בריאותמבזקים

מחקר: נמצא קשר בין רמה נמוכה של ויטמין D ותחלואה קשה של קורונה

רמה נמוכה של ויטמין D מגדילה את הסיכוי לחלות בקורונה בצורה קשה ומסכנת חיים. כך עולה ממחקר שבוצע בהובלתו של ד"ר עמיאל דרור, רופא-חוקר מהמרכז הרפואי לגליל בנהריה ומהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן ע"ש עזריאלי בגליל.

ד"ר דרור הוביל תיעוד של מטופלים עם בדיקות PCR חיוביות לקורונה, שהתקבלו בין החודשים אפריל 2020 ופברואר 2021 במרכז הרפואי לגליל. יחד עם האפידימיולוג פרופ' מיכאל אדלשטיין מהפקולטה לרפואה של בר-אילן, בדקו השניים את רמות הוויטמין D שנמדדו בטרם קבלת הבדיקה החיובית. ל- 253 מתוך 1,176 חולים שאושפזו היה תיעוד קודם וברור של רמת ויטמין D בטרם ההידבקות בקורונה.

מהמחקר עולה, כי לחולים עם רמות ויטמין D הנחשבות לנמוכות במיוחד (פחות מ-20 ננוגרם לדציליטר) היה סיכוי של פי 14 ללקות בתחלואה קשה של קורונה, לעומת כאלו עם רמות גבוהות יותר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מחקרים קודמים שהתמקדו בקשר שבין רמות ויטמין D ובין נגיף הקורונה הניבו תוצאות מעורבות ולא חד משמעיות. רובם מדדו את רמות הוויטמין D ברגע שהחולים כבר נדבקו בנגיף, ואילו במחקר הנוכחי מדובר בחולים עם רמות ויטמין D שהיו ידועות ומאובחנות עוד בטרם אישפוזם וההידבקות.

ד"ר דרור אמר: "מחקר זה יכול להדגיש את הסיכונים למחסור בוויטמין D במונחים של נגיף הקורונה. ויטמין D קשור לעיתים קרובות לבריאות העצם, ובמחקרנו הוכח שהוא עשוי למלא תפקיד חשוב גם בתהליכי מחלה אחרים, כמו זיהום".

האפדימיולוג פרופ' אדלשטיין ציין: "עד כה עולם המדע טרם פיצח מדוע חלק מהחולים מפתחים סיבוכים לקורונה ואחרים לא. הממצאים שלנו מציעים מימד חדש לפתרון החידה שמעסיקה חוקרים ורופאים ברחבי העולם. הממצא הזה חשוב במיוחד כאן, במדינת ישראל, בה ידוע כי לאוכלוסיות מסוימות יש מחסור עקבי בוויטמין D" .

אחד מעורכי המחקר, מנהל היחידה לאנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז הרפואי לגליל, ד"ר עמיר בשקין, מסביר: "במחקר נמצא הבדל משמעותי ביותר (בכל הקשור למחלה קשה ותמותה) בין אנשים שהיה להם חסר בוויטמין D, לעומת אלו שלא היה להם חסר. איננו יכולים לומר שרמת ויטמין D נמוכה היא הגורם הוודאי והמוחלט למחלת קורונה יותר קשה וליותר תמותה, אך בהתאם לממצאים חשוב להימנע בתקופת הפנדמיה הנוכחית מחוסר בוויטמין D".

יחד עם זאת מדגיש ד"ר בשקין, כי גם צריכה מוגזמת של ויטמין D אינה מומלצת, ובכל מקרה חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל.

למחקר המלא לחצו כאן

ד"ר עמיאל דרור צילום באדיבות המרכז הרפואי לגליל
צילום: freepik

תגובה אחת

  1. הגיע הזמן לבדוק גם את רמת האבץ והמגנזיום , וברגע שיאזנו זאת אחוזי הסיכון לחלות עד מוות נמוכים ביותר.שווה בדיקה!!!
    קריאה זו היא לרופאים הקונבנציונליים היקרים.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח