טיוליםמבזקים

אתרים לטיול בצפון ללא תשלום – בואו לטייל ולחגוג עצמאות

פינות קסם של ההתיישבות קוראות לכם – בואו לטייל ולחגוג עצמאות בין עמק להר. בין עמק המעיינות, דרך הגלבוע ועד להרי נוף הגליל – מחכות לכם פינות חמד לבילוי ופנאי בחיק הטבע. רשות מקרקעי ישראל -הקרן לשמירה על שטחים פתוחים , הרשויות המקומיות ורשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי הופכות את הפריפריה המזרחית של המדינה לפנינה נגישה למטיילים ומבקרים. צאו לטייל ושמרו על הנקיון !

יעקב קוינט מנהל רשות מקרקעי ישראל ויו"ר הקרן לשטחים פתוחים: "אנו מזמינים אתכם לצאת אל הטבע לטייל במסלולים, חלקם חדשים ששוקמו פותחו והונגשו, לטובת הסביבה וציבור המטיילים , במימון רשות מקרקעי ישראל. בתכנון הושקעו ראיה עתידית וחשיבה סביבתית מתקדמת לטובת בעלי החיים, הצמחייה והמערכות האקולוגיות הייחודיות וכן לטובת הציבור והדורות הבאים שייהנו מפירות הפרויקטים."

פארק נחל תבור נוף הגליל

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

רשות מקרקעי ישראל – הקרן לשמירה על שטחים פתוחים – בשיתוף עם עיריית נוף הגליל חונכות בסוף חודש אפריל את תחילתה של תוכנית ענק לפיתוח ושיקום השטחים הפתוחים, בשיתוף רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, במסגרת תוכנית פארק תבור.
תחילתו של הפארק היא בשכונת מאליבו (רחוב הורדים), הנמצאת בסמיכות ליער צ'רצ'יל, שעלה באש בשריפה בחודש אוקטובר 2020. הפרויקט משתרע על פני כ-330 דונם כולל שבילים מונגשים לנכים ועגלות, גשרוני חציית הנחל, הסדרי נגישות ובטיחות, פינות ישיבה ועוד. השביל מתחבר לדרך הבשורה בין הר הקפיצה לכפר נחום ויכול לחבר מטיילים גם לשביל ישראל, במקום מגוון ביולוגי עשיר לרבות ריכוזי אירוס נצרתי והוא חלק מרצף מסדרונות אקולוגים ורצף שטחים פתוחים.

נחל תבור הזורם בפארק מנקז אליו את מי הגשמים היורדים מן ההר ובעונת החורף מספק מופע זרימות ונוף טבעי מרהיב לתושבי השכונה, העיר והמטיילים. זאת ועוד, בימים אלו החלה להתגבש קבוצת תושבים פעילים, אשר תפעל יחד עם העירייה ורשות הניקוז ליצור חיבור בין הקהילה לנחל ולטפח את המקום. עלות ההשקעה של הקרן לשמירה על שטחים פתוחים בפרויקט נאמדת בכ -1.5 מיליון שקל.
(שימו ב-Wase שמורת נחל תבור)

פארק נחל תבור נוף הגליל. צילום: רשות מקרקעי ישראל

שביל חדש ומרהיב בין כפר תבור לנחל השבעה

תחילתו של השביל היא בנחל השבעה – ואדי אל מידי המשוקם שביישוב שיבלי אום אל גאנם, לכיוון צפון ועד לחיבורו לישוב כדורי מצד אחד ולכפר תבור מצד שני. מדובר בשביל אקסטנסיבי, הכולל פינות ישיבה ומספר נקודות עצירה לאורך הנחל.
בתוך כך, מבוצעות עבודות לשיקום מעין זעטוטא, שנמצא מעל נחל השבעה, לרבות פרגולה, פינות ישיבה ופיתוח נופי. המקום משקיף על הנחל ומאפשר נקודת מפגש בין הקהילות המגוונות המתקיימות במרחב אגן התבור.
השביל והמעיין הינם חלק מיישום תוכנית רחבת היקף של הקרן לשמירה על שטחים פתוחים ברשות מקרקעי ישראל לשיקום נחל השבעה, בשיתוף עם מועצה מקומית שיבלי אום אל ג'נם, מועצה מקומית כפר תבור והמועצה אזורית הגליל התחתון.
(שימו ב-Wase נחל השבעה)

נחל השבעה

נחל השבעה (ואדי אל-מידי) שבגליל התחתון (מועצה מקומית שיבלי אום אל ג'אנם), שוקם על ידי הקרן לשמירה על שטחים פתוחים של רשות מקרקעי ישראל ורשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי ועבר הנגשה לנכים. במסגרת העבודות בוצע ניקיון פסולות מהנחל (מעל 100 משאיות אשפה), שיקום הנחל והסדרתו- הרחבת הנחל, אדריכלות נופית, סיכרונים ומפלונים, תוך כדי שמירה על חתך ניקוזי של הנחל, על מנת לנתב את זרימת מי הגשמים למופע של נחל.
כמו כן, בוצע לאורך הנחל שביל בטון מונגש לנכים ופינות ישיבה ופיקניק מונגשות לציבור. מקטע הנחל שבוצע כשלב ראשון, מתפרס על פני כ-3 ק"מ מצומת עין זעטוטא ששוקם ממש כעת לכיוון כדורי לצפון וכביש 65 לדרום, בהשקעה של כ-2.5 מיליון שקל במימון הקרן לשמירה על שטחים פתוחים, בשיתוף המועצה המקומית שיבלי אום אל גאנם, המשרד להגנת הסביבה, קק"ל ורשות הטבע והגנים.
(ב-Wase נחל השבעה)

