חדשות הארץ

דו"ח אמ"ן: על אף הנתונים המעודדים, יש לנקוט בזהירות בהקשר לפתיחת מערכת החינוך

מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה של אמ"ן פרסם הבוקר (ראשון) את עיקרי תמונת המצב היומית.

בפתח השבוע, היקף התחלואה מוגבל באופן יחסי, על רקע הישגי חיסון פייזר בישראל. שיעור הבדיקות החיוביות מציג ערכים נמוכים, מספר החולים במצב קשה ממשיך לרדת ומקדם ההדבקה הנמוך משקף גם הוא צמצום משמעותי בהיקף ההדבקה באוכלוסייה. למרות הסימנים המעודדים הרבים, אנו ממליצים בחום להיזהר משאננות, להמשיך להקפיד על ההנחיות ולנקוט זהירות, בהמשך הקלת המגבלות על המשק, בפרט בהקשרי פתיחת מערכת החינוך.

התחלואה במדינות רבות באירופה במגמת עלייה וכך גם בהודו ובדרום אמריקה. בצרפת הוטל סגר למשך שלושה שבועות, לרבות על מערכת החינוך, (תוך שילוב עם חופשת האביב), אשר הייתה פתוחה שם עד כה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הסוגיה המרכזית, בימים אלו, ממשיכה להיות ניהול הסיכון בישראל, ביחס לכניסת וריאנטים בעייתיים של נגיף הקורונה מחו"ל, לאור התפשטותם ברחבי העולם. הסבירות הגבוהה ביותר להתפשטות וריאנטים מסוכנים הינה כניסתם מחו"ל, לכן נדרש מאמץ למניעת כניסתם (בעיקר מדרום אמריקה וממרכזה, לצד מארה"ב ומאירופה) וכן מאמץ להגבלת תפוצתם בארץ. כניסה מבוקרת לישראל ומאמץ משותף של בדיקות, בידוד והתנהגות אחראית יסייעו בצמצום הסיכון.

בחודשים האחרונים זוהו זנים המגבירים משמעותית את הסיכון להדבקה חוזרת של מחלימים (הזן הדרום אפריקאי והזן הברזילאי, למשל). מוערך, שככל שזנים אלו ימשיכו להתפתח ולצבור מוטציות נוספות, הם עלולים לאיים גם על מועילות החיסונים. 

לאחרונה ניכר כי הזן הדרום אפריקאי, שנקשר להדבקת מחלימים, התפשט במספר מדינות באירופה. נזכיר, כי היבשת כולה נכנסת לחג הפסחא (הערב), בצל התקדמות איטית במבצע החיסונים, עלייה חדה בהיקף הנדבקים והגבלות וסגרים ברחבי היבשת. 

מחקרים מצאו, כי הזן הברזילאי כרוך בסיכון מוגבר להדבקת מחלימים. הזן, אשר זוהה במדינת אמזונס בברזיל, התפשט לכל רחבי ברזיל, שנמצאת בגל תחלואה משמעותי, כאשר התמותה תגברה בימים האחרונים, ליותר מ-3,000 איש ביממה – קצב יותר מכפול מגלי התחלואה הקודמים במדינה. הזן התבסס גם במדינות אחרות בסביבתה של ברזיל, שגם בהן החלו גלי תחלואה משמעותיים ונתגלה בהיקף משמעותי במדינות מערביות (כדוגמת קנדה). וריאנט חדש של הנגיף ממשיך להתבסס בניו יורק ונושא מוטציה, שקושרה להדבקה חוזרת של מחלימים.

התחסנות נרחבת של האוכלוסייה, היא הדרך היעילה ביותר לצמצם את תפוצתם של וריאנטים בעייתיים בישראל, גם אם אלו יווצרו בארץ וגם אם יחדרו מחו"ל. על רקע הסיכון להדבקה חוזרת של מחלימים, מזכירים באמ"ן כי מנת חיסון אחת משפרת מאוד את ההגנה של מחלימים, מפני הווריאנטים הקיימים.

כמו כן, שמירה על מרחק, הימנעות מחללים סגורים, ככל הניתן, בעת התכנסויות משפחתיות וחברתיות, בתוספת עטיית מסכות, במהלך ימי חול המועד, הינם חיוניים לחג בטוח, זאת בפרט בנוכחות מבוגרים, גם אם כלל הנוכחים מחוסנים. 

צילום: סופיה ישראל
Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח