חדשות הארץ

לראשונה אחרי שנים: עזניית נגב נצפתה בשמורת הטבע חי בר יוטבתה

עזניית נגב נצפתה אמש (שלישי) לראשונה אחרי שנים בשמורת הטבע חי בר יוטבתה. רשות הטבע והגנים מתכננים להקים גרעין רבייה עם מדינות המפרץ שם יש עוזניות רבות. מדובר בעוף ענק עם מוטת כנפים 1.90. מין מרכזי אוכל פגרים, לעוף מקור חזק שמצליח לפתוח את הפגר. רשות הטבע והגנים מזמינים את הציבור לבוא לבקר בשמורת הטבע חי בר יוטבתה ולראות את העוזניה.

עזניות הנגב נכחדו מישראל כמקננות כבר בשנת 1989. יש לציין שעד קום המדינה היו ממרחבי הנגב הצפוני ומרכז מדבר יהודה בצפון ועד הרי אילת, עשרות זוגות של עזניות נגב מאוכלוסייה שזוהתה על ידי פרופ' היינריך מנדלסון ז"ל והוכרה בעולם כתת מין הנקרא על שם הנגב: Torgos tracheliotus negevensis. תת המין היה נפוץ גם בחצי האי ערב.

צילום: גולן רידר רשות הטבע והגנים

בשלושים השנים האחרונות חלה ירידה דרסטית באוכלוסיית המין בכל תחום תפוצתו ונותרו ממנו בכל אפריקה והמזרח התיכון כ- 5,700 פרטים בלבד, כאשר גורם ההכחדה העיקרי הם הרעלות כנגד טורפים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הקינון הידוע האחרון נרשם באזור יוטבתה בשנת 1989. כיום מוחזקים כמה פרטים בודדים בגרעיני רבייה במסגרת פרוייקט פורשים כנף בשיתוף רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע וחברת חשמל.

יהושוע שקדי המדען הראשי ברשות הטבע והגנים, אמר: ״היום אחר הצהריים נחתה לראשונה בישראל עזניית נגב בשמורת הטבע חי בר יוטבתה. עזניה לא נראתה במדינה מאז שנות ה80 של המאה שעברה, לכן זהו רגע מכונן בחייו של כל אוהב ושומר טבע בישראל. תפוצתה באפריקה בעבר עשרות זוגות קיננו בנגב. העוזניה נראית במצב מצויין. אנחנו מקווים שהפרט הזה יהיה הסנונית הראשונה של גרעין רבייה חדש בישראל.

צילום: גולן רידר רשות הטבע והגנים

Back to top button