מבזקיםצבא וביטחון

תיעוד: הלייזר האווירי הישראלי שישמיד רקטות ומל"טים בטווחים ובגובהי טיסה שונים

מפא"ת במשרד הביטחון, יחד עם חברת "אלביט מערכות" בשיתוף חיל האוויר, יירטו כטב"מים בטווחים ובגובהי טיסה שונים באמצעות מערכת לייזר אווירית שהותקנה על מטוס. סדרת הניסויים נערכה בהובלת יחידת המחקר והפיתוח (מו"פ) במפא"ת. מטוס שעליו הותקן מדגים של מערכת לייזר יירט והשמיד – במספר תרחישים שונים – כטב"מים בטווחים וגבהי טיסה שונים. היכולת להשמיד מהאוויר איומים אוויריים ובהם מל"טים היא יכולת חדשנית ובעלת פוטנציאל לשינוי אסטרטגי ביכולת ההגנה האווירית של מדינת ישראל. הניסויים פורצי הדרך אשר טרם בוצעו כדוגמתם במדינת ישראל, בוצעו בשדה ניסוי במרכז הארץ בשת"פ הדוק עם חיל האוויר ויחידת ינ"ט.

צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

ישראל היא בין המדינות הראשונות בעולם שהצליחו להבשיל את טכנולוגיית הלייזר לכדי מערכת מוטסת ולהדגים יירוט בתרחיש מבצעי. סדרת הניסויים הזו היא השלב הראשון בתוכנית ניסויים רב-שנתית של מפא"ת וחברת "אלביט מערכות" לפיתוח מערכת לייזר מוטסת להתמודדות עם איומים אוויריים ואיומים של תלולי מסלול לטווחים ארוכים בהספקים גבוהים. ליירוט באמצעות לייזר רב עוצמה אווירי ישנם יתרונות רבים, בהם עלות של דולרים בודדים לכל יירוט, יכולת ליירט איומים מטווחים ארוכים מאוד תוך פעולה בגובה רב וללא מגבלות מזג אוויר, וכן מתן מעטפת הגנה על מרחבים גדולים. מערכת הלייזר האווירית תשלים את מערך ההגנה הרב שכבתי של ישראל, הכולל את "כיפת ברזל", "שרביט קסמים" ומערכות ה"חץ". המערכת תגביר את אפקטיביות ההגנה מול האיומים הקיימים והצפויים בזירה.

צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

שר הביטחון, בני גנץ, אמר: "אני מברך את מפא"ת במשרד הביטחון, את אלביט מערכות וחיל האוויר על פריצת הדרך הטכנולוגית. אתם מקרבים אותנו היום לעוד יעד חשוב למערך ההגנה הרב שכבתי של מדינת ישראל. היעד הזה הוא להביא ביטחון וחיסכון. הלייזר יוסיף יכולות הגנה בטווחים גדולים יותר ומול מגוון אמצעים, תוך חיסכון גדול בעלות היירוט וההגנה על מדינת ישראל. אני בטוח שהתעשייה הביטחונית הישראלית תצליח בפיתוח החשוב הזה ואני אפעל באופן אישי יחד עם כל מערכת הביטחון לקדם אותו".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ראש מו"פ במפא"ת, תא"ל יניב רותם, הוסיף: "מפא"ת ואלביט בשיתוף חיל האוויר מסיימים בימים אלה סדרה של ניסויי פיתוח בלייזר מוטס. הצלחנו ליירט אווירית מספר כטב"מים בטווח של מעל לקילומטר. זהו הישג טכנולוגי פורץ דרך, שמהווה נדבך קריטי להמשך הפיתוח".

מנכ"ל אלביט מערכות מודיעין, אורן סבג, ציין: "אנחנו גאים להוביל, יחד עם מפא"ת וחיל האוויר, את פיתוח היכולת האסטרטגית הזו. פריצת הדרך הטכנולוגית שהוכחה בסדרת הניסויים מתבססת על נכסים טכנולוגיים ייחודיים בקנה מידה עולמי בתחומי האלקטרואופטיקה, ומערכות משולבות לייזר קרקעיות ואוויריות, דוגמת מגן רקיע ואחרות.״

צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון
צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון
צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח