מבזקיםמשפטי/פלילי

בג"ץ ידון בעתירות שהגישה תנועת רגבים כנגד בנייה בלתי חוקי והשתלטות של הרש"פ

בג"ץ יקיים מחר (שני) דיון מאוחד בשלוש עתירות שונות שהגישה רגבים כנגד משרד הביטחון והמנהל האזרחי, אודות שלושה מקרים של השתלטות ובניה בלתי חוקית שמבצעת הרשות הפלסטינית ורשויות מקומיות הכפופות לה.

העתירות השונות ביקשו מבג"ץ להורות למנהל האזרחי, ליישם את 'הצו לסילוק מבנים חדשים', צו אכיפה מנהלי שגובש במערכת הביטחון בשנת 2018 במטרה להתמודד עם הבירוקרטיה המשפטית הכרוכה בכלי האכיפה "הרגילים" ביו"ש, המתבססים על חוק התכנון והבניה הירדני שעודו שורר ביו"ש. כפי שהתפרסם לא אחת, עברייני הבניה והרשות הפלסטינית, מנצלים את ההליכים השיפוטיים לרעה לשם שיבוש אכיפת החוק, באמצעות מימון זר של מאות מיליוני אירו.

במהלך השנתיים האחרונות תנועת רגבים הגישה מספר עתירות מנהליות לבית המשפט המחוזי בירושלים, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, בדרישה להורות למשרד הביטחון והמנהל האזרחי לעשות שימוש ב'צו לסילוק מבנים' אלא שבתשובותיה לעתירות אלו טענה המדינה, כי צו זה איננו בסמכות בית המשפט לעניינים מנהליים, ויש לדון בו רק בבג"ץ.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנגד, כשעתרה רגבים לבג"ץ על בסיס צו זה בדרישה לאכיפתו, טענה המדינה כי יש לדחות את העתירות בטענה כי ישנו 'סעד חלופי', מאחר ובמקרים אלו הוצאו גם צווי אכיפה "רגילים" מכח חוק התכנון והבניה, ועל אף שלא נאכפו כלל, יש לדון בתיקים אלו בבית המשפט המחוזי.

בכך מנסה המדינה למעשה, לחמוק מכל עיסוק ועתירה כנגד אי יישום הצו ואכיפתו, לא בפני ערכאת המחוזי ואף לא בבג"ץ.

עו"ד אבי סגל מתנועת רגבים, אומר לקראת הדיון, כי "מדובר במקרה רוחב של התנערות המדינה ממילוי חובותיה באכיפת החוק. יש פה ניסיון מכוון לייצר 'מלכוד 22' שיעקר מתוכן הן את החוק, והן את היכולת לפקח ולבקר את המדינה בפני ערכאה משפטית, תהא אשר תהא, כנגד חוסר המעש המתמשך שלה. אנו מצפים שבג"ץ יכריע בשאלת הסמכות המשפטית, וגם יאמר אמירה מהותית לגבי התנהלות המדינה בפרשה".

הדיון יתקיים בשעה 11:30 בפני הרכב השופטים ענת ברון, יעל וילנר ועופר גרוסקופף.

ארכיון: בית המשפט העליון. צילום: לע"מ

Back to top button