בריאות

יום ההשמנה הבינ"ל: 27% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל מתמודדים עם המחלה הכרונית

יום ההשמנה הבין לאומי חל מחר (4 במרץ), ומהנתונים בארץ ובעולם עולה כי השמנת יתר היא מחלה כרונית מורכבת מאוד, המשפיעה על יותר מ- 650 מיליון איש בעולם, ונחשבת גורם המוות ה- 5 בעולם. בישראל, 27% מהאוכלוסייה הבוגרת מתמודדים עם השמנה.

החברה לחקר וטיפול בהשמנה וההסתדרות הרפואית קבעו לראשונה בארץ ב- 2018 כי השמנה היא מחלה כרונית, ולא כשל התנהגותי. למעשה, השמנה היא הפרעה במנגנונים פיזיולוגיים-גנטיים, המושפעים על ידי סביבת החיים המשמינה, ולא בהכרח בכשל התנהגותי.

החולים בהשמנה מבטאים בין השאר הפרעה באיזון בקרת השובע במוח. כתוצאה מכך, מגדיר הגוף בטעות משקל עודף כמשקל תקין. על כן, כל ניסיון של האדם להפחית ממשקלו, ובכך להפחית את רקמת השומן בצורה משמעותית, מוביל לרוב לכך, שהגוף מפעיל מנגנונים שונים שגורמים לו להעלות חזרה את המשקל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מחקרים עדכניים מראים כי במרבית המקרים, שינוי אורח חיים בלבד לא מספיק לצורך שימור הפחתת משקל לאורך זמן. לפי הנתונים, גם אלה שהצליחו להפחית ממשקלם באופן משמעותי, העלו את מרבית הפחתת המשקל, ולעיתים אף חזרו למשקל גבוה מזה, שהתחילו לפני השינוי.

השמנה גורמת לשורת מחלות, דוגמת: סוכרת מסוג 2, מחלות לב וכלי דם, מחלות סרטן ועוד. מחלת ההשמנה מהווה גורם סיכון משמעותי לתחלואה קשה בקורונה. ממחקרים, שבוצעו במדינות שונות, עולה כי השמנה הינה אחד הגורמים המובילים לסיבוכים ולתמותה מקורונה. אנשים החיים עם השמנה חמורה, נמצאים בסיכון גבוה פי 10 להזדקק להנשמה כחולי קורונה, ובסיכון גבוה פי שלוש לתמותה מהמחלה, מאשר חולים מהאוכלוסייה הכללית.

על פי נתונים, שנאספו על החולים הקשים, שאושפזו בטיפול נמרץ בעקבות קורונה בגל הראשון בישראל, נמצא כי 70% סבלו מעודף משקל והשמנה.

'מגפת ההשמנה' החלה הרבה לפני הקורונה, ותישאר גם לאחריה. ניתן לטפל בה באופן אפקטיבי, בהינתן שיתוף פעולה בין המטופל לגורמים המטפלים. בשנים האחרונות, החלו עשרות מדינות בעולם לשתף פעולה בהכרה, במניעה ובטיפול בהשמנת יתר כמחלה כרונית.

במהלך השנה החולפת חלה ירידה חדה בטיפול באנשים הסובלים מהשמנה; הנתונים מהגל הראשון של הקורונה מלמדים על ביטול 96% מהניתוחים הבריאטריים, ביטול 99% מהפגישות האישיות עם רופאים מטפלים ודיאטניות והעברת 61% מאנשי צוותי הרפואה האמונים על הטיפול בהשמנה – למחלקות המטפלות בחולי קורונה.

לפי נתוני מחקר, שערך ד"ר גרי גינצבורג מהמכון לחקר מדיניות בריאות, העלות הכלכלית ב- 2016 בישראל של אשפוזים וטיפול תרופתי הקשורים להשמנה, מגיעה בשנה רגילה לכ- 4.6 מיליארד ש"ח. כשיגיע היום ותחשבנה עלויות ההשמנה בהיבט נגיף הקורונה – נתון זה יזנק.

– איסוף המידע בוצע באדיבות ד"ר דיקר, יו"ר החברה הישראלית לחקר וטיפול בהשמנה.

צילום: freepik
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח