צבא וביטחון

מטוס המודיעין החדש של ישראל נחת בארץ: "יבטיח את המשך שמירת העליונות"

משרד הביטחון ודובר צה״ל מסרו היום (ראשון) כי מטוס המודיעין ״אורון״, המתקדם מסוגו בעולם, נקלט היום (ראשון) בבסיס חיל האוויר "נבטים".

צילום: דובר צה"ל

המטוס הוא פרי פיתוח משותף של המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון, חיל האוויר, אגף המודיעין, זרוע הים והתעשייה האווירית. המטוס תוכנן בעקבות לקחים ממלחמות ומאירועים מבצעיים בעבר. הוא יצויד בשכבת מיצוי מידע אוטומטית המבוססת על אלגוריתמיקה מתקדמת ובינה מלאכותית, ויאפשר לזרועות צה״ל לשמר ולהעמיק את עליונותו המודיעינית מול האתגרים העומדים לפתחנו.

צילום: דובר צה"ל

מטוס ״אורון״ מתבסס על פלטפורמת מטוס המנהלים מסוג Gulfstream G550,  המתאפיין בביצועי טיסה מעולים ועלויות אחזקה נמוכות. על המטוס יותקנו מכ״ם מתקדם מתוצרת תעשייה אווירית ומערכות מודיעיניות מתקדמות. אלו יעניקו לצה"ל מימד מודיעיני חסר תקדים בהיבטי כיסוי שטח ובעומק הכיסוי – בזמן אמת, בכל מזג אוויר ובכל תנאי ראות. המטוס יאפשר יצירת תמונת מודיעין מקיפה בזמן אמת, הכוללת פריסת כוחות קרקעיים של צבאות אויב וארגוני טרור, במעגלים קרובים ורחוקים, בשגרה, במב״ם ובלחימה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דובר צה"ל

טייסת 122 – ״הנחשון״ – תפעיל את המטוס החדש שישמש למשימות מודיעין בזמן אמת. כיום הטייסת מפעילה מטוסים מסוג ״שביט״ ומסוג ״עיטם״, גם הם מופעלים למטרות מודיעיניות. טקס קליטת המטוס נערך בראשות מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין.

צילום: דובר צה"ל

מדברי מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, אמר: ״ההצטיידות במטוס 'אורון' היא ביטוי נוסף להגברת האפקטיביות של חיל האוויר. יכולותיו של המטוס מוסיפות נדבך נוסף ליכולות המבצעיות והאסטרטגיות הקיימות בחיל האוויר, אשר יבטיח את המשך שמירת עליונותו בשמי המזרח התיכון והגנת שמי מדינת ישראל ובטחונה. זהו מהלך המשקף חזון ליכולת איסוף מתקדמת, המתאימה לשדה הקרב ומאפשרת פעולה במגוון זירות רחב. לצה"ל ולחיל האוויר בתוכו, מגוון יכולות איסוף, אולם ה'אורון' מחזק את העליונות שלנו ואת היכולות שלנו לפעול במעגל השני והשלישי, ולנוע בין הזירות בקצב גבוה ולאורך זמן".

צילום: דובר צה"ל

ראש מו"פ במפא"ת, משרד הביטחון, תא"ל יניב רותם, הוסיף: "מפא"ת מובילה את פיתוח מערכות ה'אורון' כבר למעלה מתשע שנים. מטוס המשימה נותן לצה"ל ממד מודיעיני חדשני וחסר תקדים באמצעות מערכות חישה פורצות דרך, מגוון סנסורים והמכ"ם שמותקנים על המטוס. כל אלה יזרימו למערכי המודיעין של צה"ל מידע רב ערך. טכנולוגיות הבינה המלאכותית יאפשרו למצות באופן אוטומטי את הנתונים הרבים שייאספו ולעבד אותם לתוצר שיתמוך במאמץ ההתקפי של הזרועות השונות של צה"ל ויעצים את יכולת הקטלניות בזמן אמיתי. אנחנו יצרנו מכונה שיודעת לייצר ולחשוף מטרות בכל מזג אויר, בזמנים מאוד קצרים, בשניות ספורות, בספיקת שטח של אלפי קילומטרים ובדיוקים שמיועדים לתקיפה. מטוס המשימה נותן לצה"ל יכולת ממד מודיעיני חדשני, חסר תקדים בכלל העולם".

צילום: דובר צה"ל

סמנכ"ל התעשייה האווירית ומנכ"ל "אלתא", יואב תורג'מן, ציין: "התעשייה האווירית גאה לספק למשרד הביטחון וצה"ל את מטוס המודיעין המתקדם ביותר בעולם, שיעניק יכולות מבצעיות שוברות שוויון ויכולות איסוף מידע חסרות תקדים. הטכנולוגיה הייחודית, מתוצרת 'כחול לבן', תשפר את כושר ההתמודדות של צה"ל במגוון זירות הלחימה בדגש על יכולות התקיפה של חיל האוויר. התעשייה האווירית היא בית מטוסי המשימה של מדינת ישראל ומובילה עולמית בתחום זה. ה'אורון' מתווסף למשפחת מטוסי המשימה שסיפקנו לצה"ל בשני העשורים האחרונים, 'עיטם' ו'שביט״.

צילום: דובר צה"ל

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח