בריאותמבזקים

מחקר ישראלי: 88% מכלל חולי סרטן שקיבלו חיסון של פייזר פיתחו נוגדנים

במחקר שנערך במרכז הרפואי איכילוב בקרב כ- 330 חולי סרטן המקבלים טיפול תרופתי פעיל למחלתם, נמצא כי לאחר השלמת שתי מנות של חיסון של חברת פייזר, 88% מכלל חולי הסרטן המטופלים פיתחו נוגדנים בתגובה לחיסון לעומת 97% בקרב קבוצת הביקורת שכללה נבדקים בריאים. בנוסף נמצא כי החיסון בשתי המנות הינו בטוח ולא הוביל לתופעות לוואי משמעותיות גם אם ניתן תחת טיפול אונקולוגי פעיל.

מדובר במחקר הגדול והמקיף ביותר שנעשה על אוכלוסייה זו של חולי סרטן תחת טיפול פעיל והראשון שמתאר את הקשר בין סוג הטיפול לתגובה החיסונית לאחר כחודשיים ממתן מנת חיסון שנייה. מתוך כלל אוכלוסיית המחקר 39 (12%) מטופלים לא פיתחו כלל נוגדנים, מתוכם הרוב מטופלים בטיפול כימותרפי בין אם כתרופה בודדת או בשילוב עם תרופה אחרת. בהערכת הקשר בין רמות הנוגדנים לסוג הטיפול נמצא כי פרופורציית המטופלים שלא פיתחו נוגדנים הייתה גבוהה יותר בקרב מטופלים בכימותרפיה כתרופה בודדת – 19%, לעומת 9% מהמטופלים המקבלים טיפול באימונותרפיה וכ-3% מהמטופלים המקבלים טיפול ביולוגי ממוקד כתרופה בודדת.

ידוע כי חולי סרטן, ובמיוחד אלו המקבלים טיפול פעיל נמצאים בסיכוןמוגבר לפתח מחלה חמורה כתוצאה מהדבקה בנגיף הקורונה, ועל כן הומלץ ע"י האיגודים האונקולוגים הבינלאומיים וע"י משרד הבריאות הישראלי לחסן חולי סרטן כנגד קורונה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נתוני המחקר מחזקים את ההמלצה לחסן את ציבור חולי הסרטן המטופלים בטיפול פעיל, ומחזקים את הצורך בהמשך שמירה על אמצעי מיגון אישיים וריחוק חברתי, במיוחד בקרב מטופלים תחת טיפול כימותרפי גם אם חוסנו בשתי מנות של החיסון של חברת פייזר. את המחקר הובילו ד"ר חגי ליגומסקי, אסראא ספדי, ד"ר טל איתן, מנו וולר ופרופ' עידו וולף מהמערך האונקולוגי במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב).

צילום: freepik
Back to top button