חדשות הארץמבזקים

מצוקתם של מתמודדי הנפש המכורים לסמים: "הרשויות מתעלמות ונאלמות"

צרות בצרורות: מצוקתם של מתמודדי-הנפש הסובלים גם מהתמכרויות, הגיעה היום (שלישי) לכנסת. יו"ר הוועדה להתמכרויות, סמים ואתגרי הצעירים, רם שפע (העבודה), הדגיש את שאיפתו בכנסת הקרובה לטפל בתחלואה הכפולה – ולשפר מהותית את המצב. "משרדי הבריאות והרווחה חייבים לתאם ביניהם, להעביר מידע ולוודא רצף טיפולי ושיקומי".

מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) יוזמת יום הדיונים המיוחד בכנסת, הזהירה כי "התווית השלילית של החברה כלפי מתמודד-הנפש הורגת – ומביאה לאובדנות. יש להצדיע למשפחות המתמודדות עם נפגע שכזה. יש להעביר את כל הטיפול בהתמכרויות לקופות החולים ולהוציאו ממשרד הרווחה".

חרות אהרונסון, עובדת סוציאלית, הציגה את מצוקת המשפחות ואת החשש היומיומי והמתמיד שלהם מפני מסוכנותם של נפגעי הנפש והמתמכרים: "הרשויות מתעלמות ונאלמות, כאשר בן מכה מדי יום, עד זוב-דם את הוריו הקשישים, מאיים ברצח, שובר חפצים בבית ומהלך אימים על כל הסביבה". גדי רוזנטל, יו"ר עמותת משפחות בריאות הנפש, הדגיש כי כ-80% ממתמודדי-הנפש גם מכורים לסמים, ו-80-70% מהמכורים לסמים – גם מתמודדי-נפש.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

פלורה קוך-דוידוביץ', חוקרת במרכז המידע והמחקר שדל הכנסת ציינה את בעיית שיתוף-הנתונים בין משרדי הבריאות והרווחה וקופות החולים, כך שמשרד הבריאות עוסק במטופלים נפשית והתמכרויות, ואילו הליך השיקום מהתמכרויות או מצוקה נפשית – מלווה על ידי משרד הרווחה. היא ציינה כי כשליש (7,700 נפש) מהפונים מדי שנה לחדרי-מיון פסיכיאטריים, סובלים גם מהתמכרויות. משרד הבריאות מודה כי אין טיפול הולם לאלו הזקוקים לשיקום, ושיתוף מידע עם קופות החולים העוסק בהענקת טיפולים נפשיים בקהילה.

קופות החולים מצידן, טוענות כי הן אינן מקבלות מידע על הסובלים מהתמכרויות, והן אינן מצליחות עדיין לעמוד מבחינת כוח-אדם ותקציב – בהיקף ראוי לטיפולי בנפגעי-הנפש. כל הגורמים מדגישים את הצורך בגורם אחד, שירכז את המידע והליך הטיפול בתחלואה כפולה שכזו. לפי דו"ח מבקר המדינה, מלפני שנתיים, שני המשרדים צריכים לשתף ביניהם את המטופלים ולבחון את אופן שיפור רצף הטיפול בין האשפוזיות למסגרות הטיפוליות שבאחריות משרד הרווחה.

לפי ד"ר פאולה רושקה, מנהלת המחלקה לטיפול בהתמכרויות במשרד הבריאות, כבר לפני כעשרים שנה נפתחה מחלקה לתחלואה כפולה ולגמילה, בדרום-הארץ, אך הביקוש עולה, ולמרות בקשותיהם טרם הם נענו בהוספת מיטות ובפתיחת מרכזים כאלו גם בשאר חלקי הארץ. היא הוסיפה את ההכרח במלווה אישי למטופל – שיוודא כי הוא מקבל את הטיפול הראוי והמלא. ד"ר נורית שלפמן, סגן ראש אגף בריאות הנפש במשרד, הזהירה מפני "המגיפה הנוכחית של מכורים לסמים קשים הסובלים גם מקשיים נפשיים", ועבורם נדרש רצף טיפול של גמילה ושיקום, וציינה פעילות מצויינת בנושא הפועלת באשדוד.

אווי זיו, מהמרכז הישראלי להתמכרויות, ציינה את ההכרח להדריך את אנשי השטח, המלווים את המטופלים. לפי איתי בסר, יו"ר אילסם, ההתמכרות ומחלת הנפש "יושבים באותו מקום בשכל", ולכן ההכרח לטפל בהם ביחד ובצורה מתואמת. .

צילום: pixabay
חרות אהרונסון, עובדת סוציאלית, בעדות קשה ומטלטלת על מתמודד-נפש המסוכן למשפחתו. צילום: דוברות הכנסת

Back to top button