מומלצים

תאורה מקצועית תקבע את רווחיות שוק הקנאביס

ישראל מצטיינת בשפע אור שמש טבעי, אולם מחקרים חדשים מוכיחים כי שימוש בתאורה מקצועית וייחודית לתחום, תכריע בשאלת רווחיות הגידול של הקנאביס הישראלי

 

ישראל מתאימה לגידול קנאביס בגלל שפע אור טבעי שיש לנו. אור הוא חלק יסודי בתהליך הפוטוסינתזה, שינוי בכמות שלו משפיע על כמות היבול ואיכות התוצרת.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

 

מצד שני, אור השמש לא אחיד לאורך כל היום והשנה. נסתכל בעיקר על חוסר האחידות השנתי כי הוא זה שיוצר בעיה מסחרית אמיתית.

"בישראל, בתקופה בשנה בה יש את כמות האור הגבוהה ביותר, צמח יכול לקבל בערך פי 2.5 יותר אור מאשר בתקופה עם כמות האור הנמוכה ביותר. למגדלי קנאביס רפואי המשמעות היא שינוי בתוצרת, הן בכמויות והן בריכוז החומרים הפעילים בתפרחת" כך אומר אלעד טובי, מנהל פיתוח עסקי בחברת התאורה "REMY" – מומחית לתאורה אגרונומית.

 

(התאורה שתכריע את רווחיות הקנאביס. צילום: fluence by OSRAM)

 

 

הוא ממשיך ומוסיף "השינוי יוצר בעיה שעלולה לסכן את ההיתכנות המסחרית של חברת הגידול".

בחברת "REMY", שהיא הנציגה בישראל של חברת התאורה החקלאית המובילה בעולם, "Fluence by OSRAM", מציינים כמה בעיות העלולות להיווצר כתוצאה מחוסרים בתאורה:

 

פגיעה במותג –

מרגע קבלת הרישיון לצריכת קנאביס רפואי יוצאת המטופלת למסע חיפוש אחרי הזנים שעוזרים לה. יש מבחר גדול של זנים ומגדלים וההתאמה של זן למטופל הוא עניין אינדיבידואלי, תהליך ארוך של ניסוי וטעיה.

חוסר אחידות שנתי בתוצרת המופקת במתקן גידול קנאביס רפואי יפגוש את המטופלת בביתה אחרי שפתחה את השקית שנרכשה בבית המרקחת ב-150-300 ₪. המטופלת התרגלה לרכוש זן מסויים שגודל על ידי חברה מסויימת ועוזר לסימפטומים במקרה הספציפי שלה. אבל בחודש אחר, התוצרת תהיה בעלת מאפיינים שונים בריכוז החומרים הפעילים, טעם וריח אחרים והשפעה כללית שונה. זה מקרה נפוץ שקורה בישראל ומערער את הבטחון במותג ואת תפיסת השוק לגבי מותגים מקומיים.

 

בעיית מכירה –

זני הקנאביס הרפואי בישראל מחולקים לפי קטגוריות של ריכוז חומרים פעילים. לפי רמת הריכוז יש השפעה על ביקוש ועל מחיר.

מגדל קנאביס שמגדל בחוסר תאורה יקבל פרופיל קנבינואידי שלא מייצג את הפוטנציאל הגנטי של הזן אותו הוא מגדל.

בנוסף, הרגולציה החדשה מחייבת את המגדלים לסמן בדיוק את אחוזי החומרים הפעילים של כל אצוות גידול. אם בבדיקה התוצאה לא עברה את הסף הנדרש, המגדל לא רשאי למכור את התוצרת תחת הקטגוריה של הריכוז הגבוה של החומרים הפעילים (T20 לדוגמא).

נוצר בישראל מצב שמגדלי קנאביס מימנו וגידלו בחממות מחזורי גידול בחורף או בעונות עם תאורה טבעית נמוכה יחסית. תוצאות המעבדה הראו רמה נמוכה מהסף המותר לשיווק בקטגוריה אליהם הם כיוונו כששיווקו את מחזורי האביב והקיץ.

בפועל המשמעות יכולה להיות שהמגדל נתקע עם הסחורה, שקשה עד בלתי אפשרי לשווק אותה במחיר שיצמצם הפסדים אם בכלל. עלויות הגידול שולמו, העובדים קיבלו את שכרם אבל בעלי החברה נתקעו עם סחורה, כי לא היה מספיק אור במהלך מחזור הגידול.

 

בעיית ייצור –

יש יחס ישיר בין כמות התאורה שצמח מקבל, לרמת הפוטוסינתזה שהוא מצליח לעשות, לביומסה שהוא מצליח לייצר ולמשקל הסופי שלו. במחזורי חורף, כשכמות האור היא רק כ-40% מהכמות שמקבלים בקיץ, יש השפעה ישירה ודרמטית על המשקל של תפרחת שמצליח לייצר המגדל.

תאורה פוטוסינתטית היא תאורה מסוג וכמות, שמספקת אנרגיה שבה יכול הצמח להשתמש בתהליך הפוטוסינתזה, להגדיל את הביומסה שלו, לצמוח מהר יותר, איכותי יותר וגדול יותר.

 

תוספת תאורה פוטוסינתטית משמעותית מותנית בגודל חיבור החשמל שיש למתקן. גם התאורה הפוטוסינתטית הכי יעילה בעולם מהווה צרכן חשמל כבד שלהרבה חוות אין יכולת להחזיק ברמה הנדרשת.

ההוצאה הכספית של קניית מערכת כזו יכולה לנוע בין 100 ל-500 אירו למ"ר גידול.

רק על בסיס חישוב תוספת המשקל שנייצר עם אותה מערכת ובהערכה שמרנית מאוד היזם יחזיר את ההשקעה תוך פחות משנתיים. זה לא כולל את ההכנסה הנוספת שהוא יקבל בעקבות היכולת לשווק תוצרת עם חומרים פעילים בריכוז גבוה. המגדל יוכר ככזה שיכול לספק תוצרת אחידה בכל השנה, ולחזק את המותג שלו.

 

אלעד טובי מ-"REMY" מסביר "בתחום הקנאביס הרפואי אחידות שנתית היא לא פריבילגיה או בונוס. מדובר על ייצור צמח שמשמש אנשים כתרופה ונצרך כדי להשפיע על תסמינים מסויימים. ככזה המוצר חייב להיות אחיד והמטופל חייב לחיות בוודאות שהוא קונה מוצר שיספק את הסחורה בכל פעם מחדש".

 

לאחרונה פרסמה "Fluence by OSRAM", החברה המובילה בתחום התאורה החקלאית, מחקר שבוצע בשיתוף עם אוניברסיטתWageningen  שבהולנד, שתוצאותיו מראות את ההשפעות של ספקטרומים שונים על ריכוז החומרים הפעילים בצמחי קנאביס.

 

כדי להשיג את המטרות הגידוליות חשוב לדעת לאפיין מצב קיים, לזהות פערים ולתת את המענה המקיף המלא. התהליך יעבור מהחלק האגרונומי, דרך ההיגיון המסחרי ועד לקביעת האסטרטגיה של בחירת האיזור בחווה. כמות האור ובחירת הספקטרום ישחקו תפקיד ראשי.

 

שוק המגדלים הישראלי מתחיל להבין את הצורך הקריטי והערך המוסף בהשלמת תאורה בחממות קנאביס. יש חברות שכבר שילבו מערכות תאורה פוטוסינתטית בחממות שלהן, יש כאלו שכבר בשלב תכנון המתקן כוללים מערכת תאורה פוטוסינתטית. יש כאלה שכבר עובדות ובוחנות את הנושא, עורכות בדיקות וניסויים בסדרי גודל שונים.

 

השוק לוקח את זה כמה צעדים קדימה ומבין את ערך האחידות השנתית והעצמאות הפוטוסינתטית. קיימים בישראל מספר מתקני גידול תוך מבני (indoor) ויש עוד נוספים בשלבי תכנון ובניה. אלה מתקנים שמייצגים את קידמת הטכנולוגיה ומאפשרים גידול בכמות, אחידות ואיכות מעולה. כזו שמפיקה תוצרת שמתאימה לשוק הרפואי ולא רק בישראל.

 

 

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח