חדשות חוץמבזקיםפוליטי / מדיני

סקר חדש: ירידה דרמטית בתמיכה בישראל בקרב צעירים אוונגליסטים

במסגרת כנס של המרכז לחקר ארצות הברית בשיתוף תכנית פולברייט באוניברסיטת תל אביב, שייערך ביום חמישי הקרוב, יוצג סקר שנערך באוניברסיטת צפון קרוליינה בפמברוק, אשר מציג מגמות מרתקות על דור העתיד של האוונגליסטים: צניחה משמעותית בתמיכה בישראל בשלוש השנים האחרונות, עלייה בתמיכה בהקמת מדינה פלסטינית- ואיך כל זה קשור לטראמפ?

  • 33.6% מהצעירים האוונגליסטים מצהירים כי הם תומכים בישראל- מדובר בירידה דרמטית מהסקר הקודם שנערך בשנת 2018, בו כ- 69% מהצעירים הצהירו כי הם תומכים בישראל.

  • 44.7% מהצעירים האוונגליסטים תומכים בהקמת מדינה פלסטינית. מדובר בעלייה משמעותית מהסקר הקודם שנערך בשנת 2018, בו כ-35% מהצעירים ציינו כי הם תומכים בהקמת מדינה פלסטינית.

  • יחד עם זאת, כ-71.6% מהצעירים האוונגליסטים סבורים שירושלים כולה צריכה להיות בירתה של מדינת ישראל ושאין לחלוק אותה עם הפלסטינים.

  • 41.5% מהצעירים האוונגליסטים מאמינים שהיחס של ישראל לפלסטינים הוגן.

  • מבין הצעירים הנוטים לתמיכה בישראל, כ-59% ציינו כי הסיבות לכך הן דתיות.

  • מבין הצעירים הנוטים לתמיכה בפלסטינים, 48.4% ציינו כי הסיבות לכך הן פוליטיות וכ-40% מהם התבססו על תחושת בטן.

משך שנים, נחשבה קהילת הנוצרים האוונגליסטים לאחת מהתומכות הגדולות, אם לא הגדולה מכולן, של מדינת ישראל. אי לכך, חיזוק והידוק הקשרים עם קהילה זו הפך לעוגן במדיניות החוץ של הממשלות האחרונות בהובלתו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ושגריר ישראל בארה"ב לשעבר, רון דרמר.

המחקר האחרון שנערך בנושא בשנת 2018, הראה כי אכן 75% מאוונגליסטים בארה"ב תומכים בישראל- אך מה קורה כאשר מתמקדים בדור העתיד? האם גם הם איתנו ללא סייגים? מחקר חדש שערכו ד"ר מוטי ענברי וד"ר קיריל באומין מאונ' צפון קרוליינה בפמברוק בקרב 700 צעירים אוונגליסטים בין הגילאים 18-29, מספק נתונים מעניינים שלהם עשויות להיות השלכות דרמטיות על יחסי ישראל-ארה"ב בטווח הרחוק.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על פי המחקר, הצעירים האוונגליסטים נוטים לתמוך פחות בישראל ויותר בפלסטינים מאשר בני הדור המבוגר: 33.6% נוטים לתמיכה בישראל בעוד ש-24.3% נוטים לתמיכה בפלסטינים. כאשר משווים נתונים אלו לסקר האחרון שנערך בשנת 2018, עולה תמונה מטרידה ביותר: בסקר הקודם התמיכה בישראל בקרב הצעירים עמדה על כ-69%- מדובר בצניחה דרמטית של למעלה משליש מבסיס התמיכה בקרב דור העתיד של הקהילה בפרק זמן קצר במיוחד. זאת, חרף העובדה שהצעירים מנהלים אורך חיים דתי למדי ונוטים לפקוד את הכנסיות (38.8% מדי יום) ולקרוא בתנ"ך (18.4% מדי יום) בתדירות גבוהה, נתון אשר עד כה קושר לתמיכה גבוהה יותר במדינת ישראל ובעם היהודי.

מבין הצעירים אשר נוטים לתמיכה בישראל, רוב מובהק של 59% ציין כי הסיבות לתמיכה הן דתיות. מן העבר השני, מבין הצעירים הנוטים לתמיכה בפלסטינים, 48.4% ציינו כי הסיבות לתמיכה הן פוליטיות וכ-40% ציינו כי התמיכה מבוססת על תחושת בטן.

אם בסקר שנערך 2018 התמיכה בהקמת מדינה פלסטינית עמדה על 35% מהמדגם, ב-2021 אנו עדים לעלייה משמעותית; רוב של 44.7% מקרב הצעירים האוונגליסטים תומכים בהקמת מדינה פלסטינית, לעומת 20.5% המתנגדים לכך. יחד עם זאת, רוב מכריע של 71.6% סבור שירושלים כולה צריכה להישאר בירתה של מדינת ישראל ושאין לחלוק אותה עם הפלסטינים. נתון מעניין לא פחות נמצא בגזרת היחס של ישראל לפלסטינים: למרות הנתונים שצוינו לעיל, המחקר מצביע ש-41.5% מהצעירים ציינו שהיחס לפלסטינים הוגן, לעומת 22.8% שסבורים ההיפך.

מדובר בנתונים המעידים על השינוי הדורי שחל בתוך התנועה האוונגליסטית; אם 81% מבני הקהילה האוונגליסטית הצביעו לטראמפ בבחירות של שנת 2020 לנשיאות, הרי שכאשר צוללים לעומק הנתונים, מגלים כי רק 25.7% מהצעירים בחרו בו, דבר שעשוי ללמד על עומק הפערים הבין דוריים המתחוללים בתוך התנועה האוונגליסטית. האם המגמה של הירידה בתמיכה צפויה להימשך? האם נחוש את השינויים הללו בשנים הבאות? זאת נדע רק בעתיד.

"מזה יותר מעשור שממשלת ישראל שמה את כל הביצים המדיניים שלה בארה"ב בסל אחד – זה של הבוחרים האוונגליסטים במפלגה הרפובליקנית. אך אם המגמות שמשתקפות היטב בסקר הזה אכן יימשכו, נגלה בעתיד הלא כזה רחוק שהסל נקרע כיוון שאותה תמיכה לא הצליחה להעתיק את עצמה לדורות הצעירים. והתוצאה? אבדן אחד העוגנים האסטרטגים החשובים ביותר של ביטחון ישראל – התמיכה הבלתי מסויגת של ארה"ב", מסביר ד"ר יואב פרומר, ראש המרכז לחקר ארה"ב בשיתוף תוכנית פולברייט באוניברסיטת תל אביב. "בהתחשב בשינויים הדמוגרפיים שמתחוללים בצד השני של המפה הפוליטית ועשויים להוביל למפלגה דמוקרטית שהרבה פחות אוהדת את ישראל, נדמה כי ההחלטה הישראלית לזנוח חלקים גדולים מאותו ציבור ליברלי-פרוגרסיבי ולהמר על האוונגליסטים עוד תעלה לנו ביוקר."

צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

תגובה אחת

  1. אחד הדברים הכי מענינים שמתרחשים בימים האחרונים זה השטף המתמשך של מחקרים וניתוחים שונים שמצביעים פתאום על כשלון בקנה מידה אסטרטגי בכל הנושאים המרכזיים שכל כך חשובים למדינת ישראל ובהם הנושא האיראני (כשלון בניתוח המצב היום לעומת המצב לפני עשר שנים) תמיכת האוונגליסטים שעליה חתומים נתניהו ודרמר. העוגן הזה שהוגדר כעוגן אסטרטגי ביחסי ו עם ארה״ב מתגלה ככשלון שמתבטא בירידה דרסטית באחוז התמיכה בישראל בקרב הדור האוונגליסטים הצעיר. אני לא מתווכח על הנתונים אני שואל איפה התחבאו כל החוקרים והמומחים במשך כל כך הרבה זמן, האם רק כשהחתול עוזב את החדר העכברים פתאום מגלים אומץ לב ומתחילים לצייץ? אם זה נכון זה לא כל כך עצוב כמו שזה כל כך חמור!!!

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח