חדשות הארץ

ריבלין העניק ללפיד את המנדט להרכבת הממשלה

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, הודיע היום (רביעי) כי הטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת יאיר לפיד.

נשיא המדינה אמר: "מכובדי, אמש הודיע לי ראש הממשלה חבר הכנסת בנימין נתניהו, כי לא עלה בידו להקים ממשלה ומשכך הוא מחזיר את המנדט אלי. לאחר שקיבלתי את עמדתן של כלל הסיעות ושוחחתי עם חבר הכנסת יאיר לפיד וחבר הכנסת נפתלי בנט, התברר בפני כי חבר הכנסת נפתלי בנט נותר עם שבעה ממליצים, כפי שהיה בסיבוב הקודם, ואילו לחבר הכנסת לפיד, נוספו 11 ממליצים, כך שיש לו 56 ממליצים. חבר הכנסת מנסור עבאס כתב כי: "ישתף פעולה בצורה חיובית עם כל מי שעליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה, קרי מי שזוכה למספר הממלצים הרב ביותר" עד כאן דבריו. חבר הכנסת נפתלי בנט, הביע את רצונו בממשלה יציבה שתשרת את אזרחי ישראל, והבהיר כי אינו פוסל את האפשרות להקים ממשלה עם חבר הכנסת יאיר לפיד."

הנשיא המשיך, "השיקול המרכזי שעל נשיאי ישראל לשקול בקבלת ההחלטה על מי להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה – הינו למי יש את הסיכוי הגבוה ביותר להרכיב ממשלה, שתזכה לאמון הכנסת החדשה. מתמונת הממליצים עולה בבירור שלחבר הכנסת יאיר לפיד יש אפשרות להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת, אם כי הקשיים רבים. בנסיבות אלו החזרת המנדט לכנסת חוטאת לחוק, ועלולה להביא אותנו לבחירות חמישיות, בלא שנוצלו כל האפשריות להקמת ממשלה. על בסיס ההמלצות שקיבלתי מסיעות הכנסת, ומתוקף סמכותי, על פי סעיף 9 של חוק יסוד: הממשלה, שוחחתי זה עתה עם חבר הכנסת יאיר לפיד, והודעתי לו כי אני מעניק לו את המנדט להרכבת ממשלה. בין אם תהיה זו ממשלה שהוא יעמוד בראשה בתחילה, ובין אם זו תהיה ממשלה שיעמוד בראשה מועמד אחר תחילה, והוא יכהן בה בתחילה כראש ממשלה חליפי. אמרתי לו כי לא רבים זכו להגיע למעמד הזה, שבו מוענק להם המנדט להרכבת ממשלה בישראל, ושאני בטוח שעבורו זהו רגע שאוצר בתוכו חשיבות, ואחריות לאומית מהמעלה הראשונה. אזרחי ישראל, כבר זמן רב אנחנו מצויים במבוכה, שלא לומר משבר פוליטי. אך אסור שקשיים אלו, יערערו את האמונה שלנו בצדקת דרכנו וביכולתנו להמשיך ולבנות כאן את בנין הריבונות העם בישראל. ידרש כל אשר ידרש, אנחנו נדע איך לצאת מחוזקים, מאוחדים, לדרך המלך שתנחה את החברה הישראלית. נער הייתי וגם זקנתי, ומעולם לא חזיתי, בשום משבר, שהנמיך את רוחו של העם הנפלא הזה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הנשיא סיפר כי "מוקדם יותר השבוע, במעמד הענקת פרס ירושלים לאחדות ישראל כאן בבית הנשיא, אמרה הרבנית רחלי פרנקל, אמו של נפתלי פרנקל ז"ל, שנרצח יחד עם גיל-עד שעאר ואיל יפרח, דברים שנגעו בליבי, וראוי שיעמדו לנגד עיניהם של מנהיגנו בעודם עמלים על הרכבת הממשלה. "אנחנו כמעט נואשים" אמרה רחלי, "נכספים לימי חולין, שבהם נוכל לעמוד יחד, בלי לרמוס או להירמס. להיות קרובים בלי למחוץ זה את זהותו של השני. לכבד את מרחב הנשימה הנפרד והמשותף של כל אחד מאתנו. להצליח להתקדם בלי לאלץ לטפס על אנשים אחרים. לחוות את הקדושה והאור או את הקרבה והפלוקלור כל אחד לפי טעמו, אבל ביחד." והוסיפה רחלי ואמרה: "רבי שמעון בר יוחאי אומר: 'בני אל תצפה לרגלי המשיח עד שתראה את הקשת בכל גווניה בבהירות' וזה מלמד אותנו, שלגאולה צריך את כל הגוונים כולם" כך אמרה רחלי היקרה. החברה הישראלית, חזקה יותר, איתנה יותר, מאוחדת יותר, מגוונת יותר, וטובה יותר ממה שמספרים לנו. אנחנו יודעים לתמוך זה בזה, לשלב ידיים, בסולידאריות, בצה"ל ובכוחות הביטחון היקרים שלנו, בבתי החולים, בעמותות החסד, בהתארגנויות אזרחיות מרגשות, כפי שראינו אחרי האסון הנורא במירון, כפי שראינו לכל אורכו של משבר הקורונה. מתוך השבר הזה, יש הזדמנות גדולה לתקן, ואולי – אין ברירה אלא לתקן, לרפא, לצמוח חזקים יותר."

לסיום אמר הנשיא: "יקירי ויקירותי אזרחי ישראל, כמו קודמי, נשיאי ישראל לדורותיהם, עשיתי כל שלאל ידי, כדי לשמור על אמון הציבור, גם בעיתות סערה. שלא כקודמי, זוהי מערכת הבחירות החמישית והאחרונה בה ההחלטה על מי תוטל מלאכת הרכבת הממשלה, נתונה הייתה בידי. "שגיאות מי יבין, מנסתרות נקיני… יהיו לרצון אמרי פי, והגיון ליבי לפניך ה' צורי וגואלי"."

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח