כלכלהמבזקים

יו"ר ועדת הכלכלה: היינו מדינה ענייה שבנתה דיור ציבורי- ונהיינו מדינה עשירה שהורגת אותו

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, התכנסה היום (שלישי) לדיון מיוחד שעסק במצב הדיור הציבורי בישראל. היו"ר ביטון הזכיר כי לאחר שנבחר לוועדה אמר: "אדם הוא תבנית נוף מולדתו ואיש ציבור הוא תבנית נוף ביתו. ביתנו היה בראשיתו מעברה ולאחר מכן דירת עמידר. על כן, מצב הדיור הציבורי המחפיר ואי עמידת הממשלות ביעדים שהציבו לעצמן לביסוסו והרחבתו, לתחזוקתו הראויה, מחייבת דיון עומק". היו"ר אף בירך על הבשורה של שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, ואמר כי תפקידה של הוועדה יהיה לסייע לו לבצעה.

השר אלקין הציג את תכניתו ואמר כי מדובר רק בצעד ראשון. לדבריו, בשלוש השנים הקרובות ירכשו 1,700 דירות חדשות לדיון הציבורי ויבנו עוד 3,000 ובסך הכל מדובר על 4,700 דירות חדשות. הוא הדגיש כי לא מדובר בתום התביעות של המשרד מהאוצר, ואמר כי הוא מקווה שכבר ב-2022 תחל הרכישה.

ח"כ אורלי לוי אבקסיס הזכירה כי מדובר בפחות מתכנית השר לשעבר יואב גלנט, שהביא 1,000 דירות בשנה. היו"ר ביטון ביקש להזכיר לה כי אמנם גלנט התייחס ברצינות לבעיה, אבל תכניתו בוצעה שנה אחת ולאחר מכן בעיית היעדר תקציב מאושר למדינה תקעה זאת. השר אלקין הזכיר כי בסופו של דבר נרכשו בתכנית גלנט רק 700 דירות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנהל אגף בכיר נכסים וחברות במשרד הבינוי והשיכון, נתנאל לפידות, הציג את הנתונים ואמר כי כיום יש 52 אלף דירות במאגר וגרים בהם 122 אלף דיירים, לעומת 12 אלף דירות בבתי גיל הזהב בהם גרים 13,500 אלף דיירים. הוא הוסיף כי המשרד ישפר גם את תחזוקת הדירות.

ח"כ נעמה לזימי ביקשה לדעת מתי יפסקו הפינויים ואמרה כי צריך לשפץ את כל 900 הדירות שלא ראויות למגורים. ח"כ גבי לסקי ציינה כי ישנה בעיה עם הדור השלישי שלא זכאי למגורים רק בגלל הקריטריונים הנוקשים, ואמרה כי צריך לחשוב מחדש על הקריטריונים. ח"כ טטיאנה מזרסקי אמרה כי הסיוע לשכר דירה לא מספק וצריך לטפל גם בו. ח"כ רון כץ הוסיף כי יש לא מעט דירות שהוסבו לשימושים אחרים וצריך להחזיר אותם לדיור הציבורי.

מקדם מדיניות בפורום לדיור ציבורי, דני גיגי, אמר כי התכנית לא תספיק לפתור את הבעיה של 210 אלף משפחות שנמצאות במצוקה, והזכיר כי בכל העולם יש דיור ציבורי. השר אלקין אמר כי התכנית היא רק תחילת הדרך וכי בכוונתו להקים ועדה, בראשות שופט בדימוס, שתבחן את הקריטריונים שלא עודכנו מזה עשרות שנים.

היו"ר ביטון ביקש במהלך הדיון מנציגי האוצר ומשרד השיכון לבחון מודל שבו דייר יוכל לרכוש את הבית שלו בתשלומים במשך 30 שנה, בתקופה בה הוא גר בו כמו בליסינג, כאשר בסוף התקופה הוא יצטרף להשלים את ההפרש בין מה ששילם עד אז לבין מחיר הדירה.

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון לשעבר, חגי רזניק, אמר כי כדי לפתור את הבעיה המדינה צריכה להשתמש בכל שלוש הכלים שיש לה, והם שילוב דיור ציבורי בשיווקי קרקעות חדשים, שילוב דיור ציבורי בזכויות בנייה בהתחדשות עירונית ולהכניס את היד לכיס ולהוסיף תקציב לרכישת דירות.

היו"ר ביטון סיכם את הישיבה ואמר כי במשך שנים הייתה הרעבה של הדיור הציבורי והעלמת כספים. הוא הוסיף כי הוועדה הוועדה תקיים ישיבת מעקב, באמצע חודש נובמבר, לשם קבלת דיווח מהצוות המשותף שהוקם לגיבוש מתווה לרכישת יחידות דיור ציבורי. הוועדה קוראת למשרד האוצר להגדיל את התקציב המיועדת לרכישת יחידות דיור ציבורי מעודפי התקציב של שנת 2021 . הוועדה קוראת למשרד הבינוי והשיכון לבחון מחדש את הקריטריונים לקבלת דירה בדיור הציבורי. הוועדה תבקש לקבל דיווח משר הבינוי והשיכון בישיבת המעקב שתקיים".

עוד אמר ח"כ ביטון כי הוועדה מבקשת ממשרד הבינוי והשיכון לבחון מחדש את מדיניות הפינויים מדירות של הדיור הציבורי, ולדווח לוועדה על כך בדיון המעקב שיתקיים. כמו כן קראה הוועדה למשרד האוצר ולמשרד הבינוי והשיכון לבחון מודלים חדשניים להסב את כספי הסיוע בשכר דירה לצורך רכישת דירות לדיור הציבורי, ולפעול לכך שבכל שיווק קרקע תהייה הקצאה של דירות לדיור הציבורי. "היינו מדינה ענייה שבנתה דיור ציבורי נהיינו מדינה עשירה שהורגת את הדיור הציבורי ואני מקווה שנשנה את המדיניות הזו", אמר.

צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח