מבזקיםפוליטי / מדיני

השר כהנא: תכנית הכשרות תחזק את הרבנות הראשית ותתקן את הליקויים במערך

השר לשירותי דת מתן כהנא הציג הבוקר (חמישי) בפני הוועדה למיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירות דת יהודיים בראשות ח״כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) את תכנית הכשרות שעתידה לשנות את מבנה מערך הכשרות בישראל. בתחילת דבריו הציג השר את הכשלים במערך הכשרות הנוכחית. השר הבהיר כי עבורו העיסוק במערך הכשרות זו "…זכות, חובה ושליחות לטפל בענייני הכשרות. אני עוסק בנושא באינטנסיביות במשך שנתיים מאז נכנסתי לכנסת".

השר כהנא אמר: "אני עוסק בנושא באינטנסיביות במשך שנתיים מאז כניסתי לכנסת. אני מציג היום את התכנית הטובה ביותר שתטפל בצורה הטובה ביותר בכשלים במערך הכשרות".

השר הציג את הכשלים במערך הכשרות על בסיס דוחות של מבקר המדינה, הרבנות הראשית ונציגות של המשגיחים עצמם. הבעיה המרכזית אותה הציג השר היא חוסר סטנדרט בסיסי לכלל הכשרויות של הרבנות, כשלכל רב אזורי יש סטנדרטים משלו: "תארו לכם שתי משאיות שאוספות מאותו שדה ברוקולי אחד למפעל "סנפרוסט" והשנייה למפעל "פרי גליל". לאחד המפעלים הרב המקומי ייתן כשרות ואילו הרב המקומי במקום בו המפעל האחר נמצא – לא. אני לא קובע מי צודק, יכול להיות שהרב המחמיר צודק אבל בסוף אין אחידות וכל רב קובע מה שנראה לו. תכנית הכשרות שלי תהפוך את הרבנות לגוף מפקח עם סטנדרטים אחידים בכל הארץ."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דני שם טוב. דוברות הכנסת

השר התייחס למסלול שלושת רבני העיר שיכולים לקבוע סטנדרטים בעצמם, והבהיר "זה לא החלום שלי אני לא רוצה את הנתיב הזה". השר הודה כי מסלול זה נועד למצב בו הרבנות לא תשתף פעולה עם התכנית. "אני אומר בצורה הכי ברורה אני לא רוצה את הנתיב הזה, אם הרבנות תשתף פעולה אנחנו נמצא בקלות דרך להוציא את הנתיב הזה" סיכם השר

השר לשירותי דת, מתן כהנא הציג בדיון פרק כ' מהצע"ח התכנית הכלכלית את רפורמת הכשרות: "הכותרת של התוכנית היא פתיחת שוק הכשרות בתחרות ויצירה של מאזן על ידי גוף פיקוח חזק ושני הדברים האלה אמורים לטפל במרבית הבעיות המדוברות. בתוכנית שלי הרבנות הופכת להיות הרגולטור שקובע את הסטנדרטים של מה זה ״כשר״ במדינת ישראל. גוף כשרות פוגש את הרבנות בפעם ראשונה בזה שהרבנות קובעת את הסטנדרטים. לרבנות יש גוף פיקוח חזק שיכול לשלול סמכות כשרות. וזה הכוח החזק שניתן לרבנות."

צילום: דני שם טוב. דוברות הכנסת

לסיום אמר השר כהנא: "מה שעד היום ניתן ע"י תיווך של המועצה הדתית בדמות החיבור בין בעל העסק למשגיח ואת הפיקוח- יינתן ע"י גופים פרטיים . כל גופי הכשרות שיקבלו אישור, יוכלו לתת כשרות בהתאם לסטנדרטים אלו ויהיה גוף שיבקר את זה . גוף שנקרא ״ממונה״ גוף שאחראי על מנהלות שהוא גם בתיאום עם הרבנות הראשית. כיום בתכנית המוצעת יש דבר שנקרא מסלול שלושת הרבנים – הרעיון הוא שיש כל שלושה רבני עיר שעוסקים בנתינת כשרות שיכולים להגדיר סטנדרטים על פיהם גוף כשרות יכול לעבוד. אני אומר בצורה מאוד ברורה: זה לא החלום שלי! אני לא מעוניין במסלול הזה, אבל כרגע אני נאלץ להיות בנתיב הזה של שלושת הרבנים. אם עכשיו אני אראה שהרבנות משתפת פעולה עם התוכנית, אז אנחנו בקלות נוכל למצוא דרך להורדת המתווה מהתוכנית".

צילום: דוברות הכנסת

צילום: דוברות הכנסת

Back to top button