חדשות הארץ

השרה גמליאל על זיהום הזפת: "יש כאן קשר ישיר לאיראן, לא קשר עלום"

פרטים חדשים נוספים נחשפים בנוגע למסלול של מכלית הנפט Emerald, המחזקים את הראיות כי מקור הנפט הגולמי שזיהם את חופי ישראל הוא באיראן: מבדיקה שביצעה חברת TankerTrackers והועברה לידי המשרד להגנת הסביבה, עולה, כי המכלית Emerald, מקור הזיהום החמור בחופי ישראל, תועדה ב-17 בינואר אל מול האי האיראני ח'ארג במפרץ הפרסי. ההערכה היא כי בעגינה זו העמיסה המכלית נפט גולמי איראני שבסופו של דבר הגיע לחופי ישראל.

בנוסף, כפי שגם ציין המשרד בהודעתו אתמול בערב (רביעי), נמצא אישור מצולם לפעולת העברת הנפט בלב ים בשטח הים הפתוח בין קפריסין לסוריה. למשרד הועבר תצלום לוויין שלפיו ב-14 בפברואר המכלית אמרלד העבירה נפט גולמי למכלית הנושאת דגל איראני בשם LOTUS. צילומי הלוויין מראים את החבירה של שתי המכליות (STS) בלב הים, וככל הנראה פריקה של הנפט הגולמי האיראני למכלית.

תזכורת למסלול של מכלית אמרלד, שזיהמה לפי המשרד להגנת הסביבה את חופי ישראל:

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

• 17 בינואר 2021: מידע חדש, שלפיו המכלית אמרלד עוגנת ליד האי האיראני ח'ארג במפרץ הפרסי, ומעמיסה לפי ההערכה בנפט גולמי בהיקף של 112 אלף טונות. משם היא מקיפה את כל חצי האי הפרסי, דרך תעלת סואץ. היא מעדכנת את נתון השוקע שלה ל-14.3 מטרים באזור המפרץ הפרסי, מה שיכול להצביע על טעינת מטען מקסימלית בין התאריכים 14 ל- 18 בינואר 2021.

• 1 בפברואר 2021: האמרלד נכנסת לתחום המים הכלכליים של מצרים. לאחר מכן, אות האונייה נעלם ונקלט מחדש כ-23 שעות לאחר מכן, 230 מייל צפונית לנקודה שבה נעלמה – בנסיבות המצביעות על מעבר במים הכלכליים של מדינת ישראל. אות האמרלד אינו נקלט החל מתאריך זה, כ-50 מייל מהנקודה שבה אותר כתם הנפט.

• 2 בפברואר 2021: צילום חדש של האמרלד במים הכלכליים של ישראל מערבית לחופי חיפה.

• 5 בפברואר 2020: מיקום כתם הנפט שהתגלה, על-פי צילומי לוויין בדיעבד, כ-130 ק"מ מישראל.

• 11 בפברואר 2020: תזוזת כתם הנפט מה-5 בחודש, 50 ק"מ אל מול חופי ישראל.

• 3 -14 בפברואר 2021: האמרלד חוברת לכלי שיט שאינו משדר, מערבית לסוריה. לאחר החבירה, שוקע האונייה מתעדכן מ-14.3 מטרים ל-8.5 מטרים. מכיוון שהמכלית לא נכנסה לאף נמל, הדבר יכול להעיד על העברת המטען בלב ים.

• 14 בפברואר 2021: תמונת לוויין חדשה של האמרלד מעבירה מערבית לסוריה (באזור של בניאס) בשיטת STS (העברה מאונייה לאונייה) 750 אלף חביות של נפט גולמי איראני למכלית בשם LOTUS – ספינה סורית בדגל איראני (תחת סנקציות). שמה הקודם של ספינה זו הוא SANDRO.

• 17 בפברואר 2021: גושי הזפת נוחתים בחופי ישראל ומזהמים את הטבע והסביבה.

עוד עולה, כי האמרלד שינתה בדצמבר 2020 את הבעלות מלובית לבעלות ולניהול של חברה הרשומה באיי מרשל.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, אמרה: "נפט גולמי בים הוא נשק שפועל נגד הסביבה ובריאות הציבור, נגד בעלי החיים ונגד החופים שלנו. אסור להקל ראש בנושא, כל ההתנהלות של האונייה מכוונת. יש כאן קשר ישיר לאיראן, לא קשר עלום. יש כאן מקום לדיון חירום של כלל הגופים הממשלתיים, כולל הגופים הביטחוניים, להבנה רחבה יותר של האיומים במים הכלכליים של ישראל שהם לא רק סביבתיים"

הצילומים כפי שהועברו על-ידי חברת TankerTrackers:

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

2 תגובות

  1. ממש מוזר לשמוע את היקף ידיעותיה של השרה גילה גמליאל הנושא זיהום החופים בישראל. מרשימה ביותר הודעתה, בניגוד להודעתו של גורם בטחוני בכיר, שיש קשר לאירן בסוגיה זו. הכרזות מתלהמות ובלתי אחראיות לא יכולות להוות תחליף לכשלון כבד של המשרד לאיכות הסביבה והעומדת בראשו באשר לממדי הנזק. אם הייתה פועלת בזמן, אפשר היה כנראה למנוע את האסון (ויש שיטות בדוקות לכך)
    פחות פטפטת ויותר מעשים

  2. כל זה מצביע אולי על תחמנות אבל לא מוכיח פגיעה במזיד. האיראנים לא המציאו פשלות ותקלות, גם אצלנו קורים דברים דומים בהיקפים משתנים

Back to top button