חדשות הארץ

מליאת הכנסת קיימה ישיבת אבל מיוחדת בעקבות האסון במירון

מליאת הכנסת קיימה ישיבת הערב (שני) אבל מיוחדת בעקבות האסון במירון. יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין פתח את הישיבה בדקת דומייה וביקש לשלוח בשם הכנסת כולה תנחומים למשפחות ההרוגים, ותפילה לרפואתם השלמה והמהירה של כל הפצועים.

היו"ר לוין התייחס בצורך בהפקת לקחים לעתיד ואמר: "האסון הנורא מחייב אותנו להבטיח שיעשו כל ההסדרים הדרושים, על מנת שאסון דומה לא יתרחש עוד לעולם. גם בשנים הבאות, ציבור עצום יבקש להגיע למירון ולקיים את ההילולה. עלינו לעשות הכל כדי שמסורת חשובה ומיוחדת זו תימשך. עלינו לוודא שביטחונם ושלומם של משתתפי ההילולה יובטחו. ראוי כי נקפיד על כך כי הנושא כולו יטופל בראש ובראשונה תוך עמידה על כבודם של נפגעי האסון. אך לכך עוד יהיה זמן. עד אז עלינו לנהוג באיפוק, חרף הקושי הגדול. זו העת להתייחד עם זכר ההרוגים ולחזק את משפחותיהם בכאבן הגדול. זו העת לשאת תפילה להחלמתם של הפצועים. מי ייתן ולא נדע עוד אסונות כאלה."

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת המליאה המיוחדת בעקבות האסון במירון: "חובתנו היסודית היא לבדוק כל היבט של אסון מירון. בתום ימי האבל נבחן בצורה סדורה, מעמיקה ואחראית, את כלל הנושאים שקשורים בהתכנסות בהר, בהווה ובעבר. את ההגעה, את האבטחה, את הכניסה, את היציאה, את פריסת הזמן והכוחות, ומעל לכל את השינויים ההנדסיים הנדרשים באתר, ואת נושא ההפקעה, הניהול והאחריות. נפיק את מלוא הלקחים לעתיד, כדי שאסון כזה לא יחזור על עצמו. חברי הכנסת, אלו הם ימים של כאב צורב, שאותו אנו מכירים מאסונות לאומיים קודמים. דווקא ברגעים כאלה אנו נדרשים למצות מתוכנו כוחות-נפש של חוסן ואיפוק. קל להתלהם ולהתגולל. קשה יותר לחשוק שפתיים. עוד יהיה מקום לוויכוחים ולפולמוסים. אבל בשעות אלה של אבל לאומי חובה עלינו לעמוד יחד, לחבק את המשפחות, לזכור את הנספים. נעשה זאת ונצמח בעזרת ה' מן האסון. נעשה זאת – ונהיה ראויים לדרך חייהם של הנספים."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ראש הממשלה החליפי בני גנץ בישיבת המליאה המיוחדת בעקבות האסון במירון: "ראינו את החיילות והחיילים, צוותי הרפואה, זק"א, השוטרים בשטח, והאזרחים שמסביב שהושיטו יד,שבת אחים גם יחד ברע, אבל גם בטוב. כולנו חבים להם חוב גדול ורבים חבים להם את חייהם. כעת, עלינו לגייס את הסולידריות הזו כדי לתקן. את הנעשה אין להשיב, אבל בכוחנו להציל חיים. זוהי משמעותה של אחריות, זוהי משמעותה של מנהיגות. אין תפקידה של חקירה בהכרח רק למצוא אשמים, אלא חובה לממש את המחויבות שלנו ללמידה מערכתית מתוך האירוע הזה ודומים לו. זו חובה לאומית וזהו צו מוסרי עבור הקורבנות, כך שמותם לא יהיה לשווא. חובתנו להפוך את האסון הלאומי – מנקודת שבר, לנקודת שינוי. עבור כולנו, האסון הזה הוא גם קריאה דחופה להחזרתה של הממלכתיות. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה להתפרק לאוטונומיות, שבהן איש הישר בעיניו יעשה."

שר הפנים אריה דרעי בישיבת המליאה המיוחדת בעקבות האסון במירון: "האסון הנורא שקרה הוא גזירת שמים אבל הוא לא פוטר אותנו מבדיקה בחקירה בעיקר לגבי ההשתדלות שלנו בני האדם כל אחד לפי תפקידו ואחריותו, כדי שלא יקרה שום אסון כזה. הרצון שלי, כמי שנמצא בממשלה בשליחות הציבור הגדול שמגיע למירון, ולצערנו הגדול גם נפגע כל כך קשה באסון שם, להבטיח שתתקיים בדיקה וחקירה מקיפה ויסודית כדי להבטיח חס וחלילה לא יקרו עוד אסונות כאלה. יש המון בעיות יסוד שנמשכות כבר עשרות שנים באתר הקדוש של קבר הרשב"י במירון. העובדה שאנחנו לא יכולים לעשות כל מה שצריך באתר הרשב"י בגלל בעיות משפטיות אחרות מצב זה חייב להיפסק. הגיע הזמן לטיפול שורש בבעיות יסוד אלה. עלינו לקחת אחריות מלאה על כל המתחם, כולל תקצוב נאות ובניית תשתיות מתאימות כפי שראוי לאתר קדוש כמו קבר הרשב"י, שבמשך השנה מיליונים מגיעים לשם. אני אתמוך בכל פעולה כזו ואין לי ספק שמרבית הציבור החרדי יברך על כך. לצערי שמעתי שישנם גורמים אמנם לא רבים, שהחליטו להאשים את הקורבנות עצמם באסון על-כך שעלו להר, ואת נציגי הציבור כולל אותי על-כך שפעלנו לקיים את ההילולה עצמה. אני רוצה להבהיר בצורה הכי ברורה, כל הפעילות של נציגי הציבור הדתי והחרדי ושלי היו כדי שהגבלות הקורונה, והקורונה בלבד, לא יחולו בשטח הפתוח."

השר לביטחון פנים אמר אמיר אוחנה סיפר במליאת הכנסת כי את הימים שחלפו מאז האסון הוא מקדיש לביקורי ניחומים בקרב משפחות ההרוגים. השר אוחנה אמר כי המשפחות אמרו לו: "יש את עם ישראל שבתקשורת ויש את עם ישראל האמיתי, השניים הללו שונים. נוח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים, זהו רבי שמעון בר יוחאי. יש לנו מצווה מאת המשפחות ויש לנו חובה להרבות אחדות, להרבות אחווה בעם, לחזק את הביחד, לצאת מהשבר הגדול מהאסון הזה לבנייה משותפת. להניח ולו נוכח פני הכאב הגדול, את כל הציניות הפוליטית בצד, להרכין ראש לכבד את הנספים ולעשות הכל כדי שאסון כזה לא יתרחש שנית."

ח"כ משה גפני אמר: "אם לא תהיה ההחלטה של מדיניות שמירון הוא חלק ממדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית – מה זה אוטונומיה, אדוני ראש הממשלה החלופי, שר הביטחון? אני לא רוצה אוטונומיה. אני רוצה מדינה. בל"ג בעומר הזה, כמו בל"ג בעומר קודמים, המדינה לא הייתה במירון. עשו טובות, מפעם לפעם נתנו גם כסף. המדינה לא הייתה שם, היא לא הייתה גם בממשלת אולמרט, היא לא הייתה בממשלת שרון, היא לא הייתה בממשלות אחרות, היא לא הייתה בממשלת רבין, היא לא הייתה. אז אומרים, מה אתם לא יכולים? אתם החרדים מקבלים הכול. הגיע הזמן שתדעו שאנחנו לא מקבלים."

השר יעקב ליצמן אמר: "צריך שיהיה ברור, לא נתחמק ולא נעכב שום בדיקה אפשרית על מה שהיה. נפעל יחד בשקיפות, ללא משוא פנים, בשיתוף כל גורם אחראי, עליו תוטל המשימה לחקירת ובדיקת האסון הנורא הזה. ההפך הוא הנכון, נדרוש למיצוי כל ההיבטים, ולא נשאיר אבן על אבן להגיע לחקר האמת, כדי למנוע הישנות מקרה קשה זה, וכדי למנוע סכנת חיים במקום הקדוש הזה. אני פונה אליכם, חבריי חברי הכנסת, וגם לכלי התקשורת, אל תערבו את המשבר הפוליטי בו המדינה נמצאת, באסון הנורא והכואב. אין מקום לסגירת חשבונות פוליטיים על חשבון המשפחות המיוסרות והכואבות"

שר הדתות יעקב אביטן אמר: "אנחנו תפקידנו לעשות כמו כל נהג, אך נהג טוב מסתכל גם מה קורה במראה אחורה. בכל מעשה שאנחנו עושים, אנחנו גם צריכים להסתכל אחורה, לבדוק את עצמנו, כדי לתקן וליישר את אורחותינו. חייבת להיות בדיקה משמעותית בנושא הזה. יותר הר מירון לא יהיה החצר האחורית של מדינת ישראל, הוא יהיה הוויטרינה. צר לי שזה לאחר כאלה קורבנות, אבל מכאן גם כן שנבדוק ונחקור את עצמנו ונתקן את דרכינו, וזו המהות של החקירה והבדיקה."

ח"כ מיקי לוי אמר: "מפלגת יש עתיד הגישה היום הצעת חוק להקמת ועדת חקירה ממלכתית. אי-אפשר אחרת אלא בהקמת ועדת חקירה ממלכתית, על מנת להסיק את המסקנות ולהגיע לחקר האמת. אני מניח כי נוח למקבלי ההחלטות, הפוליטיקאים, לבטל את האפשרות לוועדת חקירה ממלכתית, כדי לחקור את האירוע הטרגי. הפחד, הפחד הוא שמניע אותם, שמא ועדת החקירה הממלכתית תגיע גם אליהם."

ח"כ עופר כסיף אמר: "לא הייתה כל רשלנות באסון על הר מירון. מותם של 45 גברים וילדים הוא תוצאה של החלטה נפשעת שהתקבלה במודע – לא בהיסח הדעת ולא בהתרשלות. את ההחלטה קיבלו ראש הממשלה ומשרתיו כאשר כל ההתרעות והאזהרות היו בידיהם. אל מול המידע הזה הם שקלו והכריעו כי חיי העולים להר מירון אינם יקרים דיים כדי להיכנס לעימות פוליטי עם עסקנים חרדיים בכירים, מה שעלול לסכן את המשך שלטונו של הנאשם ואף את חירותו. לכן הורו למשטרה לאפשר את מלכודת המוות. בל נוליך שולל את הציבור: היה מניע אחד ויחיד שהוביל את נתניהו לשלוח רבבות תמימים לגיא ההריגה – תאוות שלטון ושררה וחרדתו ממשפט צדק."

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח