מבזקיםפוליטי / מדיני

נתניהו לאחר אישור התקציב בקריאה ראשונה: זאת לא ממשלת ריפוי – זאת ממשלת רפיון

מליאת הכנסת אישרה היום (חמישי), בקריאה ראשונה את הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, ברוב של 59 תומכים מול 54 מתנגדים, והיא תוער לוועדת הכנסת לקביעת הוועדות בהן ימשך הדיון.

הצעת החוק מונחת לצד הצעת חוק התקציב ומוצעים בה שינויים בנושאים הבאים: דיוור דיגיטלי, תאגידים שהוקמו לפי חוק, בינוי ושיכון, צמצום פערים מגדריים בשוק העבודה והעלאת גיל הפרישה לנשים, היוועדות חזותית, שכירות מוסדית, כבאות, ניקוז, תחבורה, אנרגיה, חקלאות, רישוי עסקים, עבודות פיתוח בתכנית למגורים, תקשורת, שירות מידע פיננסי, אסדרה, ייעול מערך הכשרות, רכבת תחתית (מטרו), רישוי באמצעות מורשה להיתר וייבוא.

כמו כן אישרה המליאה בקריאה ראשונה את הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021 ברוב של 59 תומכים מול 54 מתנגדים והיא תועבר לוועדת הכנסת שתקבע וועדות להמשך הדיון.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הצעת החוק מונחת לצד הצעת חוק התקציב ומוצעים בה שינויים בנושאים הבאים: התחשבנות בין בתי החולים לקופות החולים, הלוואות לדיור, מסים, הבטחת היציבות בתשואות קרנות פנסיה, מיסוי הכנסות צבורות, פריסת המועדים להמשך עבודת ההנגשה, מיסוי שותפויות וקרנות השקעה, ביטוח לאומי, יום חינוך ארוך, גנים לאומיים, שכר ממוצע במשק ומענקים לניצולי שואה.

השר במשרד האוצר חמד עמאר הודיעה לפני ההצבעה כי הקואליציה מיועדת להקמת רשות הרגולציה במסגרת חוק ההסדרים הקיים. הסעיפים 21, 28 ו30 הנוגעים לסמכויות הקצה של הרשות, יופרדו מחוק ההסדרים ויחוקקו בהסכמת כל סיעות הקואליציה וכי הליך החקיקה יושלם עד לסוף מושב החורף 2022.

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו נאם מיציע המבודדים במליאת הכנסת ואמר: "התקציב שהובא היום הוא תקציב גרוע. יש בו גזירות והעלאות מיסים, בניגוד גמור להבטחות שלכם. פגעתם בחקלאים, בשכבות החלשות, בפריפריה, ובמעמד הביניים. נתתם סכומי עתק למנסור עבאס ולמחמוד עבאס, כי אתם תלויים ב-53 מיליארד השקלים שהבטחתם לרע״מ. מעבר לתקציב הספקתם בזמן קצר להביא עוד 3 מחדלי ענק."

צילום: פייסבוק בנימין נתניהו

"המחדל הראשון – הקורונה. רק לפני כמה חודשים העברנו לכם את המדינה במצב הטוב ביותר בעולם. תוך חודשיים בלבד הבאתם אותנו למקום הגרוע ביותר בעולם – כמעט 11,000 מאומתים ביום.זה קרה משום שהתעלמתם מהקריאה שלי להביא מיד את החיסון השלישי לישראל והתעכבתם 6 שבועות מיותרים. אנחנו הוצאנו את ישראל ראשונה בעולם מהקורונה כי הבאנו לישראל את החיסון הראשון והשני לפני כולם. אתם התעכבתי ובאוזלת היד שלכם אתם מדברים היום על ״להכיל את המתים״ וממשיכים בהתקהלויות ענק, כאילו לא קורה דבר." הוסיף נתניהו.

בנושא איראן אמר יו"ר האופוזיציה: "המחדל השני – איראן. הדבר היחיד שיצא מהפגישה עם הנשיא ביידן, הוא התחייבות של בנט לכך שישראל לא תצא פומבית נגד הסכם הגרעין עם איראן. במשך שנים סירבתי לתת התחייבות כזאת, כפי שסירבתי להתחייב למדיניות ״אין הפתעות״, שלפיד נתן מיד עם הקמת הממשלה. הסכם הגרעין עם איראן מסכן את עצם קיומנו, ולכן פעלתי נגדו בכל מקום ובכל דרך. אלמלא עשינו זאת הן במישור המדיני והן במישור המבצעי – לאיראן היה מזמן ארסנל של נשק גרעיני. ואתם, תוך שמונה שבועות, כבלתם את ידינו גם מדינית וגם מבצעית."

בנושא העברת הכספים לרשות הפלסטינית אמר: "המחדל השלישי: הפלסטינים. נחמן שי חשף את האמת כשאמר שכדי להרוויח שקט בשביל הצילום בבית הלבן, בנט לא הגיב על הרג הלוחם שלנו, בראל שמואלי ז״ל. אני שוב שולח מכאן תנחומים עמוקים למשפחתו. ולא רק שבנט לא הגיב, הוא גם העביר חצי מיליארד שקלים לאבו-מאזן. אתם נותנים לפלסטינים מתנות חינם ומחזירים אותם לסדר היום העולמי. בעוד שאנחנו עקפנו את הפלסטינים והבאנו ארבעה הסכמי שלום היסטוריים עם מדינות ערב, בלי לתת להם אף מתנה."

"זאת לא ממשלת ריפוי – זאת ממשלת רפיון, ממשלת המחדלים. והכל בחיבוק תקשורתי ענק. אתם זוכרים את הימים בממשלה שלנו שכל מהדורת חדשות הייתה נפתחת בכותרת ״מחדל״, על זוטי-זוטות? אבל על המחדלים העצומים שלכם התקשורת מועלת בתפקידה ושותקת. התקשורת משרתת את השלטון והשלטון משרת את התקשורת. ערב ראש השנה ולקראת סוכות, ברור שהתקשורת היא השופר של הממשלה, ובנט הוא האתרוג של התקשורת. בראש השנה אנו נוהגים לבקש: ״שנהיה לראש ולא לזנב״. עכשיו זה בדיוק הפוך: הזנב, עם שישה מנדטים, הפך לראש. בימים הללו אין איחול מתאים יותר מאשר ״תכלה שנה וקללותיה״. בעזרת השם, בשנה הבאה עלינו לטובה – ״תחל שנה וברכותיה״. סיים נתניהו את דבריו מיציע המבודדים בכנסת.

ח"כ משה גפני: "לא היו ימים טובים לאנשי אגף התקציבים באוצר כימים אלו, שהם יכולים להוציא מכל המגירות אצלם, השטותיות ביותר והגרועות ביותר, ואני מכיר את המגירות האלו, הייתי שם. ועומד פה שר האוצר שלא מבין כלום בעניין ומנסה להסביר את הגזירות האלו לאזרחי ישראל. אני אומר לכם כאן ובאחריות – זה התקציב הכי גרוע שהיה מעולם במדינת ישראל, התקציב הכי אנטי חברתי שהיה פה מעולם".

ח"כ יריב לוין: "אנחנו פעלנו באופן שיטתי כדי לבטל את ההבחנה שהייתה בין פריפריה למרכז, והדבר הזה מתחיל קודם כול בנושא התחבורה. והינה אתם מגיעים, ומה הדבר הראשון שאתם עושים בתחום התחבורה? אתם מטילים "מס פריפריה" על מי שעובד באזור המרכז, על מי שעובד בתל אביב, על מי שרוצה להגיע לבלות באזור המרכז. אתם באים ואומרים: מי שתל אביבי עשיר, הוא יכול להסתובב, לבוא לתל אביב והכול בסדר, כי הוא שם. מי שגר בפריפריה והאמצעים שלו הם פחות גדולים, שלא יתקרב לתל אביב, כי אם הוא ירצה להיכנס לתל אביב, אנחנו נגבה ממנו אגרה, נעניש אותו, הוא ישלם."

ח"כ אריה דרעי: "אתמול שמעתי איזושהי אמירה, משר האוצר אביגדור ליברמן, שהיה באיזה מקום אתמול, והוא אמר: הכנסתי כל כך הרבה עיזים לתוך חוק יסודות התקציב ולכל החבילה שאתם רואים היום, ציפיתי שהקואליציה תוריד לי חלק מהעיזים הללו, ואז יישארו לי הדברים העיקריים. והוא אומר: להפתעתי, אף אחד לא הוציא לי שום דבר. אין הגדרה יותר טובה מהדבר הזה, כיוון שמי שמכיר, ואני קצת ותיק בכנסת, ואני יודע מה נערי האוצר מביאים אותן באופן אוטומטי. הם יודעים שזה לצורכי משא ומתן. מכניסים, אחר כך כל חבר ועדת כספים מהקואליציה מבקש – מורידים, מורידים. אבל כשיש קואליציה שנפלה עליהם אימה של אביגדור ליברמן, והם מפחדים מהצל שלהם, והם מוכנים לקנות דברים הזויים."

ח"כ יובל שטייניץ: "המדינה בוערת, היום זה ברור יותר מאי פעם. אנחנו רואים את גל הרציחות הנורא, שפיכות הדמים בחברה הערבית, 2 מיליון אזרחי ישראל הערבים צועקים "הצילו". אנחנו רואים את ההשלכות על הערים שלנו, ראינו את זה במהומות של "שומר החומות", מיליוני יהודים צועקים "הצילו". איפה בתקציב יש תשובה אמיתית לדבר הזה? איפה יש רפורמה ענקית במשטרה, בשב"כ, אולי בהקמת גופים חדשים, בהחזרת כושר ההרתעה של המשטרה, בנגב, בגליל, בציבור הערבי? גם בערים היהודיות המשטרה מאבדת את כושר ההרתעה. איפה בתקציב הזה אנחנו רואים מענה למה שהתחיל להצטבר, כבר בשנים האחרונות, אבל ביתר שאת בשנה האחרונה ובחודשים האחרונים?".


צילום: ערוץ הכנסת

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח