צרכנות

מהו טופס 101, כיצד למלא אותו נכון ומה עוד חשוב לדעת

שכירים וגמלאים בישראל מחויבים למלא בתחילת העסקתם במקום חדש ובכל שנת מס טופס 101. טופס 101 מאפשר למדינה להבין בדיוק את מעמדכם כמועסקים ובכך, בין היתר, לשלם את שיעור המס שמתאים לכם באמצעות המידע שרשמתם בטופס. 

טופס 101 בנוי משני עמודים אותם יש למלא בהתאם למעמדכם. בשני עמודים אלו חשוב למלא את כל הפרטים בצורה נכונה ומדויקת ובמקרים שקיים ספק לגבי בחירה מתוך מספר אפשרויות רצוי ומומלץ לפנות לאחראי השכר במקום עבודתכם או לרואה חשבון על מנת שיוכלו להסביר לכם כל סעיף בטופס ומה משמעותו. 

אי מילוי של טופס 101 יביא אתכם, בראש ובראשונה, לשלם את מדרגות המס הגבוהות ביותר בשיעור של כמעט 50% מהכנסותיכם. 

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

האפשרות לזכות בזיכויים בתשלומי מס למדינה

טופס 101 מאפשר לעובדים לעדכן את רשות המיסים בישראל אודות הפרטים האישיים שלכם שיש וחלק מהם יזכו אתכם לקבל הקלות בתשלומי מס ואף לזכות בהחזרי מס במידה ושולם מס גבוה מידי מתחילת אותה שנה. 

הקלות בתשלומי מס נקבעות באמצעות נקודות זיכוי, כשעמידה בכל קריטריון מוסיפה נקודות זיכוי עד לקביעת סך נקודות זיכוי אצל כל אדם. נכון ל-2021, כל נקודת זיכוי שווה כ-218 ₪ בכל חודש, כשבחישוב של 12 חודשים מדובר על סכום מצטבר של 2,616 ₪. מכאן, במקרים ובהם צובר אדם מסוים מספר נקודות זיכוי, ההקלות במס הכנסה בכל שנה יכולות להגיע לסכום משמעותי של חמש ספרות. 

בטופס 101 ניתן להכיר מקרוב מהם הקריטריונים השונים שיאפשרו לכם לזכות באותן נקודות זיכוי. הקריטריון הנפוץ ביותר לקבלת נקודות הוא תושבות ישראלית המזכה בכדי 2.25 נקודות זיכוי, כשאלו שוות בעצם 490.4 ₪ מידי חודש ו-5,884.8 ₪ בשנה. 

קריטריונים נוספים אותם תמצאו בטופס 101 מאפשרים להגדיל את סך נקודות הזיכוי שלכם. בין היתר נשים זוכות לחצי נקודת זיכוי, הורים לילדים כשגובה נקודת הזיכוי לכל ילד נקבע על פי גילו של הילד, צעירים שסיימו שירות חובה בצה"ל, הורים שהתגרשו, הורות יחידנית, אנשים בעלי נכויות שונות, אנשים המתגוררים בישובים שהוגדרו כזכאי מס, עלייה לישראל ואף כאלו שסיימו תואר אקדמאי. 

מילוי פרטים על הכנסות

חלק חשוב ומשמעותי במילוי טופס 101 נוגע למילוי פרטים על הכנסותיכם השונות. על האדם שממלא טופס 101 בעצם להבהיר לרשויות באיזו מתכונת הוא בעצם עובד אצל אותו מעסיק. 

במקרים ובהם העבודה בכל חודש הינה לפחות 18 ימים יהיה מדובר במשכורת חודש. במקרים ובהם לצד אותה עבודה, כשזו מוגדרת ונחשבת כעבודתכם הראשית שממנה אתם מקבלים את הנתח המרכזי בהכנסותיכם, אתם עובדים בעבודה נוספת חשוב להגדירכם תחת הסעיף של משכורת בעד, כשהיא בעצם מהווה משכורת נוספת השווה לכמות עבודה של חמש שעות ביום לפחות. 

במקרים ואתם עובדים במתכונת של עד חמש שעות בכל יום או במתכונת של מעל חמש שעות ביום אך פחות משמונה שעות בשבוע, יהיה עליכם לסמן בטופס 101 את האפשרות של משכורת חלקית. פרטי הכנסה נוספים כוללים שכר עבודה של עובד יומי (עבודה של פחות מ-18 ימים בכל חודש או יותר משמונה שעות עבודה בשבוע), הכנסות במסגרת של קצבה כלשהי ואף מלגות עבור לימודים או מחקר אקדמאי. 

בקשה לתיאום מס

אפשרות נוספת בטופס 101 היא הבקשה לביצוע תיאום מס. הדבר רלוונטי לעובדים שעובדים במספר עבודות לגבי אותה שנת מס ובכך תיאום המס אמור להקטין ולצמצם עבורם את תשלום המס שהם אמורים לשלם למס הכנסה. 

במידה ובמילוי טופס 101 מדובר על מקום העבודה היחיד שלכם מתחילת אותה שנה, חשוב לסמן שלא הייתה לכם הכנסה. סימון לא נכון של סעיף זה קורה אצל אלו שעד עבודתם קיבלו דמי אבטלה או דמי לידה, כשכספים אלו ששולמו להם נחשבים גם כן להכנסה. 

במידה, כאמור, שיש לכם מעבידים נוספים באותה שנה חשוב לספק מידע אודותם. המידע על המעסיקים האחרים צריך לכלול את שמם, הכתובת המלאה שלהם, מספר תיק הניכויים שלהם (מופיע בתלושי המשכורת שאותם אתם מקבלים), מהי סוג ההכנסה מהמעסיק, גובה ומה המס שנוכה עד אותה נקודה. 

במקרים בהם כבר ביצעתם תיאום מס ואתם נדרשים למלא טופס 101 לעבודה נוספת, יש לסמן את האפשרות לקיום אישור פקיד שומה ולהעביר למעסיק עותק של אותו אישור. לבדיקה ולימוד נוסף איך למלא טופס 101 מוזמנים להיכנס לאתר רוזנבלט.


קרדיט תמונה 123rf

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח