מבזקיםמשפטי/פלילי

לשון הרע, שיימינג ועורכי דין שיכולים להציל את המצב

אחרי חברת הדירוג דן אנד ברדסטריט, גם חברת בי. די. אי הציגה בימים אלו את דירוגי עורכי הדין לשנת 2021 בתחום דיני לשון הרע.

שתי חברות הדירוג המובילות לעורכי הדין בישראל הציבו את משרדו של עו"ד אמיר טיטונוביץ בראש צמרת הדירוג, בצמרת דירוג משרדי עורכי הדין בתחום לשון הרע של בי. די. אי עומדים כאמור משרד עורכי הדין אמיר טיטונוביץ ומייד לאחריו משרד עורכי הדין הרצוג, פוקס נאמן, משרד עורכי הדין זאב ליאוניד, משרד ליבליך מוזר ומשרד עורכי הדין פישר בכר חן.

ברקע הרשתות החברתיות נראה שבכל יום ויום מוצאים עצמם אנשים רבים מתמודדים מול פרסומים שונים ובלתי מחמיאים ברשתות החברתיות, כאשר הוראותיו של חוק איסור לשון הרע, התשכ”ה-1965 קובעות בין היתר, שלכל אדם לגביו התפרסמו דברי לשון הרע, עומדת הזכות להגיש נגד המפרסם תביעה משפטית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אפשר במקרים רבים להביא להסרת הפרסומים הפוגעניים מרשת האינטרנט, לצד קבלת פיצוי שיכול להגיע לסכומים משמעותיים.

חוק איסור לשון הרע בהתאם למידע הנרחב המצוי באתר האינטרנט של משרד עורכי הדין אמיר טיטונוביץ' ושות, מייצר איזונים בין החופש להתבטא השמור לכל אדם, לבין זכותו של כל אדם לשם טוב ולכבוד, החוק עוסק גם בתוצאות וההשלכות של פרסומי דברי לשון הרע.

בין תחומי המשפט הדורשים הבנה מעמיקה, מצוי גם התחום של דיני לשון הרע ומדובר בנושא הנחשב “נישתי”, תחום הדורש בקיאות מיוחדת בכדי להשיג בו תוצאות משביעות רצון.

אם פורסם נגד אדם דבר לשון הרע, או אם נעשה נגדו שיימינג, מומלץ לפנות אל עורך דין הבקיא בלשון הרע, בכדי לקבל יעוץ והדרכה נכונים על דרך הראויה והיעילה ביותר ללכת בה לאור הפרסום שפורסם נגדו.

פרסום לשון הרע בהתאם להוראות החוק, יכול להקים הן עוולה אזרחית והן עבירה פלילית  (העונש בגין עבירה של פרסום לשון הרע יכול להגיע גם, על-פי החוק, עד לשנה מאסר). החוק מאפשר גם לקורבן לפעול במישור הפלילי של קובלנה פלילית פרטית, המהווה הליך פלילי לכל דבר ועניין, אפשרות זו קמה לפי החוק במקרה של פרסום לשון הרע אליו נחשפו שני בני אדם או יותר וכאשר הפרסום נעשה בכוונה לפגוע. מצד שני, לצורך הגיבוש של עוולה אזרחית בלשן הרע, די בפרסום לאדם אחד בלבד, ואין צורך להוכיח כוונה של המפרסם לפגוע בקורבן.

מהו בעצם “לשון הרע” ומה תוצאת פרסום של לשון הרע ?

פרסום של ”לשון הרע” ייחשב כל דבר, שפרסומו עלול להשפיל אדם בעיני הבריות, או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצדן, או לפגוע באדם במשרתו, בעסקו, במשלח-ידו או במקצועו, או לבזותו בשל גזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, מינו, נטייתו המינית או מוגבלותו.

לצורך הגדרת פרסום כ”לשון הרע” אין זה משנה אם הפרסום עוסק בדברי אמת או בדברי שקר. פרסום דברי אמת יכול גם הוא להיחשב כפרסום לשון הרע, אלא שככל שהיה עניין ציבורי בפרסום, תעמוד למפרסם הגנת “אמת דיברתי”

פרסום של לשון הרע יכול  להתבצע בכל דרך. הוא יכול להתבצע בכתב או בעל-פה, בציור, בתנועה, בצליל ובכל דרך אחרת. הוא יכול להתבצע גם באמצעות דיבורים, פרסומים עיתונאיים, פרסום תמונות מביכות ופרסומים באינטרנט, בפייסבוק, ברשתות החברתיות וכו'.

בניגוד לטעות נפוצה בקרב רבים, שלפיה פרסום לשון הרע ברשתות החברתיות לא יקים עילת תביעה. הרי שהמצב הוא הפוך, לאור התפוצה הרבה של פוסטים ופרסומים המפורסמים ברשתות החברתיות, ייתכן שבתי המשפט יראו דווקא בחומרה יתרה פרסום שכזה.

אף על פי כן, לא כל מקרה של פרסום לשון הרע יזכה בהכרח את הנפגע בתביעתו, שכן החוק מאזן ומגן גם על חופש הביטוי ועל זכות הציבור לדעת, ולכן החוק מעניק למפרסם לשון הרע הגנות שונות הכלולות בו, ושנועדו לאזן בין הזכויות הרלבנטיות של המפרסם מחד ושל הנפגע מאידך. על המפרסם שהנו הנתבע בתביעת לשון הרע, רובץ הנטל להוכיח, כי ההגנות הקבועות בחוק ו/או חלקן אכן עומדת לו.

בהתאם לחוק לשון הרע, תובע בגין לשון הרע זכאי לקבל פיצויים גם ללא הוכחת נזק, ובמקרה כזה סכום הפיצוי לא יעלה על 70,000 ₪ (140,000 ₪ כשהפרסום נעשה בכוונה לפגוע)  אם התובע יוכיח שנגרם לו נזק (אפילו עוגמת נפש ובושת פנים הם נזקים לצורך העניין), הוא יוכל לזכות בפיצוי בשיעור גבוה יותר מהפיצוי הקבוע בחוק ללא הוכחת נזק.

מדוע חשוב לבחור עורך-דין העוסק בעיקר בדיני לשון הרע ?

לפרסומם של דברי לשון הרע יש פוטנציאל גרימת נזק עצום. ככל שהפרסום נמשך, ממשיך הנזק, מצטבר וגדל. האיזון בין בין זכותו של אדם לשם טוב ולכבוד לבין הזכות של חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת הוא עדין, ויש להכיר היטב את החוק ואת החסיונות וההגנות, שהוא מעמיד למפרסם. לכן חשוב לפנות אל עורך דין לשון הרע אשר התחום לשון הרע הוא לחם חוקו, מנוסה ומקצועי, המוכר ככזהעורך-דין כזה יכול לשפר את סיכוייו של אדם לזכות בתביעת לשון הרע ואף להפסיק את הפרסום המזיק. כמו כן רצוי שעורך דין לשון הרע, יהיה בעל ניסיון רב בתחום, ומוכר ברבים – לרבות בקהיליית עורכי הדין בישראל, כמי שעוסק רבות בתביעת לשון הרע.

מדוע חשוב להתייעץ עם עורך דין לשון הרע לפני פנייה לבית המשפט ?

אם פורסמו אודותיך דברי לשון הרע ואת/ה מעוניין/נת לנקוט בהליך משפטי, חשוב שתפנה/ני לייעוץ אצל עורך דין לשון הרע, שיסקור בפניך את ההליכים, בהם מן הראוי לנקוט לפני הגשת תביעה (למשל, פנייה בכתב אל המפרסם, בדרישה שיסיר את הפרסום, או שיפרסם תיקון או הכחשה לדבריו).

יש לזכור, שלא כל מקרה, הבוער בעצמותיו של מי שאודותיו פורסמו דברי לשון הרע, אכן יזכה לאותה התייחסות מבית המשפט. לכן במקרים רבים ימליץ לך עורך דין לשון הרע שלא לגשת כלל אל בית המשפט, אלא לנסות לפתור את הבעיה בדרך אחרת.
בנוסף חשוב לזכור, שבבואו לפסוק פיצויים, יביא בית המשפט בחשבון גם את זאת, שהמפרסם-הנתבע נדרש לפרסם תיקון לדברים וסירב.

 

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח