בריאות

רוצים לשפר את מצב הרוח? שפרו את בריאות מערכת העיכול!

"פרפרים" בבטן, "תחושת בטן", חוויה "מעוררת בחילה" – לא אחת הבטן שלנו מספרת לנו איך אנחנו מרגישים. מפתה לחשוב שהכול נמצא בראש אבל האמת היא שכאשר האינסטינקטים אומרים לנו "לכו עם תחושת הבטן", הבטן באמת מנסה להגיד לנו משהו.

אכן קיים קשר חזק בין המוח למערכת העיכול והם נמצאים בתקשורת מתמדת זה עם זה. כמות מדהימה של מידע עוברת בין מערכת העיכול למוח – עד כדי כך שמערכת העצבים השוכנת במערכת העיכול מכונה לעיתים קרובות "המוח השני" של הגוף.

צילום: הרבלייף

שני המוחות של הגוף

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הקשר בין המוח ל"מוח השני" במערכת העיכול הוא משהו שחוויתם כנראה בצורת "כאבי בטן". כולנו מכירים את התחושה כשמקבלים חדשות רעות או מנהלים שיחה קשה עם מישהו, מערכת העיכול מספרת לכם בדיוק איך אתם מרגישים. כשאתם סובלים ממתח או מחרדה, המוח שולח איתות לבטן – והדבר הבא שקורה, הבטן כואבת!

האיתותים נעים גם בכיוון השני: מהבטן למוח. מערכת זו מתריעה ל"מוח הראשון" שלכם אם אכלתם משהו שלא הייתם אמורים לאכול, וגם עוקבת אחר רמת הרעב ומצב הרוח. כשמשהו במערכת העיכול לא תקין נשלחת התראה למוח – לעיתים קרובות לפני שאתם בכלל שמים לב שמשהו לא בסדר.

צילום: הרבלייף

מערכת העיכול ומצב הרוח

ברור שרגשות מסוימים עלולים לגרום לתגובה במערכת העיכול, אך ישנן השערות שדווקא ההיפך עשוי להיות נכון – המצב הבריאותי של מערכת העיכול עשוי להשפיע על ההרגשה הכללית ועל מצב הרוח.

לפי Scientific American, עדויות עדכניות מצביעות על כך שלא רק שהמוח שלנו "מודע" לחיידקים במערכת העיכול שלנו, חיידקים אלה עשויים להשפיע על תפיסתנו את העולם, מצב רוחנו ואף לשנות את התנהגותנו.

צילום: הרבלייף

אם כך, כיצד ניתן לשפר את בריאות מערכת העיכול?

חמשת הצעדים החשובים לשיפור בריאות מערכת העיכול:

סיבים – שלבו בתפריט שלכם שפע סיבים תזונתיים מפירות וירקות צבעוניים ודגנים מלאים. סיבים תזונתיים מסייעים בשיפור סדירות מערכת העיכול (שעשויה להשפיע על מצב הרוח שלכם!), בעוד סיבים תזונתיים מסוימים מעודדים את צמיחתם של החיידקים ה"טובים" במיקרוביום שלכם.

רוויה– הקפידו על שתיית נוזלים מספקת לאורך כל היום.

פרוביוטיקה– הקפידו לשלב בתפריט שלכם באופן קבוע מקור פרוביוטיקה. מזונות מותססים דוגמת יוגורט, ירקות כבושים וטמפה מספקים פרוביוטיקה טבעית התומכת בבריאות מערכת החיסון, דוחקת החוצה חיידקים אחרים שעלולים לגרום לחולי.

פעילות– הפכו פעילות גופנית לחלק קבוע מהשגרה .

הקדישו זמן ליהנות מהארוחות– כשאוכלים לאט יותר עשויים לאכול פחות ובדרך כלל מרגישים פחות מתוחים – נשלחים איתותים ל"שני" המוחות – זה נותן זמן למערכת העיכול לאותת למוח שאתם שבעים – וגם למוח שלכם לאותת בחזרה שאתם רגועים.

המאמר מאת סוזן בוורמן, נשיאה משותפת, הדרכת תזונה גלובלית, הרבלייף העולמית.

צילום: הרבלייף
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח