מבזקיםפוליטי / מדיני

הקנצלרית מרקל ב'יד ושם': "תזכורת חוזרת ונשנית על האחריות שאנו הגרמנים נושאים"

ראש הממשלה, נפתלי בנט, וקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ביקרו היום (ראשון) במרכז יד ושם, יחד עם יו"ר יד ושם, דני דיין, ויו"ר מועצת יד ושם, הרב ישראל מאיר לאו. ראש הממשלה והקנצלרית ביקרו בתערוכת "הבזקי זיכרון", המציגה צילומים מתקופת השואה. לאחר מכן, ביקרו רה"מ בנט והקנצלרית מרקל במוזיאון לאומנות השואה, בו מוצגת תערוכה של האמן הבלגי, קרול דויטש.

בהמשך הוצג למנהיגים הקמפוס החדש למורשת השואה, אשר נבנה בימים אלה, כמו גם חפצים שישומרו בו ומקורם בהמבורג, עיר הולדתה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. בתום הסיור נפגשו השניים עם ניצול השואה, ד"ר הנרי פונר.

לסיום, השתתפו רה"מ והקנצלרית בטקס זיכרון ממלכתי ב"אוהל יזכור", אשר בסופו חתמה הקנצלרית מרקל בספר האורחים הרשמי של יד ושם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הקנצלרית מרקל אמרה: "הפשעים נגד העם היהודי שמתועדים פה הם תזכורת חוזרת ונשנית על האחריות שאנו הגרמנים נושאים וכאזהרה".

ראש הממשלה בנט אמר: "המילה העברית "שואה", שהתקבעה גם בעולם ומשמשת לתאר את ההשמדה של העם היהודי במלחמת העולם השנייה, מקורה בתהלים: "וְהֵמָּה לְשׁוֹאָה יְבַקְשׁוּ נַפְשִׁי". המשמעות המקורית שלה היא "שממה". המטרה של הנאצים היתה להותיר אחריהם שממה – מחיקה מוחלטת של עמנו. שליש ממנו אבד. שישה מליון אנשים, נשים וילדים. אבל מכובדיי, כשיוצאים מיד ושם, ורואים את דברי הנביא זכריה "וּרְחֹבוֹת הָעִיר יִמָּלְאוּ יְלָדִים וִילָדוֹת מְשַׂחֲקִים בִּרְחֹבֹתֶיהָ". מבינים שכגודל האסון, כך גודל הנס: בין ישראל החזקה, המשגשגת, האופטימית, של ימינו אלו, ובין השואה, רצח העם הגדול בהיסטוריה, והפרק הקשה, הטראגי, הכואב ביותר בתולדות עמנו – מפרידים רק כמה עשורים. יש לקחים רבים לשואה. גם עשורים אחרי, העם היהודי עוד לא סיים להבין לעומק את האסון שפקד אותו. בעיניי, החשוב שבלקחים הוא המובן מאליו והפשוט מכולם: מקומו של העם היהודי הוא על אדמתו, כאן בארץ ישראל."

עוד אמר בנט: "השואה אינה סיבת קיומה של מדינת ישראל. החיבור של העם היהודי לארצו לא החל באושוויץ. אבל אושוויץ, אחינו ואחיותנו שאבדו שם, מחזקים בנו את הנחישות לא להיות עוד לעולם עם חסר מגן, רחוק ממולדתו.  בשבילי, כיהודי מאמין, כישראלי, שהעבר של עמו צרוב בו, ונמצא איתו באשר ילך, כמי שענפים ממשפחתו נגדעו בשואה ומונצחים כאן בשמותיהם, כראש ממשלת ישראל, שעתידה מופקד בידיו, כל הדרכים מובילות לירושלים". 

צילום: קובי גדעון/ לע"מ
Back to top button