מבזקיםצבא וביטחון

לאה, אימו של איציק סעידיאן: "סיפרתי לו שאני מגיעה לכנסת והוא הזיל דמעה לראשונה"

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות ח"כ אפרת רייטן מרום קיימה הבוקר (רביעי) דיון מעקב אחר החלטת הממשלה 981 בנושא רפורמה בתחום הטיפול בנכי צה"ל ומערכת הביטחון ("נפש אחת").

בדיון לקחה חלק לאה סעיאידן, אחותו של איציק סעידיאן ששרף עצמו באפריל האחרון מול אגף השיקום: "סיפרתי לאיציק שאני מגיעה לכאן והוא בכה. זו הפעם הראשונה שהוא הזיל דמעה. באתי להשמיע את קולו של אחי ושל הלומי הקרב. קיים צורך אמיתי בשינוי מיידי עבור עשרות אלפי נכי צה"ל. רבים מהם פגשתי כשהגיעו לבקר אותנו בבית החולים. צריך יישום מהיר ויעיל של ההחלטות כדי למנוע את המקרה הבא, אשמח שנציגי משרד האוצר יגיעו לבקר את אחי, שיראו למה יכולות לגרום מלחמות האגו".

בתגובה לדברים אמרה יו"ר הוועדה ח"כ אפרת רייטן: "כל מה שנגיד כאן לא יגיע לכאב ולעוצמה שביטאת כאן בצורה כל כך ברורה. לא יכול להיות אדם אחד שלבו ואזניו יהיו אטומות כדי להבין שצריך לעשות צעדים ולבצע החלטות שכבר התקבלו".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לימור לוריא, ראש אגף השיקום במשרד הביטחון שנכנסה לתפקידה לפני שלושה שבועות הציגה בפני הוועדה את הצעדים שנעשו ואלה המתוכננים במסגרת הרפורמה. בין היתר אמרה כי אחת ההמלצות הבסיסיות היא שמעתה מי שיצטרך להציג את התיעוד והאישורים הנדרשים אודות השתתפותו של לוחם המבקש הכרה בפעילות מבצעית יהיה צה"ל ולא עוד הלוחם עצמו. לדבריה: "נקודת המוצא שלנו היא ש- 99% מהפונים אומרים את האמת ולא יתכן שחובת ההוכחה תהיה על הפצוע. היא צריכה להיות עלינו, כמדינה. צה"ל הוא שצריך להביא את התיעוד שנדרש וההוכחות".

בנוסף, התייחסה לוריא גם להליך ההכרה הממושך בנכי צה"ל ובפגועי הפוסט טראומה בפרט: "היום יש לנו 10,700 בקשות מצטברות של אנשים שביקשו להיות מוכרים ועדיין לא טופלו. אנחנו מתכוונים להתייחס לזה כמו מבצע, לעשות מה שיידרש כדי לייעל ולזרז את התהליכים. זמן הטיפול הממוצע לטיפול בפנייה עומד היום על מעל 1,000 ימים. השאיפה היא כמובן לשנות את זה בצורה משמעותית. אנחנו בונים מסלול ירוק להכרה ב-PTSD וכבר יצאנו לפיילוט בשלוותא, בו מאבחנים בתוך כמה ימים במאמץ מרוכז. בנוסף, עד היום כשאדם פנה בבקשה להכרה כפוסט טראומתי, היו מתחילים לבדוק מה היה בעברו עדי כדי פניה לבית הספר, בדיקה אם השתמש בריטלין וכו'. זה בוטל, ברגע שגויסת לצה"ל כלוחם, לא חוזרים אחורה לפני הגיוס. זה כבר מבוצע היום".

ח"כ אופיר סופר, שעמד בכנסת הקודמת בראש ועדת משנה לטיפול בהלומי הקרב בירך את לוריא ואמר: "מדהים לקבל את הבשורות ואת כיווני החשיבה החדשים. נצטרך לראות את המימוש בפועל ומשרד האוצר יצטרך להירתם למשימה. בסופו של יום כנראה שהרבה אנשים נדחו שלא בצדק ויש כאלה שאפילו לא חשבו לפנות. אני חושב שאווירת השינוי תעורר את המוטיבציה".

במהלך הדיון נוצר עימות בין נציג משרד האוצר יונתן פלורסהיים ויו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קליימן, אודות מהלך שמתעכב בשל מחלוקת בין משרדי הממשלה, אשר יעניק תשלום חודשי לכל נכה צה"ל שזכאי לאובדן כושר עבודה חלקי, אשר היום ניתן רק במידה והאדם עובד בפועל. יונתן פלורסהיים, רכז ביטחון באגף התקציבים במשרד האוצר אמר: "כרגע יש מחלוקת לגבי העלות התקציבית הצפויה לצעדים המתוכננים. אנחנו חוששים שההערכה שנעשתה היא הערכת חסר והתקציב לא יכסה את העלות בפועל. כמו כן, אני לא בטוח שהצעדים המוצעים מעודדים שילוב בתעסוקה".

יו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קליימן אמר בתגובה: "אנחנו כנכי צה"ל לא מדברים על תקציבים אלא על צרכים. באותה מידה אני שואל אותך- מה העניין שלך לקבוע דברים שיקומיים? עם איזה מומחה התייעצתם לגבי מה מעודד חזרה לעבודה ומה לא, אחרי שדברים כבר נסגרו בין אנשים שיש להם את הידע והניסיון לכך? אני מאוד מודאג. הרפורמה הזו תיקח לפחות שנה וחצי שנתיים, שבהן כולם חייבים להיות רתומים, לרבות משרד אוצר, אנחנו צריכים אתכם. עוד לא התחלנו ואתם כבר שמים מקלות בגלגלים, מה יקרה כשנבוא עם המספרים הגדולים?"

ח"כ רייטן מרום התרעמה גם היא על הדברים של נציג האוצר ואמרה: "על פי מה שנאמר כאן המחלוקת הזאת מעכבת את יישום המהלך כבר מעל חודש, זה חמור מאוד. כשיש מחלוקות נכנסים לחדר ופותרים אותן. הפכתם חובת התייעצות לשאלטר שכרגע מעקר מתוכן את החלטת הממשלה ונוגד את האג'נדה שמקדם שר הביטחון. נדווח לשר על כך ונדרוש שיכנס לעובי הקורה".

עוד הוסיפה יו"ר הוועדה: "המידיות היא המרכיב החשוב ביותר ברפורמה, אין לנו את הפריבילגיה לשמוע עוד סיפורים כאלה כמו שנשמעו כאן. בכל חודש נקיים כאן דיון ולראות איפה הדברים עומדים. לא ניתן לדברים האלה להימשך. אני מברכת את נציגי אגף השיקום והארגונים שהגיעו לכאן והציגו את פועלם, לבכם ותפיסתכם במקום הנכון, אנחנו נמשיך לעקוב אחר יישום הרפורמה בכדי לוודא שנכי צה"ל יקבלו את מה שהובטח ומגיע להם".

צילום: דוברות הכנסת

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח