חדשות הארץמבזקים

נשיא המדינה חנך את התערוכה "חמסה עלינו" בנתב"ג, המבוססת על "נאום השבטים"

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין חנך היום (ראשון) בשדרת היוצאים בנמל התעופה בן-גוריון את "חמסה עלינו" – תערוכת צילומים חדשה, אותה מובילים בית הנשיא (ומיזם הדגל "תקווה ישראלית") וארגון Vibe Israel הפועל למיתוג ושיווק ישראל בעולם. בנאום השבטים של הנשיא, הודגשה חשיבות המגוון בחברה הישראלית: "הפסיפס הישראלי המתהווה אינו גזרה אלא הזדמנות אדירה. הוא טומן בחובו עושר תרבותי, השראה, אנושיות ורגישות". כעת, אותו חזון, יעמוד במרכזה של תערוכה חדשה בנתב"ג.

בית הנשיא ו-Vibe Israel חברו יחד למימוש יוזמה מעוררת השראה זו מכוח החזון המשותף שלהם – לייצג את ישראל בכבוד ולקדם אותה, הן כלפי פנים – ליצירת חיבור וגאווה לאומית בארץ ובקרב יהדות התפוצות, והן באופן גלובלי. התערוכה הנוכחית מבטאת את הרעיון אשר קידם הנשיא לאורך הקדנציה שלו, דרך תכנית הדגל – תקווה ישראלית. כעת, לקראת סיום כהונת הנשיא, השקת התערוכה מהווה הזדמנות מרגשת להאיר לעיני הציבור הרחב את החשיבות שבעשיה זו והחיבור שהיא מייצרת בין השבטים השונים בחברה הישראלית ויהדות התפוצות.

בחודשים האחרונים, בשל המשבר הפוליטי, המבצע הצבאי, והמאבק בנגיף הקורונה, ההבדלים בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית התחדדו אף יותר, הנסיעות בעולם הוגבלו והקשר הבלתי אמצעי בין ישראל ליהדות התפוצות הפך למאתגר הרבה יותר מבעבר. לכן, דווקא כעת, עם חזרת החיים למסלולם, לאחר שנראה כי הגרוע מכל מאחורינו (חמסה – חמסה), היה זה מתבקש לחנוך את התערוכה דווקא בנתב"ג, מקום אשר הפך בעיני רבים לסמל של שפיות, חיי שגרה ותקווה. ועל כן הסמליות הגדולה שבחיבור בין מיקום התערוכה לתוכן שלה – שמדגיש דווקא את השיתוף בין הקבוצות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

34 התצלומים בתערוכה מציגים כמכלול את גווניה השונים של החברה הישראלית דרך אירועים, פעילויות, מיזמים ואישים בולטים בחברה ומתבססים על צילומים של סיפורים אמיתיים – דמויות מעוררות השראה שמנפצות את הדעות הקדומות, חודרות ללב ולבטן, פורצות גבולות ומשנות פרדיגמות. התצלומים מתעדים פרויקטים ערכיים שונים, ומנכיחים קבוצות ואישים מחוץ לאופן ההצגה הסטריאוטיפי הרגיל שלהן. הדמויות המצולמות, מציגות בפעילותן את חזון שיתוף פעולה בין השבטים בחברה הישראלית: דתיים, חילוניים, חרדים וערבים וגם הקהילות היהודיות בתפוצות. שם התערוכה "חמסה עלינו" נגזר מהסמל העממי שנפוץ בקרב חמשת השבטים של החברה הישראלית – ומורכב גם הוא – מחמש אצבעות – אשר הינן שונות זו מזו, אך מהוות חלק מאותו השלם.

צילום: מארק ניימן / לע"מ

בין המצולמים ניתן לראות את נחמה שפיגל נובק – הטייסת החרדית הראשונה, סנאא מחאמיד – האישה המוסלמית הראשונה ביחידת רוכבי האופנולנס (אופנוע אמבולנס) של ”איחוד הצלה", אדם זיו ועלאא סוויטאת, שהקימו יחד את גלידריית "בוזה" שזכתה בפרס Aim2Flourish היוקרתי על הגשמת חזון האו"ם לעולם טוב יותר, צעירים מעוררי השראה כדוגמת תלמידי ישיבת מקור חיים, ומצולמים רבים מרתקים נוספים.

התערוכה תוצג לבאי נתב"ג עד סוף 2021 ותחשוף לאורחים ולישראלים עצמם, את הפנים הישראליות המגוונות, פנים המשדרות אחדות וחיים משותפים, זה לצד זה בשיתוף פעולה. התערוכה מתרחשת בזכות תרומתם הנדיבה של קרן משפחת רודרמן, קרן עזריאלי, קרן Wohl Legacy, קרן לאוטמן, קרן פיירס, קרן וייל בלוך, קרן עץ הרימון, תרומה פרטית לזכרם של דוידה בת שלמה ז"ל, מיכאל בן אליעזר ז"ל, דוב בן משה ז"ל ותורמים נוספים. במקביל לתערוכה הושק קמפיין משפיענים ברשתות החברתיות ברוח התערוכה, אשר קורא לכולם לקחת חלק ולתייג חבר או חברה ששונים מהם.

"בשנה האחרונה היו לנו רגעים רבים מדי של כאב, של עצב, אפילו של ייאוש. סגר רדף סגר, משבר רדף משבר, ולא ידענו מתי נצא מזה. לרגעים, נראה היה שחלקי הפאזל הרבים והמגוונים של החברה הישראלית מתפרקים לנו מול העיניים. לא הצלחנו לראות תמונה אחת, שלמה. אבל כל הזמן הזה מתחת לשכבות המעוננות, גם כשהשמיים היו קודרים מאוד, זהרו כוכבים מאירים," אמר הנשיא בראשית דבריו.

"בשבע השנים האחרונות, כחלק מ"תקווה ישראלית", תוכנית הדגל שלנו בבית הנשיא, הצוות שלי ואני זוכים לפגוש עוד ועוד גברים ונשים, בכל הגילאים ומכל הקבוצות בחברה הישראלית, שפועלים יחד יום יום כדי להפוך את החיים המשותפים של כולנו – יהודים וערבים, חרדים, דתיים וחילונים – למציאות ממשית, קרובה. הבנו, כולנו, שאת "מרקם היחסים העדין" ביננו עלינו להפוך למארג שותפויות איתן ומבוצר. מארג של שותפות שמבסס את החוסן החברתי שלנו ומשרטט אופק של תקווה ישראלית. זה משמח לחשוב שבזמן הקרוב, בכל פעם שמישהו או מישהי ילכו כאן בשדרה הם יעברו ליד התערוכה שיצרנו בבית הנשיא יחד עם עמותת VIBE ויעצרו לרגע, לקרוא ולהכיר את האנשים שחיים ונושמים שותפות של אמת. ואני יודע שאחרי ההיכרות הזו, גם כשהמטוס ימריא אל מדינה אחרת, כל אחד ואחת מאיתנו ייזכרו מאין באנו ונזכור שאל הבית הזה, הבית של כולנו, אנחנו חוזרים," חתם הנשיא את דבריו.

צילום: מארק ניימן / לע"מ

מדברי מנכ"לית ומייסדת Vibe Israel, ג'ואנה לנדאו: "כארגון שמספר את הסיפור הישראלי מעורר ההשראה לעולם כבר עשור, חשוב היה לנו לוודא שהסיפור הזה מסופר גם פנימה. על כן, כשבית הנשיא פנו אלינו לשתף פעולה סביב התערוכה נענינו בשמחה. אנו נרגשים לקראת ההזדמנות להפנות את הזרקור פנימה ולתת במה לאנשים וליוזמות המיוחדות שמופיעות בתערוכה ומקווים שהיא תביא לתחושת גאווה עמוקה בקרב הצופים מכלל השבטים. אם יש משהו אחד שלמדנו מהשנה וחצי האחרונה, מאז פרוץ הקורונה, ודרך כל האירועים שהתרחשו במדינתנו, הוא שבין אם ברמה הפנים ישראלית ובין אם ברמה הבינלאומית – החיים של כולנו שזורים אלה באלה והחיבורים והערבות ההדדית בינינו הם שאיפשרו לנו להתגבר על אתגרי התקופה. לכבוד הוא לנו לעמוד מאחורי יוזמה כל כך חשובה ורוצים להודות לכבוד הנשיא וצוות בית הנשיא על שיתוף הפעולה הפורה ולכל התומכים שלנו שבזכותם יכולנו להוציא את הפרוייקט הנהדר הזה לפועל."

לקישור לתערוכה הדיגיטלית במלואה לחצו כאן

צילום: מארק ניימן / לע"מ
צילום: מארק ניימן / לע"מ
צילום: מארק ניימן / לע"מ

Back to top button