כלכלהמבזקים

כניסתו לתפקיד של שר האוצר ליברמן: מה היעדים העומדים בפניו?

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, החליף את ישראל כ"ץ בתפקיד החשוב ואולי לא מתגמל ציבורית – שר האוצר ה- 27 של מדינת ישראל. עד כה הצהיר ליברמן שבכוונתו להתנגד להעלאת מיסים וכי "לא תהיה השתוללות בנושא התקציב". לגבי האוכלוסייה החרדית שהתבטא נגדה בחריפות בעבר אמר כי יפעל לכך שהחרדים ילמדו מקצוע ולא יהיו תלויים בקצבאות, גמ"חים ונדבות. מה הם אם כן האתגרים והיעדים של שר האוצר החדש בממשלת השינוי שיוצאת לדרך?

ד"ר רון אייכל מקולמקס שוקי הון מסביר כי היעדים האדמיניסטרטיביים של שר האוצר החדש יותר חשובים מהיעדים הכלכליים. לדבריו "שר האוצר ליברמן נכנס היום למשרד הכלכלי החשוב במדינה ולפניו שורה של מהלכים שעליו לבצע. כמו כל שר אוצר לפניו הוא והממשלה יהיו מעוניינים להעביר את האג'נדה שלהם באמצעות ההוצאה הממשלתית. הפעם, הדבר הרבה יותר מורכב מאשר בשנים קודמות. משבר הקורונה הביא לנסיגה של המדדים הפיסקליים ולאבדן של האחריות. תשלומי ההעברה ניתנו בראשית 2020 ברוחב לב והכל עקב בחירה של ראש הממשלה ושר האוצר הקודמים שהעדיפו להיות פופוליסטים (לתת לציבור מה שהוא רוצה ולא מה שהוא צריך), בתקופה של חוסר יציבות פוליטית. בפועל, החוב הממשלתי במונחים של גודל המשק נסק בשיעור דו ספרתי והחזיר את המשק כעשור לאחור, ובמיוחד כאשר ההוצאות לא נעשו לשם עידוד הצמיחה ארוכת הטווח של המשק".

ד"ר רון אייכל. צילום: ללא קרדיט

מה המשימה החשובה ביותר?

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"המטרה הכלכלית העליונה של שר האוצר הנכנס הוא להשיב את היציבות התקציבית למדינה. זאת, ניתן להיעשות במסלול הבטוח והוא אישור מהיר של תקציב המדינה ל-18 החודשים הבאים (למעשה לשנים 2021 ו-2022). ברגע שייבנה תקציב למדינה, גם אם הוא לא יהיה מושלם והגירעון המתוכנן יהיה גבוה למדי, הוא כבר ידליק את הפנס התקציבי למשק ויאפשר פעילויות והשקעות של המדינה שנעצרו היעדר התקציב בשנים האחרונות. בנוסף לכך, הוא "ירגיע" את סוכנויות הדירוג של המשק שהחלו לאחרונה להתנענע בכיסאותיהם באי נוחות (לפני כחודש הזהירה סוכנות הדירוג המובילה Moody’s כי חוסר היציבות הפוליטי בישראל הוא סכנה לדירוג). אולם, הפעם ישנה משימה אמיתית, נוספת, לשר האוצר החדש והיא אינה כלכלית אלא ארגונית."

עוד מסביר ד"ר אייכל: "עליו לשקם את הדרג המקצועי והניהולי במשרד האוצר, במיוחד לאחר עזיבת מנכ"לית המשרד, קרן טרנר וראש אגף התקציבים, שאול מרידור והמורל הירוד שם. חשוב שיהיו במקום אנשי מקצוע, בעלי עמוד שדרה, אשר בקיעים במקצוע ניהול קופת המדינה ומבינים את ההשלכות ארוכות הטווח כל צעד כלכלי ומסוגלים להתנגד לשר האוצר. כצעד ראשון, בכיוון הנכון הודיע ליברמן כי מיועדו לתפקיד מנכ"ל המשרד יהיה רם בלניקוב".

אבי סלמה מנכ"ל הנציגות הישראלית של בנק Hyposwiss, מסביר גם כן כי המהלכים של שר האוצר נבחנים היטב על-ידי סוכנויות הדירוג הבינלאומיות ובהתאם לכך הם קובעים את דירוג האשראי של ישראל מה שמשפיע על היכולת והאיכות של גיוס האשראי של המדינה. להערכתו, "שר אוצר שנכנס לאחר שנים של שגשוג כלכלי צריך לבחון את סדרי העדיפויות הקיימים ולשנות אותם עפ"י מדיניותו ומדיניות הממשלה. האתגרים הכלכליים איתם יצטרך השר החדש להתמודד, הם המשך הורדת אחוזי האבטלה הנמצאים כבר היום בנתון מעודד (פוסט משבר) של 6.7%, וזאת לאחר שאשתקד בשיא המשבר הגענו לשיא של מיליון מובטלים. כעת לאחר סיום תשלומי האבטלה/ החל"ת שילוב המובטלים במשק ועידוד התעסוקה יצטרך להיעשות במהירות ובמקצועיות תוך שדרוג מיומנויות ואף הכשרה מקצועית בשל חוסר התאמה של מועמדים למשרות הפנויות במשק".

אבי סלמה. צילום: רן אליהו

אילו אתגרים נוספים עומדים במפני שר האוצר של הממשלה ה-36?

"אתגר נוסף הוא המשך שיפור דירוג האשראי של ישראל, דירוג אשר מושפע מגורמים משתנים ולעיתים אף בלתי צפויים בדומה להסלמה הביטחונית בתקופת שומר החומות שהגיחה עם עננת סיכון על דירוג האשראי, מהלכי ייצוא הגז צפויים להעניק כתף תומכת לשמירה זו, ובממשלה הנבחרת, מהלך זה יצטרך להיעשות תוך שמירת האיזון הקואליציוני אל מול מרכיבי קואליציה המתנגדים לנושא אסדות הגז. בשורה תחתונה: זהו תפקיד בלי ימי חסד".

לסיכום, אישור תקציב מדינה – זאת המשימה הגדולה ביותר של שר האוצר החדש, לאחר שהמדינה פועלת כבר מספר שנים ללא תקציב מאושר. נושא נוסף שהוא לא כלכלי "טהור", אלא יותר ניהולי קשור למנהלים הבכירים שעזבו את משרד האוצר בטריקת דלת בתקופתו של ישראל כ"ץ. למערכת היחסים בין שר האוצר לבין הפקידים יש חשיבות גבוהה בכדי לפעול ביעילות ואפקטיביות וליברמן כבר עשה צעד אחד נכון בכיוון עם מינויו של רם בלניקוב לתפקיד מנכ"ל משרד האוצר. נהוג לתת לממשלה חדשה 100 ימי חסד, אך למשרד האוצר השפעה עצומה על כל הממשלה ולכן ליברמן נדרש לספק את הסחורה ומהר.

צילום: דוברות לשכת עורכי הדין
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח