מבזקיםפוליטי / מדיני

לגליזציה לקנאביס: מיד אחרי התקציב – החוק יעלה להצבעה

מיד לאחר אישור התקציב בכנסת – מתכנן ח"כ רם שפע (העבודה) יו"ר הוועדה להתמכרויות, סמים ואתגרי הצעירים, להביא לאישור הועדת השרים לחקיקה – ואח"כ למליאה את החוק ללגליזציה מלאה של השימוש בקנאביס. כך הוא חשף היום (שלישי) בדיון בוועדה, שעסק בהכנות החברה העסקית והאזרחית למהלך.

לדברי שפע, "תפקידנו להבין שההתייחסות לקנאביס בקואליציה כיום היא מורכבת, ולכן יש צורך בהכנה רבה לחוק, למצוא את המחבר בינינו, ולשמוע את כל הגורמים בשטח. החוק יאפשר הכנה נכונה של בני הנוער בעניין, וטיפול של המדינה במתמכרים. יש שצריך לשנות את יחס המדינה למשתמשים. הוא הדגיש את התמרמרות המשתמשים בקנאביס-רפואי מאז הרפורמה. מיד אחרי התקציב נעלה את החוק שלי ללגליזציה, תוך הקשבה גם למתנגדים".

לפי יפעת קריב, סמנכ"לית "תיקון עולם", "ציבור שלם בישראל משתמש בקנאביס, ועובר בפועל על החוק. המטופלים, התעשייה ודו"ח מררי קורא להפוך זאת לחוקי. זה פשוט". היא קראה למימון ציבורי למחקר בנושא. נועה בראל, מנהלת חוות גידול בערבה, הזהירה כי בשוק השחור בתחום מתגלגלים מיליארדי ₪ שהיו יכולים להגיע לחינוך ורווחה, בנוסף למחקר, חינוך ותיירות העשויים לפרוח מחוקיות החומר. בראל שללה את הצורך להעביר את החומר למפעלים וקראה להפחתת הרגולציה. מנגד מיקי עופר, רוקח ראשי בחברת ביו-פארמה, הדגיש כי החומר חייב להיות נקי ממזיקים, והרגולציה שומרת על איכותו ותקינותו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עומרי פריש, נשיא הכפר הטיפולי-שיקומי כפר איזון, סיפר על אלפי פניות של נפגעי קנאביס, וקרא להגביל בתחום בני נוער, חיילים ועיסוק בנהיגה, ולהתייחס לסיכון העיסוק בנושא של ארגוני פשיעה. כמיליון וחצי בני נוער נורמטיביים משתמשים בקנאביס, וגם אם רק 10% מהם ייפגעו – אלו 150 אלף איש.

אווי זיו, מהמרכז הישראלי להתמכרויות, סיפרה על צעירים רבים המגיעים לאשפוז נפשי כתוצאה משימוש ראשוני בחומר.

לדברי עו"ד חץ דוד, יו"ר "עלה ירוק", "כמיליון איש קמים בבוקר בתחושה שהמדינה היא האויב שלהם והמשטרה היא זרוע-הביצוע שלה", והם חוששים מפניה למשטרה גם אם נפגעו פלילית.

שי לאל, מהתנועה להגנת הציבור מנגע הסמים, הזהיר כי "לגליזציה נוגדת כל חינוך למסוכנות של הסם, והנוער יפרש את החוקיות – כהיתר לשימוש. בקנדה ובאורוגואי בוצעה לגליזציה, ובאורוגואי המצב קטסטרופלי, ואילו בקנדה נרשם גידול בשימוש בגירים בסם. לגליזציה תביא לתחלואה כפולה ולנזקים עצומים בחברה ובצבא. נגיע לצה"ל מסטול מול חיזבאללה צלול".

לדברי יובל לנדשפט, מנהל היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות, שר הבריאות ניצן הורביץ תומן בלגליזציה תוך בדיקה קפדנית, והקמת מנגנוני הסברה וטיפול בנפגעים. החלטת הממשלה היא לקדם קנאביס רפואי בלבד, ויש לאשרה רק על בסיס בטיחות ויעילות.

לפי גיל קוטאי, פעיל לגליזציה ומטופל בקנאביס, "כל עוד אין לגליזציה – יש אזרחים רבים הסובלים, עוברים חיפוש משפיל, נעצרים, ומוגשים כתבי אישום – ולכל חברי הכנסת הממשיכים את הסחבת יש חלק בכך".

אורי עקביה, חוקר רגולציה בפורום קהלת, הבדיל בין לגליזציה בקולורדו שהצליחה בגלל פשטות הכללים ויכולת הפיקוח של המדינה, לבין זו שבקליפורניה שנכשלה עקב מורכבות ויוקר עקרונותיה, וחוסר-היכולת הפיקוח של המדינה – וממילא פריחת הפשיעה והשוק השחור בתחום.

קנאביס רפואי. צילום: pixabay
Back to top button