חניון מול גלבוע

למרגלות הגלבוע ובליבו של נחל חרוד, מהנחלים המרכזיים המקשרים בין אזור הים התיכון לנהר הירדן, דרומית למבנה המועצה האזורית גלבוע ומשרד החקלאות, הוקם חניון נופש המהווה מבואה מרכזית לנחל חרוד לצד מקטע נחל אשר עבר שיקום אקולוגי ופיתוח נופי. החניון רחב ומטופח, טובל במדשאות ובו ספסלים, פרגולות הצללה ושולחנות ישיבה לרווחת המטיילים. בפני המקומיים קרוי המקום "גשר הפרדסים". האתר הינו חלק מפיתוח נחל חרוד והנגשתו לציבור המטיילים ברגל, באופניים וברכב.
בסמוך לו הוקם לאחרונה, בחורשת גדעון, פארק החושים על פני כ-7 דונם, אטרקציה מהנה לכל המשפחה הכוללת פינות ישיבה, גשרון עץ מעל הנחל, פרגולה לכיתת לימוד בטבע, מתקן טיפוס על גבי בולדרים טבעיים, מתקן שיווי משקל מגזעי עץ טבעיים, מגלשות, מתקן אתגרי ליצירת תקשורת, שיווי משקל וחוויה רב חושית, ועוד. שטח הפרויקט בין גשר הפרדסים ועד לבריכות חפציבה הוא 220 דונם באורך של כ-3.5 ק"מ הכולל שבילי מטיילים, מצפור, שילוט הכוונה ובריכות שכשוך לרווחת המטיילים.
(שימו ב-Wase חניון מול גלבוע Gilboa Lookout Parking)

חניון מול גלבוע. צילום: רשות מקרקעי ישראל

נחל הקיבוצים ותל שוכה

נחל הקיבוצים הוא אחד היובלים הניזונים משפע המים הבוקעים ממעיינות לרגלי הגלבוע. חלקו המערבי של הנחל מהווה שמורת טבע של הצומח והחי שבתוכו, ואילו הצד המזרחי פתוח לנופשים ומטיילים. במקום הוכשרו חניון רחב ידיים, פינות צל ישיבה ופיקניק. המים הצלולים יוצרים בריכות טבעיות בתוך צמחיית הנחלים וממעל מתנשאים עצי איקליפטוס גבוהי צמרת.

ממערב לבריכת הקיבוצים מצוי הגן הלאומי גן השלושה (הסחנה), ומדרום מתנשא תל שוכה (מצפה השלושה). פרויקט שיקום נחל הקיבוצים של הקרן לשמירה על שטחים פתוחים של רשות מקרקעי ישראל בשיתוף רשות הטבע והגנים, מינהלת הפארק ורשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, כלל שיקום אקו-הידרולוגי ונופי בנחל, שעיקרו הפרדה בין ערוץ אקולוגי המעודד החזרת בעלי החיים וצמחים מקומיים, לבין הערוץ המשמש לקליטת קהל המטיילים.
לאורך הערוץ האקולוגי נסלל שביל מונגש, מוקמו מרפסות נוף ונבנה גשר עץ המאפשר חציית הנחל – כל אלו על מנת לאפשר לקהל נקודות תצפית ונגישות אל האזור הטבעי.
נחל הקיבוצים ממוקם לצד "גן השלושה", בפארק המעיינות. במבואה לפארק ישנה חניית נכיםממנה ניתן להגיע לתחילת השביל המונגש באמצעות כסאות גלגלים (דרך של כ-300 מטר) או באמצעות רכב חשמלי מונגש לנכים. (אין כניסה לרכבים לתוך הפארק).
כמו כן, במבואה לפארק ישנם שירותים מונגשים לנכים.

לתיאום הגעה, שעות פתיחה ופרטים נוספים ניתן לפנות לגן השלושה בטלפון-04-658-6219 או לפארק המעיינות 04-6881427.

(ב-Wase תל שוכה בפארק המעיינות)

נחל הקיבוצים. צילום: רשות מקרקעי ישראל

דרך נוף גאון הירדן

שביל נוף גאון הירדן מלווה את נהר הירדן מדרום לכנרת לאורך דרך המערכת הישנה מעל פיתולי גאון הירדן, דרומית לנהריים. אורך השביל כ-20 ק"מ על שטח של כ-100 דונם (בין מעוז חיים בדרום ועד אשדות יעקב איחוד בצפון) והוא מספק לעובר בה מבט ייחודי ומרהיב על הרי הגלעד ונהר הירדן הדרומי שהוא נכס היסטורי, דתי ותרבותי, בנוסף להיותו נכס טבע ייחודי. השביל קושר בין האתרים מזרחית לכביש 90 בתחומי מורשת, דת, צפרות, היסטוריה וארכיאולוגיה ושומר על רציפות אקולוגית ונופית לאורך הירדן כולל שמירה על בתי גידול התומכים במגוון גבוה של בעלי חיים, יונקים, זוחלים ועופות, בנוסף העמק משמש ציר נדידה לכ-400 מיני עופות נודדים בין אירו-אסיה לאפריקה באביב ובסתיו. לאורכו של השביל פינות מנוחה ותצפית, מצפורים וחניוני יום.

בשנה האחרונה בוצעה סלילת מקטע שלישי לאורך השביל, כחלק מפרויקט רחב שמתבצע בשנים האחרונות במימון הקרן לשמירה על שטחים פתוחים של רמ"י ועל ידי רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי להנגשת ערכי הטבע והנוף באזור.

כל המסלולים מתאימים לנסיעה רכובה על כביש אספלט, הכוללת עצירות לתצפית, פיקניק ונופים מרהיבים לאורכה.

דרך נוף גאון הירדן- כפר רופין. צילום: רשות מקרקעי ישראל

מגשר הישנה לגשר הרכבת על נחל תבור

אורכו של המסלול כ-2.5 ק"מ. כניסה למסלול: מול הכניסה לקיבוץ גשר, יורדים בירידה לכיוון 'גשר הישנה'. לפני גשר הישנה קיים עץ עם שלט של הקרן לשטחים פתוחים של רשות מקרקעי ישראל ורחבת כורכר, שם פונים ימינה (מזרחה) לכיוון בריכות הדגים של קיבוץ גשר.
עם ההגעה לבריכות דגים, עולים על כביש אספלט של דרך 'נוף גאון הירדן' לכיוון דרום ונוסעים במקביל לבריכות הדגים (הנמצאות ממזרח לדרך).
כעבור כ-2 ק"ג מגיעים לגשר הרכבת התורכי שעל נחל תבור. שם חונים ויוצאים לטיול סביב הגשר ועורכים פיקניק בטבע הקסום. אתר גשר הרכבת על נחל תבור בניהול קק"ל ורשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, הוא אחד מגשרי הרכבת החיג'זאית (רכבת העמק) הרבים הפזורים במעברי הנחלים. גשר זה הבולט ביופיו הייחודי נבנה מאבנים לבנות, דבר המקנה לו מראה מפואר למרות חומרי הבניה הפשוטים מהם נבנה הגשר. הגשר בנוי מעל נחל תבור בחלקו המזרחי, קרוב לשפיכתו לירדן ומהווה נקודת סיום למסלול מורד נחל תבור.
(שימו ב-Wase גשר Gesher)

דרך נוף גאון הירדן , גשר הישנה. צילום: רשות מקרקעי ישראל

ממאגר חמדיה לירדנה, דרך מצפה ישמעאל

אורכו של המסלול כ-4-5 ק"מ. כניסה למסלול: נוסעים על כביש 90 מבית שאן לכיוון צמח וטבריה, עוברים את קיבוץ חמדיה (מצד שמאל) ומגיעים לשלט המורה על פנייה ימינה למאגר חמדיה, יורדים ימינה לשביל האספלט ונוסעים כ-2 ק"מ מזרחה, עד שהשביל יורד ומגיע לצומת טי. פונים שמאלה לכיוון צפון, השביל ממשיך למרגלות מצוק גאון הירדן במשך כ-1 ק"מ, ולאחר מכן עולים למצוק לכיוון תצפית תל ישמעאל (סך הכל כ-1.5 ק"מ), שצופה על נהר הירדן והמרחב. בסמוך לתצפית (מצפון) נמצאת חורשת ירדנה בית יוסף, שם מומלץ לעצור לפיקניק בצל העצים. בחורשה תמצאו פינות ישיבה והיא מאומצת ומטופחת על ידי קהילת ירדנה-בית יוסף. מהחורשה ניתן לצאת חזרה לכביש 90 דרך מושב בית יוסף.
(שימו ב-Wase חמדיה Hamadia)

הקרן לשמירה על שטחים פתוחים של רשות מקרקעי ישראל, מקצה מידי שנה, עשרות מיליוני שקלים לתמיכה קידום וסיוע במימון פרויקטים העוסקים בשמירה, פיתוח סביבתי וטיפוח של השטחים הפתוחים שמחוץ לשטחים העירוניים הבנויים .
הקרן פועלת אל מול משרדי ממשלה, רשויות סטטוטוריות, רשויות מקומיות, חברות ממשלתיות וגופים נוספים לתמיכה בפרויקטים בשטחים הפתוחים ולשימורם.

צאו אל הטבע תהנו אך אל תשכחו לשמור על הנקיון ולאסוף אחריכם את האשפה.

חג עצמאות שמח!

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח