כלכלהמבזקיםצבא וביטחון

משרד הכלכלה וחברת טיסנקרופ הגרמנית הגיעו לסיכום מימוש חובות העבר

בשנת 2017 ערכה הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי וקידום השקעות זרות הליך שימוע לחברת טיסנקרופ בשל אי עמידתה במחויבויות רכש הגומלין שלה בעסקאות הצוללות וספינות הסיור, זאת לקראת הכנסת החברה לרשימה השחורה שלא תאפשר התקשרות של המדינה או תאגיד ממשלתי עם החברה, לתקופה של חמש שנים.

לאחר השימוע החלו דיונים אינטנסיביים בין צוות הרשפ"ת, בהובלת מנהלת הרשפ"ת זיוה איגר ומנהל תחום ספקי חוץ ברשפ"ת, יזיד שייך יוסף, לבין נציגי חברת טיסנקרופ, להסדרת חובות העבר.

תהליך המו"מ היה ארוך וכלל עשרות פגישות עם נציגי והנהלת החברה בגרמניה ובישראל, עבודת סקאוטינג מקיפה, פגישות וביקורים בחברות ותעשיות ישראליות מתאימות, הצגת יכולות, ספקים וטכנולוגיות ישראליות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

תכנית המימוש שאושרה היא על סך למעלה מ-300 מיליון אירו ומתפרסת ברובה על פני 5 שנים.

התכנית מהווה חלק משינוי המדיניות בו נקטה טיסנקרופ, לאחר צעדי האכיפה של הרשפ"ת. השינוי החל בהקמת סניף ישראלי, שביצע השקעות וקידם מיזמים משותפים בפרויקטים ישראלים מבוססי חדשנות, דוגמת Metal Point, הקמת מרכז חדשנות לייצור באמצעות הדפסה תלת־ממדית במתכת, ומיזם THE DOCK, מרכז חדשנות לתחומי ספנות, נמלים ולוגיסטיקה ימית הממוקם בחיפה, בנוסף לפעילויות רכש והעברת ידע משמעותיות.

התוכנית שאושרה כוללת רכש ישיר מעשרות ספקים ישראלים, גדולים וקטנים כאחד, במגוון תחומים הכוללים מתכת, פלסטיקה, טכנולוגיה ועוד. חלקו של הרכש יבוצע באמצעות חוזים בינלאומיים המאפשרים פתיחת שווקים חדשים בחו"ל לתעשייה הישראלית בהיקפים משמעותיים. בנוסף, החברה תבצע הכשרה מקצועית לגורמים ישראלים בתחומים נדרשים, תשקיע בציוד ייעודי בישראל, תעביר ידע ייחודי לחיל הים ולתעשיות ישראליות, שיאפשר פיתוח יכולות חדשות לתעשייה המקומית, יכולות שעד כה בוצעו בחו"ל על ידי חברה זרה. הקניית הידע תביא ל חיסכון כספי משמעותי, לעצמאות וייצור מקומי בתחומים חדשים, זמינות גמישות ויעילות תפקודית.

שרת הכלכלה והתעשייה, ח"כ אורנה ברביבאי, אמרה: "ההסכם אליו הגיע משרד הכלכלה והתעשייה עם חברת טיסנקרופ, הנו משמעותי לכולם. מדובר בתוכנית מימוש מקיפה המבטאת ומשמרת את עקרונות רכש הגומלין והיתרונות הגלומים בו לתעשייה המקומית. לצד התרומה לכלכלה ולתעשייה הישראלית, התכנית גם יתרה את הצורך בהפעלת סנקציה חריפה כנגד חברה בינלאומית על כל המשתמע מכך, לרבות בהקשר של צרכים ביטחוניים של משהב"ט ומדינת ישראל. תכנית שיתוף הפעולה התעשייתי שנחתמה עם טיסנקרופ תסייע בהכשרה של כוח אדם, תעביר לתעשייה בישראל ידע חשוב שיהיה בסיס לפיתוח יכולות נוספות ותפתח שווקים חדשים בינלאומיים לתעשיות מקומיות. משרד הכלכלה והתעשייה ימשיך לעודד ולסייע לחברות זרות לפעול ולהשקיע בישראל עם כל הכלים העומדים לרשותנו".

מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, דוד לפלר, ציין: "אני מברך על אישור התוכנית החשובה בין הצדדים, את חברת טיסנקרופ ואת עובדי הרשפ"ת שקיימו במהלך תקופה ארוכה, אינסוף ישיבות עם חברת טיסנקרופ ומגוון גורמים אחרים, והגיעו לתוצאה מצוינת לתעשייה ולכלכלה הישראלית. אין ספק שההסכם יחשוף את האיכויות הגבוהות של התעשייה הישראלית וגם התועלת לייצוא הישראלי בשנים הקרובות, תהיה מעל ומעבר להיקף ההסכם הנוכחי. תוכנית זו ממחישה את החשיבות הגדולה שיש למיצוי תקנות רכש הגומלין בכל התקשרות משמעותית של המדינה עם ספקי חוץ".

עידו אופיר, מנכ"ל טיסנקרופ ישראל, הוסיף: "אני מברך על חתימת ההסכם שמגלם בתוכו שותפות גדולה של טיסנקרופ עם התעשייה הישראלית, באמצעות תכנית המשלבת תעשיות ישראליות בפרויקטים ביטחוניים של טיסנקרופ ברחבי העולם, וחשוב לא פחות, תכנית העברת ידע וטכנולוגיה לישראל בתחום הלוחמה הימית, שיהווה יתרון אסטרטגי וחיסכון כלכלי גם בעתיד. אני רוצה להודות לזיוה איגר, מנהלת הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי ולצוות הרשפ"ת, שבמאמצים רבים, ביצירתיות ובמחויבות לאינטרסים של מדינת ישראל, סייעו לנו להגיע להסכם זה. טיסנקרופ בדקה מספר רב של פרויקטים ויצרה קשר עם עשרות חברות בתהליך בניית ההסכם. אנו מצפים להרחיב את השותפות האסטרטגית עם חברות ישראליות נוספות, משרד הכלכלה והתעשייה, משרד הביטחון וחיל הים גם בשנים הקרובות".

צוללת חיל הים. צילום: דובר צה"ל
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח