בריאות

לראשונה בישראל: בדיקה משולבת ומורכבת נערכה למטופלת עם חשד לגידול בצוואר

לראשונה בישראל ביצע צוות המכון לרפואה גרעינית של המרכז הרפואי כרמל מקבוצת הכללית בדיקה משולבת ומורכבת במטופלת עם חשד לאדנומה בבלוטת הפארתירואיד. במצב רגיל המטופלת הייתה זקוקה לתאם מספר תורים נפרדים לביצוע מספר בדיקות, בדיקת רפואה גרעינית, בדיקת CT במכון הרנטגן ובדיקה נוספת של אולטרסאונד כשהמרחק בין הבדיקות יכול להגיע ל 3 חודשים. באמצעות טכנולוגיית ה SPECT – CT החדשה שנכנסה לאחרונה לכרמל ביצע צוות המכון לרפואה גרעינית בשיתוף צוות הסיטי, בדיקה אחת בלבד באמצעות המכשיר ובשילוב הזרקת חומר ניגוד שהביאה למטופלת את התוצאה בפעם אחת.

בלוטת הפארתירואיד שנסרקה בבדיקה המשולבת אחראית על משק הסידן בגוף. מטרת הבדיקה היתה לזהות קשרית באזור הבלוטה קשרית שיכולה להפריע ולגרום לחוסר איזון במשק הסידן עם השפעה ישירה על בריאותו של המטופל.

צוות מכון האיזוטופים וצוות הרנטגנאים. צילום: אלי דדון

שרה רנצר הרנטגנאית הראשית של המכון לרפואה גרעינית בכרמל מעדכנת כי " מכיוון שאזור הצוואר עמוס בכלי דם ובאיברים רבים אנו זקוקים להדמיה איכותית כדי לזהות בדיוק היכן נמצאת קשרית מה שיעזור ללקיחת דגימות ממנה או ניתוח במקרה הצורך.
ברמה הטכנית הבדיקה המשולבת שבוצעה יצאה באיכות מצוינת מה שמאפשר לרופאים פענוח מהיר ואיכותי".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הבדיקה עברה בצורה מוצלחת גם הודות לשיתוף הפעולה המוצלח בין צוות המכון לרפואה גרעינית, וצוות מכון הסיטי מתי שנפ הרנטגנאי הראשי ואבי מרנשטיין טכנאי בכיר .

ד"ר מאיה מור המנהלת החדשה של המכון לרפואה גרעינית בכרמל מסבירה: " בסוף שנות התשעים נולדה טכנולוגית הדימות המשולבת (HYBRID IMAGING). טכנולוגיה זו מאפשרת לבצע שתי בדיקות הדמיה ברצף באותו נבדק, תוך שימוש במצלמה אחת משולבת. כל אחת מהבדיקות נותנת היבט אחר והתמונה המשולבת מספקת מידע משופר, שבו היתרונות של כל מכשיר משלימים את החסרונות של רעהו. ה – SPECT – CT – הוא אמצעי הדמיה המשלב הדמיה אנטומית (CT) והדמיה תפקודית באמצעות רפואה גרעינית (SPECT) במכשיר אחד.
התוצאה: דימות משולבת (היברידית) העוזרת לזהות מוקדים של מחלה פעילה ברמת דיוק גבוהה ומאפשרת לאבחן ולטפל ביעילות בסדרה של מחלות סרטן, בשורה של מחלת זיהומיות, אנדוקרינולוגיות, מחלות לב ומחלות נוירולוגיות."

ד"ר נטליה גולדברג וד"ר מאיה מור. צילום: אלי דדון

ד"ר נטליה גולדברג, מנהלת מכון הדימות בכרמל, אומרת כי למכשיר ה SPECT – CT החדש שנכנס החודש לעבודה בכרמל יתרונות רבים, בניהם:

  • מיפוי לב מתקדם – בעזרת Attenuation Correction המבוצע על ידי מכשיר ה- CT תתקבל תוצאה באיכות גבוהה יותר. כמו כן יתאפשר ביצוע בדיקת Calcium Score וסריקת שדות ריאה לזיהוי קשריות ופתולוגיות אחרות לכל נבדק.

  • מיפוי לסימון בלוטת זקיף – קריטי לחולות סרטן השד לפני ניתוח ומאפשר דיוק גבוה יותר בזכות שילוב עם תמונת.CT

  • מיפוי ריאות Perfusion / Spect- בשילוב עם CT ריאות משפר את היכולת לקביעה של סבירות לתסחיף ריאתי.

  • בירור חום מסיבה לא ברורה – זו אחת מסיבות ההפניה היותר נפוצות ממחלקות אשפוז. בעזרת SPECT CT ניתן לבצע מיפוי גליום (GA67 ללא צורך במיפוי עצם מקדים והבדיקה קצרה ומדויקת יותר).

במכון לרפואה גרעינית במרכז רפואי כרמל מבוצעות מאות בדיקות בשנה, בדיקות לחולים מאושפזים ובדיקות לנבדקים אמבולטורים המופנים ממרפאות הקהילה.

הבדיקות מבוצעות באמצעות שלוש מצלמות גמא טומוגרפיות משוכללות, בתחומים שונים: קרדיולוגיה, אונקולוגיה, אנדוקרינולוגיה ועוד במגוון רחב, מיפוי עצמות, מיפוי לב, מיפוי כליות, מיפוי בלוטת התריס ועוד.



בדיקת הדימות החדשה. צילום: אלי דדון


ד"ר נטליה גולדברג מסכמת ואומרת כי " ה- SPECT – CT החדש שנכנס לעבודה בכרמל הינה טכנולוגיה שתרומתה עולה לאין ערוך על התרומה של כל שיטת דימות בנפרד בו מקבל הרופא המטפל מידע מכל מכשיר בנפרד ומנסה לצרף ולהרכיב את המידע המצטבר לתמונת המחלה המלאה ואילו הדמיה משולבת מספקת מידע מדויק משופר, זמין ומידי לרופא המטפל של שתי השיטות יחדיו שכמובן לכל שיטה היתרונות שלה. אני בטוחה כי באמצעות המכשיר החדש נוכל להעניק למטופלים שלנו שירות איכותי טוב יותר מהיר יותר ומקצועי הרבה יותר ".

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח