בריאותמבזקים

במבצע חוצה גבולות: כליה מאבו דאבי הושתלה במטופלת מישראל

וולא עזייזה, תושבת דבוריה בגליל, אם לשניים, אישה חיונית ומלאת תקווה ישבה אתמול במיטתה במחלקת נפרולוגיה ברמב"ם מרוגשת מאוד. לפני חמש שנים כליותיה של וולא הפסיקו לתפקד והיא נזקקה לדיאליזה מספר ימים בשבוע. "החיים היו קשים מאוד – עם ילדים קטנים שיודעים שאמא חייבת להיות בדיאליזה כל יום, עם מאכלים שאסור לאכול. אני מלאת תקווה שזה ייגמר טוב".

אתמול בשעה 18:30 זה קרה – אמבולנס שהגיע בנסיעה מהירה ואורות מהבהבים מכבש המטוס בנתב"ג הביא לרמב"ם את הכליה שלה חיכתה וולא חמש שנים, חלק ממבצע השתלה צולבת מסובך של המרכז הארצי להשתלות איברים בניהולה של ד"ר תמר אשכנזי (ראו הודעה נפרדת מצורפת על המבצע המסובך).

עדי טננבאום, האחות המתאמת של ההשתלות מהחי ברמב"ם הסבירה שההתאמה של הכליה מאבו דאבי לצעירה הישראלית מהגליל הייתה מושלמת. בשעה 19:00 החל הניתוח, שכלל כירורגים מכל התחומים, מרדימים ואחיות רבות. שעתיים וחצי לאחר מכן בישר המנתח הראשי, ד"ר טוני כראם, מנהל מחלקת כיוררגית כלי דם שהניתוח הסתיים והכליה החלה לתת שתן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
וולא עזייזה, בבוקר שלפני ההשתלה. צילום: דוברות רמב"ם

ההיסטוריה הרפואית הושלמה. ווולא אמרה בצהריים שהחלום המיידי העיקרי שלה הוא להיות מסוגלת לאכול שוב בננות, מנגו ושוקולד. סוגי מזון שנאסרו עליה עד כה.

פרופ' רפי ביאר אמר: ״זהו יום מיוחד למרכז הלאומי להשתלות ששואף להרחיב את פעילותו מעבר לים, בחיפוש  התאמות עבור חולים ובני משפחתם שלא נמצאה ביניהם התאמה ואשר פרטיהם נמצאים במאגר ההצלבות הארצי. זו הצלבה בינלאומית ראשונה עם איחוד האמירויות ואנחנו גאים בהסכם ומודים להנהלת משרד הבריאות ולמחלקה ליחסים בינלאומיים והלשכה המשפטית,   ולמחלקת האמנות במשרד החוץ שאפשרו לנו להפוך את היוזמה שלנו למעשה.״

צילום: דוברות רמב"ם

ד"ר תמר אשכנזי, מנהלת המרכז הלאומי להשתלות ויוזמת שיתוף פעולה זה, אמרה: ״התכנית נולדה באופן תאורטי מרגע שנחתם הסכם אברהם בספטמבר 2020, ומיום שנחתם ההסכם בין משרדי הבריאות (21 באפריל 2021) התחלנו להתקדם באופן מהיר לקראת הסכם תכנית ההצלבות. סייעה  בהסכם חברה אמריקאית שמלווה את התכנית באמירויות (APKD). ביחד עם נתוני מעבדה שהעבירה לנו החברה, מצא את ההתאמות פרופ' איתי אשלגי, ישראלי חוקר בסטנפורד, בעזרת תוכנה שפיתח ואף תרם לנו אותה. מאז פרופ' אשלגי מלווה אותנו בכל ההצלבות הבינלאומיות ביחד עם רונה סימון מהמרכז להשתלות. תחושת סיפוק גדולה מלווה אותנו ופנינו להצלבות הבאות למצוא התאמות נוספות״.

צילום: דוברות רמב"ם
צילום: דוברות רמב"ם

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח