדה להעניק חיסיון מוחלט בהליך משפטי, אזרחי ופלילי, על פרטים בנוגע לטיפול פסיכולוגי או סוציאלי של נפגע עבירת מין. בתוך כך, הוצע לאסור על מסירת פרטי הטיפול לפרקליטות או לנאשם וכן לאסור על חקירת הנפגע אודות הטיפול בבית המשפט, אלא אם הנפגע/ת הסכימו לוותר על החיסיון.

יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב (העבודה): "הוועדה הזו תיתן עדיפות לטיפול באלימות מינית ומגדרית בצד מספר נושאים נוספים חשובים שבליבת עיסוקנו. הדברים מצטלבים עם הצ"ח שנדון בה מחר בבוקר העוסקת בשמירת דגימות של נפגעי תקיפה מינית, ללא הגבלת זמן. ההצעות נוגעות ליכולת של המערכת להבין שחייבים למצות את הדין ולצדה להקפיד על צורך בשיקום".

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
הצעת חוק: חיוב שמיעת עמדות של נפגעות תקיפה מינית בטרם חשיפת טיפול נפשי שעברו
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

Back to top button