מבזקיםפוליטי / מדיני

ועדת החוץ והביטחון אישרה: ייאסר על עובדי "המוסד" להתאגד למשך שנה נוספת

ועדת החוץ והביטחון הזמנית, בראשות ח"כ רם בן ברק אישרה היום (רביעי) פה אחד את צו הסכמים קיבוציים (הארכת תחולתו של פטור לגבי עובדים מסוימים), התשפ"א-2021.

הצו מאריך את אי התחולה של חוק הסכמים קיבוציים על עובדי המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים בשנה נוספת, עד 06.07.22, ובכך אוסר עליהם להתאגד במשך תקופה זו. "המוסד", כיום, הינו הגוף הביטחוני היחיד אשר איסור התאגדות עובדיו אינו מוסדר בחקיקה קבועה אלא בצו זמני שדורש אישור אחת לשנה. הוועדה אף פנתה בעבר בנושא לשר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, אך הצעת חוק כזו מטעם הממשלה לא הגיעה לכנסת.

עו"ד תמר מתתיהו מהייעוץ המשפטי במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, ציינה: "חוק הסכמים קיבוציים תוקן בשנת 2001 והזכות להתארגנות עובדים נקבעה בו, אך ארגוני ביטחון הוחרגו מכך. הגופים האחרים כבר הסדירו את הדבר בחקיקה, ורק בנושא זה מוארך האיסור כל שנה ע"י שר העבודה, כי זו התקופה המקסימלית שמאפשר החוק. אנו מבקשים להאריך זאת גם השנה, ולא קיבלו שום הערות או התנגדויות לנושא, לרבות מההסתדרות."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נציג הייעוץ המשפטי ממשרד ראש הממשלה אמר: "אין לנו הערות לצו. אנחנו פועלים לקדם תיקון שהוא קצת יותר ארוך טווח כדי לא להגיע כל שנה וסיכמנו עם משרד העבודה שנקדם את זה."

יו"ר הוועדה, ח"כ בן ברק העיר: "אתה יודע שכל שנה אתם אומרים אותו דבר באותו ניסוח? נציג משרד רה"מ השיב: אנחנו "הלקוח" של הצו ויכולים להעלות את הדבר מול משרד העבודה והרווחה, אבל לא אנחנו יכולים להניח תיקון לנושא. עו"ד עילם שניר ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים הוסיף: דרך המלך להסדרים כאלה היא בחקיקת חוק מסגרת, אבל אנו לא סבורים שיש מניעה לקדם תיקונים אחרים. זה חוק של שר העבודה וזו החלטה שלהם לקדם."

צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ

עו"ד הדר בר-שלום מצוות הייעוץ המשפטי לוועדה הגיב: "בפועל, כבר 20 שנה שיש בדין איסור התארגנות על עובדי המוסד, אך הוא לא מוסדר בחקיקה של קבע ומובא לוועדה בצו כל שנה. בדיונים שהתקיימו בוועדה בשנים קודמות, התעוררה השאלה מדוע לא נעשה תיקון חקיקה שייתר את הצורך לאשר את הצו אחת לשנה, ויאפשר להאריך את התקופה או אף לחוקק את האיסור בחיקוק של קבע. צוות הייעוץ המשפטי לוועדה ישמח לסייע בגיבוש הצעת החוק פרטית להסדרת הנושא לא כהוראת שעה, גם ללא "חוק מוסד".

צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ

יו"ר הוועדה, ח"כ רם בן ברק, סיכם: אני מפריד את הדיון בחוק המוסד, היות שהוא סוגיה קצת יותר מורכבת. הדבר אינו דומה לחוק השב"כ, היות שהמוסד איננו ארגון הפועל בגבולות ישראל. הייתי בהרבה דיונים אודות החוק לאורך השנים, בכובעים שונים, וגם בתוך המוסד יש ויכוח על יתרונותיו וחסרונותיו של חוק אשר יסדיר את פעילותו. נמצא את הזמן לדון בסוגיה מורכבת זו. כרגע אני מציע לקבל את הבקשה לאשר את הצו שבפנינו לשנה נוספת, אולם אנו מבקשים כי תוך חצי שנה תונח בפני הוועדה הצעה מסודרת מטעם הממשלה אשר תסדיר את נושא הגורם המטפל בתלונות ותנאי עובדי המוסד."

לאחר מכן העלה יו"ר הוועדה את הצו להצבעה וחברי הוועדה, כאמור, אישרו אותו פה אחד.

כמו כן אישרה היום הוועדה, פה אחד, את הוספתם של חברי הכנסת צבי האוזר ואיתן גינזבורג כחברים בוועדת המשנה הזמנית למודיעין, שירותים חשאיים ושו"ן (שבויים ונעדרים).

תגובה אחת

  1. זה שזמן כה רב לא מצליחים ואולי לא מנסים לחוקק חוק מוסכם בנושא התארגנות עובדי ״המוסד״ מצביע על כך שיש שיקולים שונים שמקשים על הסדרת הנושא. הפיתרון צריך להיות מעוגן בחוק ולא כצו השעה. הדחיות מעידות על כך שהנושא מסובך וזו סיבה מספקת להושיב ועדת מומחים שתגיש המלצות להחלטה ארוכת טווח. דחיות חוזרות ונישנות אינן טובות לאירגון ועובדיו ומשדרת מצד המערכת חולשה וחוסר נכונות להתמודד עם בעיה ולפתור אותה

Back to top button