חדשות הארץ

הנשיא ריבלין: "אנשי ונשות החינוך שלנו תמיד היו ותמיד יהיו מחוללי התמורה"

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין כינס אתמול (ראשון) את "ועידת החינוך לשותפות ואחדות" עם שותפי מיזם "תקווה ישראלית בחינוך". בוועידה נשאו דברים נשיא המדינה ושר החינוך יואב גלנט, ולקחו בה חלק מורים, מנהלים ועובדי אגף החינוך מרחבי המדינה ומכל המגזרים בחברה הישראלית.

במהלך הועידה התכנסו לשולחנות חשיבה מורים, מנהלים ואנשי חינוך מכל הארץ, ומכל זרמי החינוך הממלכתי, ממלכתי דתי, ערבי וחרדי. המשתתפים דנו באחריות החינוכית לבניית עתיד משותף, דווקא בעת הזו, ועל העמקת עשייה המקדמת חינוך לשותפות. צוותי החינוך ניסחו יחד את העקרונות החינוכיים שיעצבו את הדרך לשותפות, בתגובה למציאות השבועות האחרונים בישראל. את התובנות, מיפוי האתגריים השירותים והמלצות לעקרונות החינוכיים ליום שאחרי שעלו מהשולחנות העגולים הגישו לנשיא הרב ירמי סטביסקי, מנהל תיכון תורני הימלפרב, ירושלים ושירין נטור חאפי, מנהלת בית הספר אורט למדעים והנדסה, לוד. שניהם לוקחים חלק במיזם תקווה ישראלית בחינוך מראשיתו.

צילום: מארק ניימן/ לע"מ

השניים סיפרו על החברות שנרקמה ביניהן למרות שאף אחד מהם לא ויתר על זהותו, ירמי דתי לאומי, ושירין ערבייה ישראלית. "יכולנו להוסיף ולהתווכח למי כואב יותר, ומי צודק יותר אבל בחרנו לנסות ולפעול לעתיד של חיים יחד, בכבוד," אמרה שירין. ירמי סיפר: "עבורי כיהודי, דתי אחד מהרגעים המרגשים בחיי היה לראות את שירין מדברת עם התלמידים שלי בבית המדרש בבית הספר כשמאחוריה ארון הקודש. אפשר להיות יהודי דתי לאומי ולשמוע את האחר, להבין את כאבו ולחיות יחד". לאחר מכן נשאו דברים נשיא המדינה ושר החינוך, יואב גלנט.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"בשבועיים האחרונים, בצל המערכה שניהלה מדינת ישראל מול ארגון הטרור חמאס, אש אחזה בפינות הבית. והאש הזו השתוללה במיוחד ברחובות הערים המעורבות, אבל לא רק שם. מעשי לינץ' מתועבים, שריפת בתי כנסת, זכוכיות מנופצות ומכוניות שרופות, טלטלו ואיימו להבעיר את האמונה של רבים ביכולת שלנו לחיות חיים משותפים. ברגעים מסוימים שאלתי את עצמי, האם לשווא היה עמלנו? האם אבדה התקווה לחיים משותפים? איפה החיילים והחיילות שילחמו על שותפות, על תקווה, על קיום משותף? אט אט, נשמעו יותר ויותר קולות חיובים, קולות אמיצים," אמר הנשיא בפתח דבריו, והוסיף: "במפגש הזה, אני מתבונן בעיניים הטובות שלכם, ואני מבין שכן, משהו השתנה. עשינו משהו בשבע השנים האחרונות. אמנם יש לנו עוד דרך ארוכה לעשות, אבל מערך השותפות שהתחלנו לבסס בחברה הישראלית ואתם חלק אינטגרלי ממנו, מספקים לנו מערכת חיסונית, בריאה. מערכת שמגיבה בהרבה הרבה תקווה ואור."

צילום: מארק ניימן/ לע"מ

"אנחנו בוחרים לקחת את גורלנו בידינו, ולטעת בשדות שלנו זרעים של תקווה. תקווה ואמונה בכך שנועדנו, נועדנו לחיות כאן יחד", הדגיש הנשיא ואמר: "למי שאינו מאמין, למי שהוא קטן אמונה, קשה לחיות על הארץ הזאת. קשה היה לו בשנה החולפת, קשה לו בימים האלה, ויהיה לו קשה בכל השנים שעוד יבואו. אנחנו מאמינים במקום הזה, באנשיו, ואנחנו לא מפחדים מדרך ארוכה. אנשי ונשות החינוך שלנו תמיד היו ותמיד יהיו מחוללי התמורה. צריך להתחיל – כבר היום – כבר אתמול, להציף את השטח ביוזמות ובסוכני השותפות, ולקדם את האמונה ביכולת שלנו לחיות יחד. זהו צו השעה. ההווה והעתיד שלנו תלויים בכך, ואין לי ספק שנצליח."

צילום: מארק ניימן/ לע"מ

בתום דבריו ביקש הנשיא להודות לשותפי תקווה ישראלית בחינוך, לקרן לאוטמן, לפדרציית ניו יורק ולמשרד החינוך.

שר החינוך, יואב גלנט, נשא דברים: "מיום כניסתי לתפקיד, הצהרתי שאהיה שר החינוך של כל ילדי ישראל, מכל המגזרים, מכל הדתות ומכל חלקי הארץ. בהתאם לכך, קבעתי ששנת הלימודים הנוכחית תתאפיין בסימן שותפות ואחדות. בשבועות האחרונים הנושא השנתי שקבענו עומד במבחן – זוהי השעה לא לעמוד מאחורי סיסמאות, אלא לצאת ולעשות. בימי שגרה ובמיוחד בימים אלו מוטלת על כתפי המורות, המורים ואנשי החינוך אחריות גדולה, עיצוב פני הדור הבא. בשבועות האחרונים נפגשתי ושוחחתי עם עשרות אנשי חינוך מכל הארץ ומכל המגזרים. בפני כולם הדגשתי, ואני מבקש להדגיש זאת גם בפניכם היום – ללא חינוך לערבות הדדית, לא נוכל לגדל כאן דור שחי בשלום אחד עם השני."

צילום: מארק ניימן/ לע"מ

עוד אמר שר החינוך: "האירועים להם היינו עדים בשבועות האחרונים בערים המעורבות, חידדו לכולנו עובדה ברורה וחשובה: אם לא נעשה הכול על מנת שהמשותף והמחבר ינצחו את המפריד והמפלג, אנו עלולים לשמוט במו ידינו את היסודות להמשך חיינו וקיומנו כחברה. זוהי העת לממש את המחויבות שלכם – כמחנכים וגם כאזרחים אשר עתיד המדינה וצביונה יקרים להם. זוהי העת שלנו להוות דוגמה אישית לסובלנות, ולאהבת האדם. בימים אלו, היעד המרכזי הניצב לנגד עיננו במשרד החינוך הוא הטמעת ערכים של שותפות וסובלנות בקרב כלל התלמידים מכל רחבי הארץ ומכל המגזרים. זהו יעד חשוב, ואנו פועלים במלוא המרץ כדי להשיגו ביתר שאת. אני מודה לנשיא על האירוח וקיום אירוע חשוב ומשמעותי זה ומברך את כל המורים שהשקיעו מזמנם והגיעו לכאן היום.״

Back to top button