חדשות הארץ

בעיית חזירי הבר בחיפה: "האופן בו נוהל הדילול במשך השנים אינו תקין"

כך עולה מסיכום דוח מבקר העירייה, שהוצג הערב [שלישי] ואשר נושא את הכותרת "הטיפול בבעיית חזירי הבר בחיפה", בו סוקר המבקר את בעיית חזירי הבר בחיפה משנת 2006 וטיפול העירייה בנושא לאורך השנים.

בדברי הסיכום כותב המבקר [עמ' 24 לדוח]: "החל מדצמבר 2018 ועד לסיום מועד הביקורת [יוני 2020], התקיימו ישיבות רבות בנושא הטיפול בבעיית חזירי בר, כולל שולחן עגול וכנס מקצועי בנושא. בהוראת ראש העיר, הוקמו צוותי פעולה בנושא חזירי הבר: צוות הסברה וחינוך וצוות אקולוגיה. מעיון בסקרים אקדמאים, דוחות, סיכומי ישיבות, סדרי יום של כנסים ושולחנות עגולים אשר קיימה העירייה, עולה, כי הנושא בהחלט נמצא בסדר עדיפות גבוה של הנהלת העירייה, ומגוון הפתרונות האפשריים ידוע למקבלי ההחלטות".

המבקר מציין כי החל מהמחצית השנייה של שנת 2020 "החלה העירייה לנקוט בצעדים משמעותיים לטיפול בבעיית חזירי הבר ובכלל זה אכיפה, החלפת אשפתונים, גידור גנים ציבוריים, קיבוע פחי אשפה ועוד". עוד מעיר המבקר בעמוד 6 לדוח כי "האופן בו נוהל הדילול במשך השנים אינו תקין, שכן אין בידי העירייה אסמכתאות / אישורים בכתב, לא של הרט"ג [לביצוע ציד פחות מ – 500 מטר מישוב], ולא של משטרת ישראל".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בסעיף 5 לדברי הרקע [עמ' 2 לדוח] קובע המבקר: "הגוף האחראי על פי חוק לחיות הבר הינו רשות הטבע והגנים. רט"ג הינה רשות ארצית-ממשלתית שהוקמה לשם מימוש חוק הגנים הלאומיים ושמורת הטבע, תשכ"ג, 1963, הגוף האמון על השמירה והטיפול בחיות הבר בישראל והיא מפעילה פקחי שמירת טבע.

בעמ' 18 לדוח מביא המבקר תחת הכותרת "עמדת רט"ג, את עמדת אקולוג מחוז צפון של הרט"ג על פיה [סעיף 2] ……."דילול אוכלוסיית חזירי בר ע"י ירי הוא פתרון משני שלא הוכיח את עצמו. לאורך השנים בחיפה השתמשו כמעט רק בפתרון זה ועל כן אוכלוסיית החזירים בחיפה לא הצטמצמה*. לדידו, יש להשתמש בדילול רק כפתרון משני ורק נגד פריטים בודדים אשר איבדו את הפחד ומסוכנים לציבור. כפתרון יחיד – לדילול אין תכלית".

Back to top button