חדשות הארץמבזקים

איית צרעים ללא יכולת לעוף ניצל בזכות עירנות של אזרח סמוך למעלה אפרים

רועה בדואי דיווח לפקח רשות הטבע והגנים על איית צרעים שנמצא על הקרקע ללא יכולת לעוף ליד מעלה אפרים בסמוך לאנדרטת הי״ד. פקח רשות הטבע והגנים הגיע לנקודה אסף את העוף הפצוע בכנף ובאמצעות מתנדבת חיבולנס. הוא הועבר לבית חולים לחיות בר של רשות הטבע והגנים והספארי להמשך טיפול.

איית צרעים מקננת באירופה, הקינון הקרוב ביותר לישראל נראה בתורכיה. בחודש אוגוסט נצפה קינון ראשון בישראל בגליל המערבי.

איית צרעים הוא עוף דורס בגודל בינוני, אורכו כ- 55 סנטימטר, ממשפחת הנציים. גב האיה שחום וגחונה אפור כהה עם כתמים. רגליה קצרות ומוצקות, בהן היא חופרת קיני צרעות ודבורים. על מצחה ולחייה קשקשים המגינים עליה מפני עקיצות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בישראל איית הצרעים היא חולפת מצויה, והיא הדורס השכיח מבין העופות הנודדים. מספר הפרטים בלהקותיה מגיע עד אלפי פרטים. באביב מאחרות האיות לשוב, והן המסיימות את נדידת הדורסים. בדרך כלל נעות איות הצרעים מעל ישראל בציר המזרחי. פרטים צעירים הטועים בניווט נעים מעל מישור החוף, ולעיתים נפצעים כאשר הם נחבטים בבניינים או בתשתיות אחרות.

צילום: מתן מוראד רשות הטבע והגנים

בסתיו נודדים מאירו-אסיה לאפריקה ולישראל לשהות בה את החורף של חצי הכדור הצפוני. כל לילה שוטפים את שמי ישראל מאות אלפי עופות (בעיקר ציפורי שיר ועופות מים: ברווזים, חופמאים ואנפות. בשעות יום נודדים בעיקר העופות הדואים – הזקוקים לזרמי אוויר חמים לצורך דאיה. ואלו עיקר העופות שהציבור רואה ומתרשם. כעת תקופת נדידת החסידות הלבנות.

צילום: מתן מוראד רשות הטבע והגנים

מעל חצי מיליון חלפו ויחלפו בסתיו. עיקרן יכנס לישראל בין עמק הירדן ועד ים המלח ומשם ינדוד לאורך מצוק ההעתקים ורמת מדבר יהודה נגב ולסיני. יחד איתם נודדים עופות דורסים שונים. להבדיל, שקנאים ועופות דורסים כאיות צרעים, דיות שחורות ואחרים נכנסים לארץ בגליל העליון (צפון עמק החולה ורכס הגליל) ונודדים דרום מערב לכיוון עפולה – רמות מנשה ומשם לאורך מערב השומרון דרך ראש העין-בן שמן לדרום לכיוון צפון סיני. בכל מקום בו יש מקווי מים ובמיוחד בריכות דגים וכמובן בשמורת החולה/אגמון יש הרבה מאד עופות מים בעונה זו. לאורך חופי הים יש שחפים רבים, מעל הים ניתן לעיתים לצפות גם בלהקות של אנפות. על חוף הים מתרוצצים חופמאים. בשטחים רבים, כמעט בכל שטח פתוח מופיעות ציפורי שיר רבות בהם שלל מיני חנקנים, סלעיות, דוחלי חומי-גרון ומרהיבים בצבעוניותם – נחליאלים צהובים.

זיהיתם חיית בר פצועה או במצוקה? דווחו למוקד רשות הטבע והגנים *3639.

צילום: מתן מוראד רשות הטבע והגנים
Back to top button