חדשות הארץ

דו"ח אמ"ן: הסיכון מווריאנטים דורש מאמץ למניעת כניסתם מחו"ל

דו"ח אמ"ן מהבוקר (שלישי) מעלה כי סוגיה מרכזית בימים אלו היא ניהול הסיכון בישראל, ביחס להגעת וריאנטים בעייתיים של נגיף הקורונה מחו"ל, לאור התפשטותם ברחבי העולם, זאת בשעה שירידת התחלואה נמשכת, בעקבות ביצועיו הטובים של חיסון פייזר בישראל.

שיעור הבדיקות החיוביות נמצא בירידה מתמשכת, מספר החולים במצב קשה ירד אל מתחת ל-500, בממוצע שבועי ומקדם ההדבקה הנמוך משקף גם הוא צמצום משמעותי בהיקף ההדבקה באוכלוסייה. למרות הסימנים המעודדים הרבים, לא ניתן לקבוע, בשלב זה, שהמגיפה מאחורינו ולכן יש להיזהר משאננות, להמשיך להקפיד על ההנחיות ולנקוט זהירות, בעת המשך הקלת המגבלות על המשק.

בחודשים האחרונים זוהו זנים, המגבירים משמעותית את הסיכון להדבקה חוזרת של מחלימים (הזן הדרום אפריקאי והזן הברזילאי, למשל). מוערך, שככל שזנים אלו ימשיכו להתפתח ולצבור מוטציות נוספות, הם עלולים לאיים גם על מועילות החיסונים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לאחרונה ניכר כי הזן הדרום אפריקאי, שנקשר להדבקת מחלימים, התפשט במספר מדינות באירופה (למשל עד 10% וכ-20% מכלל הדגימות החיוביות לנגיף המרוצפות בצרפת ובלוקסמבורג, בהתאמה).

מחקרים מצאו, כי זן זה כרוך בסיכון מוגבר להדבקת מחלימים. זן זה, אשר זוהה במדינת אמזונס בברזיל, התפשט לכל רחבי ברזיל, הנמצאת בגל תחלואה משמעותי, כאשר התמותה מתגברת כבר לכ-2,500 אנשים ביממה – קצב יותר מכפול, מאשר בגלי התחלואה הקודמים במדינה. הזן התבסס גם במדינות אחרות בסביבתה של ברזיל, שגם בהן החלו גלי תחלואה משמעותיים. זן ניו יורק – וריאנט חדש של הנגיף ממשיך להתבסס ונושא מוטציה, שקושרה להדבקה חוזרת של מחלימים.

הסיכון מווריאנטים דורש מאמץ למניעת כניסתם מחו"ל (בעיקר דרום אמריקה ומרכזה, לצד ארה"ב ואירופה) וכן מאמץ להגבלת תפוצתם בארץ. כניסה מבוקרת לישראל ומאמץ משותף של בדיקות, בידוד והתנהגות אחראית יסייעו בצמצום הסיכון.

על רקע הסיכון להדבקה חוזרת של מחלימים (על ידי הזן הדרום אפריקאי, שנמצא בישראל וייתכן שגם מזנים דומים, כגון: הזן הברזילאי), מומלץ למחלימים להתחסן בהקדם, בפרט לפני המפגשים המשפחתיים של חג הפסח, חג הפסחא והרמדאן. מנת חיסון אחת משפרת מאוד את ההגנה של מחלימים, מפני הווריאנטים הקיימים.

על פי הדו"ח, שמירה על מרחק, הימנעות מחללים סגורים, ככל הניתן, בעת התכנסויות משפחתיות וחברתיות, בתוספת עטיית מסכות, במהלך ימי חול המועד, הינם חיוניים לחג בטוח, זאת בפרט בנוכחות מבוגרים- גם אם כלל הנוכחים מחוסנים.

צילום: freepik
Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Back to top button