בריאות

עזרה מסביב לעולם: תרומת דם יפנית נדירה הצילה את חייה של מנאל בת ה-7

מנאל בת ה-7 מהפזורה הבדואית נולדה עם מום לב מורכב וגם סובלת מאנמיה מולדת. לפני כשנה, היה ברור כי היא זקוקה לניתוח לב פתוח, אך אז נתקל הצוות הרפואי בבעיה: הילדה, בעלת סוג דם נדיר (B RhD negative) ובנוסף יש לה תת-סוג דם נדיר ביותר, חייבת מנות דם מתאימות לה והכרחיות למהלך ניתוח הלב ולאחריו, ומנות דם אלו – לא נמצאו בישראל.
 
ד"ר ג'ואן יעקובוביץ, מנהלת היחידה להמטולוגיה במרכז שניידר יחד עם ד"ר ורד יהלום, מנהלת שירותי הדם ואפרזיס בבית החולים בילינסון, החלו בבירורים לאיתור אנשים בעלי סוג דם דומה- B, RhD negative ותת-סוג דם Jr(a-), עם נוגדן כנגד אנטיגן נפוץ זה ונוגדן נוסף כנגד קבוצת דם משנית אחרת – שיסכימו לתרום דם למנאל הקטנה.
 
משלא נמצאו בארץ תורמים מתאימים, צוות המעבדה הארצית לאיפיון נוגדנים וסיווג קבוצות דם נדירות משירותי הדם של מגן דוד אדום, בראשות ד"ר ליאורה מונצ'ר וד״ר מרינה איזק, חיפש מנות דם מתאימות במאגר התורמים הנדירים הבינלאומי, על מנת לאתר בעולם מנות דם מתאימות או תורמים בעלי סוג דם זהה לסוג הדם הנדיר של מנאל ומתאים מבחינת הנוגדנים שפיתחה.
 
שירותי הדם של מגן דוד אדום בישראל פנו לצלב האדום היפני, אשר איתר ושלח שתי מנות דם מתאימות, הן הוטסו במיוחד לישראל, ונשמרו במקפיאים מיוחדים בשירותי הדם של מד"א, עד מועד הניתוח. מועד הניתוח תוכנן כך שהמנות הנדירות יופשרו על ידי שירותי הדם של מד"א ויועברו לבנק הדם של בילינסון ומשם לחדר הניתוח של מרכז שניידר.
 
לאחרונה נכנסה הילדה לניתוח לב פתוח, שביצע ד"ר גבי אמיר, מנהל היחידה לניתוחי לב בילוד במרכז שניידר, ובמהלכו קיבלה מנת דם נדירה אחת מיפן באמצעות התרומה. במהלך הניתוח בוצע שימוש בטכניקות מיוחדות לשימור דם, כמו התחברות למכונת לב ריאות לפני פתיחת בית החזה דרך המפשעה, ומיחזור הדם הנשאב מהחולה בזמן הניתוח, סינונו והחזרתו לחולה.
 
מנאל עברה את הניתוח בהצלחה, והועברה להמשך טיפול ביחידה לטיפול נמרץ לב, שם קיבלה ביום למחרת, את מנת הדם הנדירה השניה. כעבור מספר ימים שוחררה מנאל לביתה.

צילום: דוברות שניידר
 

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח