בריאות

חדש: ניתוחים קיסריים "ידידותיים" – שהות משותפת של האם עם היילוד לאחר הלידה

במרכז הרפואי הלל יפה החלו לבצע ניתוחים קיסריים "ידידותיים", דהיינו ניתוחים המאפשרים ליולדת שהות משותפת עם היילוד מיד לאחר הלידה, במידה שתבחר בכך, בחדר הניתוח, כולל "עור בעור" והנקה. תניה לוי, אחות אחראית חדרי לידה: "לשהות המשותפת של האם והיילוד לאחר הלידה ישנן השפעות חיוביות, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך".

מדובר בבשורה מצוינת לנשים היולדות בניתוח קיסרי במרכז הרפואי הלל יפה, אשר מעוניינות לשהות לצד התינוק כבר מרגע הלידה, אך נדרשות לעבור ניתוח קיסרי מתוכנן מסיבות שונות. לציין כי בישראל, כרבע מסך הלידות מסתיימות בניתוח קיסרי. מדובר בשירות חשוב ליולדות, אשר קיים רק בחלק מבתי החולים בארץ.

צילום: דוברות הלל יפה

מחקרים מצאו כי הפרדת האם מהיילוד מיד לאחר הלידה עשויה לפגוע בקשר ביניהם וכן עלולה להשפיע על משך ההנקה. לא בכדי אחוזי ההנקה נמוכים יותר בקרב לידות קיסריות בהשוואה ללידות רגילות. מכאן עלה הפתרון האופטימלי- שהות משותפת של האם ותינוקה כבר מרגע הלידה. מסקנות אלו הביאו להחלטה לאפשר את השירות באגף האימהות של המרכז הרפואי הלל יפה ליולדות בניתוח קיסרי, שמשמעותו– שהות עם התינוק מרגע הלידה, כולל החזקתו "עור לעור" וכן האפשרות לביצוע הנקה כבר בחדר הניתוח, כאמור, כל זה בכפוף לרצונה של האישה ויכולתה הפיזית בתום ההליך.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

תניה לוי, אחות אחראית חדרי לידה במרכז הרפואי הלל יפה, מציינת: "בשנים האחרונות יותר ויותר נשים מעוניינות ב"אפס הפרדה", כלומר בשהות משותפת עם תינוקן מרגע הלידה ועד השחרור הביתה. כדי לאפשר גם ליולדות בניתוח קיסרי את השהות המשותפת, התחלנו להפעיל את שירות "קיסרי ידידותי" מתוך אמונה כי לשהות משותפת זו השפעה ניכרת לאם וליילוד, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך".

צילום: דוברות הלל יפה

עבור היילוד, ל"קיסרי ידידותי" מספר יתרונות ביניהם בכי מופחת, שמירה על חום גוף ועל רמות גלוקוז יציבות, יציבות בדופק, נשימה וסטורציה וכן הפחתה בתחלואה ובתמותה לאור הנקה ממושכת. כמו כן ידוע כי מגע עור לעור מגביר את רמות האוקסיטוצין ובכך מסייע בחיזוק הקשר בין האם לילוד. בנוסף, הנקה מוקדמת המתבצעת בשעה הראשונה לאחר הלידה מסייעת להנקה מוצלחת וממושכת לאורך זמן.

גם מבחינת היולדות, לשהות משותפת זו יתרונות ברורים; אימהות שעברו "קיסרי ידידותי" דיווחו על רגעים אלו כרגעיים משמעותיים, כלומר זהו צורך רגשי ופסיכולוגי של האם לשהות יחד עם תינוקה ברגעים הראשונים לאחר הלידה. עוד דיווחו על הפחתה בתחושת הכאב שכן היו עסוקות בילוד ולא בהליך הניתוחי וכן שיפור בתחושה הכללית ובחוויית הלידה.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח