כלכלה

אגודת האשראי "אופק" קיבלה רישיון מהממונה על שוק ההון ויצאה לדרך

הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת, חתם היום (רביעי) על הרישיון לאגודת האשראי אופק. הרישיון יאפשר לאופק להשלים את תהליך ההקמה, ולספק שירותים פיננסיים מקיפים, בדומה למקובל במערכת הבנקאית.

אופק היא אגודת אשראי, שבה הלקוחות הם גם הבעלים. מדובר במודל נפוץ בעולם המערבי – 43% מלקוחות הבנקים בארה"ב מנהלים את כספם באגודת אשראי. הייחוד של אגודות האשראי: אגודת האשראי פועלת ומחוייבת רק ללקוחותיה, שהם גם הבעלים וגם הלקוחות. אופק מחוייבת רק לחבריה, ולא נדרשת בחלוקת רווחים לבעלי הון חיצוניים. מודל זה מאפשר אספקת שירותים פיננסיים משתלמים ומוזלים – בחסכון ובאשראי. בנוסף, אופק פועלת על בסיס ערכים של הוגנות, שקיפות ודמוקרטיה, ומתמקדת באשראי למטרות חברתיות וסביבתיות.

אופק הוקמה במטרה לייצר אלטרנטיבה לבנקים, להוות פלטפורמה לשינוי כלכלי חברתי בישראל, ולהעניק לכל חבריה שירותים פיננסיים הוגנים ומשתלמים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אופק נערכת בימים אלו לקראת קמפיין אשר יקרא לציבור בישראל להצטרף כחברים-בעלים לאגודת האשראי. אופק מבקשת להגדיל משמעותית את מספר חבריה וכיעד ראשוני מבקשת לצרף 7,000 חברים נוספים, עד סוף השנה.

אופק תפעל על בסיס לשכת השירות לשירותי מחשוב בנקאית של חברת TCS, מבית טאטא, שזכתה במכרז של אגף התקציבים במשרד האוצר.

TCS תעמיד לרשות אופק את כל התשתיות לבנקאות דיגיטלית כולל מערכות ליבה בנקאיות, חומרה, תוכנה ותשתיות תקשורת. בעזרת תשתיות אלו אופק תספק לחבריה שירותי עו"ש, הוראות קבע ותשלומים, כרטיסי חיוב, פיקדונות, הלוואות, תכניות חיסכון, העברות, ולמעשה את כלל השירותים המקובלים במערכת הבנקאית. כמו כן, TCS תספק מערכות לתפעול, מערכות אבטחת מידע ומערכות למניעת הלבנת הון, דאטה סנטר עצמאי, ניטור ותפעול IT.

עו"ד יהודה טלמון, יו"ר אופק, אמר: "אנשים רבים במערכת האמינו בחזון של קידום בנקאות קואופרטיבית בישראל, היום הוכחנו כי הדבר אפשרי ובר קיימא, ואנחנו מוסרים להם את תודתנו. אנחנו מודים לאנשי רשות שוק ההון וד"ר משה ברקת בראשם, על התמיכה והגיבוי להקמה של גוף ייחודי במערכת הפיננסית. בנוסף, רבים וטובים האמינו במיזם החשוב הזה וסייעו בהקמתו. בתקופה האחרונה בעיקר הרב יצחק כהן, סגן שר האוצר; יואב להמן, לשעבר המפקח על הבנקים; דרור שטרום ויואל באריס שקידמו את החקיקה לתחרות במערכת הבנקאית, וכן לחברי הוועד המנהל של אופק ולמתנדבים הרבים. על מנת לגרום למיזם לקרום עור וגידים אני קורא לציבור בישראל להצטרף לאופק ולכל חבר אופק לצרף לפחות חבר אחד נוסף".

עו"ד תום דרומי חכים, מנכ"ל אופק, הוסיף: "זה יום חג לאופק, ולכלל הציבור בישראל. אנחנו מודים לחברי אופק על שנים ארוכות של אמונה ותמיכה. עברנו ביחד אתגרים רבים – תשקיף מול רשות ני"ע וקבלת היתר לגיוס חברים, גיוס אלפי החברים במאות חוגי בית ברחבי הארץ, פעילות מול בנק ישראל והפיקוח על הבנקים, העברת חוק בכנסת, הגשת רישיון ותהליכי רישוי ארוכים מול רשות רגולטורית חדשה שמתארגנת ומוקמת במקביל. אופק היא גוף שונה וייחודי במערכת הפיננסית בישראל – קואופרטיב ללא מטרת רווח הפועל לטובת חבריו ומספק שירותים על בסיס ערכי ואנושי. "

"אגודת אשראי" ("Credit Union") היא מוסד פיננסי, ללא כוונת רווח, המספק את מכלול השירותים הפיננסיים, בדומה למערכת הבנקאית, לרבות: חשבון עו"ש, פיקדונות, הלוואות, כרטיסי אשראי. זאת בדומה למצב בארה"ב, שם למעלה מ-110 מיליון אמריקאים (43%!) מנהלים את חשבון הבנק שלהם במסגרת אגודת אשראי. בהשוואה בינ"ל בנקים קואופרטיביים ואגודות אשראי מספקים שירותים מוזלים בכ-25% מבנקאות מסחרית. במשברים הפיננסיים הבנקאות הקואופרטיבית הציגה עמידות ביחס לבנקים המסחריים בזכות ניהול סיכונים שמרני.

אילוסטרציה. צילום: pixabay

Back to top button