צרכנות

מתי כדאי לפנות לעורך דין הטרדה מינית?

עידית רייכרט עורכת דין פלילית      קרדיט תמונה DUN'S100

אימתי נדרש ייצוג משפטי בידי עורך דין הטרדה מינית? ומה תפקידו בהליך המשפטי המתנהל נגד הפוגע?

כל מה שכדאי להכיר לדעת בנושא ניתן לקרוא במאמר הבא.

ראשית,  מהי הטרדה מינית?

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הטרדה מינית הפוגעת בכבודו של אדם היא לא רק עבירה פלילית אלא גם עוולה נזיקית המאפשרת לנפגע לנקוט בהליך עצמאי ונפרד ולעיתים אף בלא צורך בהגשת תלונה במשטרה. סעיף 3 לחוק למניעת הטרדה מינית קובע כי הטרדה מינית היא כל אחד מהמעשים הבאים:

  • סחיטה באיומים, כאשר המעשה שהאדם נדרש לעשותו הוא בעל אופי מיני
    מעשים מגונים כמשמעותם בחור העונשין.
  • הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, המופנות לאדם אשר הראה למטריד כי אינו מעונין בהצעות האמורות.
  • התייחסויות חוזרות המופנות לאדם, המתמקדות במיניותו, כאשר אותו אדם הראה למטריד כי אינו מעונין בהתייחסויות האמורות.
  • התייחסות מבזה או משפילה המופנית לאדם ביחס למינו או למיניותו, לרבות נטייתו המינית.
  • פרסום תצלום, סרט או הקלטה של אדם, המתמקד במיניותו, בנסיבות שבהן הפרסום עלול להשפיל את האדם או לבזותו, ולא ניתנה הסכמתו לפרסום.

ומהי הטרדה מינית בעבודה?

הטרדה מינית בעבודה היא כל אחת מההתנהגויות המפורטות לעיל בתוספת חשובה אחת: במקרים בהם ההטרדה המינית מתבצעת תוך ניצול יחסי מרות במקום העבודה – המוטרד לא נדרש להביע התנגדות מפורשת וגלויה למעשה ההטרדה. זאת, בשונה ממעשה הטרדה מינית "רגיל" (שאין בו יחסי מרות) ואז המוטרד חייב לבטא  באופן גלוי ומפורש את התנגדותו למעשה ההטרדה. כמו כן, במקרה של הטרדה מינית בעבודה, יתנהל ההליך המשפטי בבית דין ייחודי – בית דין לעבודה.

מתי כדאי להתייעץ עם עורך דין הטרדה מינית?

מרביתם של מעשי ההטרדה המינית נעשים בחדרי חדרים, ללא עדים והמוטרד יתקשה מאד להוכיחם, לא זו אף זו, לעיתים אותן הטרדות (מילוליות בעיקר) נמצאות "בתחום האפור" וללא ייעוץ משפטי פרטני וממוקד, קשה יהיה לקבוע האם בכלל מדובר בהטרדה מינית אם לאו.

במקרים שכאלה עורך דין הטרדה מינית, הבקיא ברזי החוק והפסיקה, המנוסה ומכיר את פיתולי ההליכים המשפטיים, הוא שיוכל להמליץ על האסטרטגיה המשפטית המדוייקת לכל מקרה ומקרה ולהעריך נכונה את סיכויי ההליך המשפטי ואת תוצאותיו.

לכן, היוועצות בעורך דין הטרדה מינית, חשובה ולמעשה קריטית, לפני נקיטה בכל דרך משפטית. עורך דין הטרדה מינית הוא שיסייע בידך בהליך הבירור, בין במקום העבודה ובין שלא, בליווי בהגשת התלונה במשטרה ובנקיטת פעולות משפטיות לרבות בתביעת נזיקין בהליך אזרחי.

מהם סוגי ההליכים המשפטיים האפשריים בסיוע עורך דין הטרדה מינית?

כאמור, הטרדה מינית עשויה להוביל לנקיטה בשני הליכים משפטיים עיקריים, ואפשר גם בשילובם בד בבד וכדאי להכירם:

  • הטרדה מינית כעבירה פלילית ובגינה ניתן להגיש תלונה במשטרה.
  • הטרדה מינית כעוולה אזרחית ובגינה ניתן לנקוט בתביעה נזיקית לפיצוי בבית משפט רגיל או בהליך ייחודי בבית הדין לעבודה, במקרה בו כאמור, ההטרדה המינית בוצעה במסגרת יחסי עבודה וניצול מרות.

יש לזכור כי ניהול כל אחד מהליכים אלה דורש מומחיות מיוחדת ולכן, עורך דין הטרדה מינית מיומן ומנוסה הוא שידע לנווט ולהדריך באיזה ערוץ משפטי נכון ויעיל להתנהל על מנת למקסם את הטיפול ולהוביל לתוצאה הרצויה.

כיום, ניתן להגיש תביעה לפיצוי בגין עוולת הטרדה מינית אף ללא הוכחת נזק עד לסכום של  120,000 ₪ בגין כל מעשה הטרדה מינית. משמעות הדבר – המוטרד לא צריך להראות או להוכיח בבית המשפט כי מעשה ההטרדה הזיק לו ודי בהוכחת המעשה על מנת לזכות בתביעה.

איך תדעו שבחרתם בעורך דין הטרדה מינית המתאים לכם?

מטבע הדברים, טיפול בתלונות או תביעות העוסקות בהטרדה מינית, מחייב לא רק ניסיון ומומחיות רבה בליטיגציה פלילית ואזרחית אלא גם אנושיות ויכולת הכלה גבוהים, ובנוסף בקיאות מעולה בתחום הייחודי ומיומנות גבוהה בניהול משא ומתן בהליכי גישור המתבצעים מחוץ לכתלי בית המשפט.

משרדנו מתמחה ומוביל בייצוג נפגעי עבירה, גופים, רשויות ומוסדות בהליכים פליליים, מינהליים ומשמעתיים ובעשור האחרון הוביל לפתרונות מיטביים בדיסקרטיות מלאה וברגישות גבוהה.

כותבת המאמר:

עו"ד עידית רייכרט, עורכת דין פלילית מעל 23 שנים, בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, וכיום בעלת משרד בוטיק למשפט הפלילי בצפון הארץ ובמרכז. משרדה מתמחה בייעוץ משפטי, ליווי אישי, ניהול משברים וליטיגציה פלילית בבתי המשפט. בשנת 2021 דורג משרדה ונמנה עם משרדי עורכי הדין המובילים בישראל בתחום המשפט הפלילי על ידי חברת dun's 100 .

הערה:

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי ואינו מחליף ייעוץ פרטני המתאים באופן אישי לכל מקרה ומקרה

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח