מומלצים

תאורת ה-LED החקלאית מבצעת פריצת דרך עולמית. גם הישראלים מעורבים

מהנדס יפני פיתח רכיב אלקטרוני פורץ דרך שמיושם באמצעות שיתוף פעולה ישראלי-גרמני-אמריקני. התאורה האגרונומית משתנה לחלוטין ולחברה ישראלית יש חלק במהפכה.

 

"להאיר חלקת גידולי קנאביס, זה לא כמו להאיר משרד. צמח צריך להגיב ולהתפתח, רמת ההארה נמדדת אחרת. נקודת המבט החדשה בתחום היא מזווית הצורך של הצמח. חקלאים ומגדלים מתחילים להבין שהתאורה האגרונומית היא לא מה שהחקלאי מבקש, אלא מה שהצמח דורש. לתאורה אגרונומית יש משמעות קריטית בתוך מערכת הגידול. ההסתכלות שונה לחלוטין ולוקחת בחשבון את כל התהליך ופרוטוקול הגידול. משתנים רבים נלקחים בחשבון כאשר בונים מערך תאורה מושלם: הטמפרטורה, ה-Co2, מבנה מערכת טיפול באוויר ועוד. לא מספיק לפזר אור אם הצמח לא מסוגל לקלוט אותו. כל פרט משפיע ושינוי בגורם אחד משפיע על כל המערכת".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מסביר אלעד טובי, מנהל פיתוח עסקי בחברת התאורה "REMY" הישראלית, חברת תאורה אגרונומית.

חברת "REMY" נבחרה לייצג בישראל את חברת התאורה לחקלאות מהמובילות בעולם – "Fluence by OSRAM", שבסיסיה ממוקמים ברוטרדם בהולנד ובאוסטין טקסס.

שיתוף הפעולה הביא לישראל חברה פורצת דרך ברמת המחקר והפיתוח. המחקרים האחרונים הבהירו שענף התאורה החקלאי בכלל וזה של גידולי הקנאביס בפרט, עומד בפני שינוי עצום. "בקצה יש פתרון תאורה חקלאי, בדרך לשם יש המון ידע והבנת הצרכים של הצמח לעומק".

 

 

 

Copyright: Fluence by OSRAM

ב-"REMY" מספרים שהמהפכה החלה כששלושה מהנדסים יפנים המציאו דיודות פולטות אור כחולות יעילות, אשר אפשרו מקורות אור לבנים בהירים וחסכוניים באנרגיה. ה- LED הכחול היעיל נכנס לייצור מסחרי בשנת 1993, וכך החלה מהפכה בכל יישומי האור. ההמצאה זיכתה אותם בפרס נובל ושינתה לחלוטין את חוקי המשחק בענף ייצור המזון החקלאי.

מנהלי חברת "REMY" מסבירים כי לפתרון תאורה אגרונומית שלושה עמודי טווח עיקריים: כמות (של פוטונים), תכונות (של ספקטרום) ומשך הארה (פוטופיריודה).

"האפשרות להשתמש ב- LED ביישומים חקלאיים הביאה לשיפור חסר תקדים בשלושתם. כעת אנו יכולים לספק עוצמות אור גבוהות בהרבה לצמחים שלנו, כמעט ללא הגבלה של פיזור חום ומרחק מחופת הצמחים. ניתן לתכנן את הספקטרום כרצוננו ואף לשנותו במהלך מחזור הגידול. מניפולציות ספקטרליות ספציפיות יכולות לטפל בתהליכים מטבוליים משניים ולתת תכונות ייחודיות לצמחים שלנו.

גוף תאורת ה-LED משתלב בצורה חלקה עם מערכות בקרה מתקדמות. אנו יכולים לעמעם ולתזמן במדויק טיפולי תאורה בכדי לספק תנאים מדויקים לצמחים שלנו. ה- LED מאפשר לנו שליטה טובה יותר על הפוטופיריודה".

מה היא מהות השינוי? ב-"REMY" לא מפסיקים לשבח: "שינוי כזה בתעשיית התאורה שקיימת יותר מ – 140 שנה מביא הזדמנות מדהימה יחד עם כמה אתגרים. הידע ליישום התאורה, ברמה האפשרית מבחינה טכנית, היה חסר בזמן שמגוון רחב של עיצוב מוצרים, מפרטים טכניים ואיכויות נכנסו לשוק. בהתחלה היה קשה לבחור את ההתאמה הנכונה ליישום שלך, אך ככל שהשוק התקדם, נבנה ידע ו"שיטות עבודה מומלצות" החלו להופיע. יש לנו עוד הרבה מה ללמוד וניכר כי ניתן להשתמש בטכנולוגיות הנוכחיות עם שליטה, יעילות ותחכום טובים בהרבה. תרומת תאורת ה-LED לפיתוח גידולי פנים CEA (Controlled Environment Agriculture) היא עצומה. צורת גופי התאורה, היעילות, בקרת הספקטרום וכיוון פיזור החום פתחו את האפשרות לגדל מזון בכל זמן ובכל מקום. תאורה כבר אינה גורם מגביל בפרוטוקול הגידול שלנו, היא התפתחה להיות גורם מאפשר. כעת אנו יכולים להשיג פוטוסינתזה על פי דרישה POD (Photosynthesis On Demand) ולהגיע ביום מן הימים לעצמאות פוטוסינתטית, שם אנו יכולים לגדל מספיק מזון כרצוננו ללא תלות בתנאי אקלים טבעיים".

בחברה הישראלית המובילה מסבירים כי אנו עדיין רואים רק את קצה הקרחון  של שילוב תאורת ה-LED ביישומים חקלאיים. "ישנם מתקני Indoor CEA מסחריים בכל רחבי העולם, בעיקר לגידול ירקות עלים, עלי מיקרו וקנאביס עם התחלה של גידולי תותים, עגבניות ועוד יבולים בדרך. ובכל זאת אנחנו לא באים להגיד שכל האוכל שלנו יגדל במתקני indoor. משבר המזון העולמי שצפוי להגיע ב-30 השנים הקרובות יפתר על ידי היכולות המצטברות של פתרונות חדשניים רבים לייצור מזון, כולל המבורגר מודפס, זחלי זבובים וחלבונים מבוססי חגבים. חקלאות Indoor תהיה תוספת הכרחית לארסנל ייצור המזון האנושי, במיוחד אם מתישהו, בהמשך הדרך, אנו מתכננים לאכלס כוכבי לכת אחרים מתוך מערכת השמש שלנו ומחוצה לה.

לפני 27 שנה, קבוצה של מהנדסים יפנים הפכה רכיב תאורה להרבה יותר טוב. המצאתם תאפשר להשיג עצמאות פוטוסינתטית ולהבטיח את יכולות ייצור המזון של המין האנושי. דיודות פולטות אור (LED) הן מהפכה שהולידה מהפכה שנייה. אלקטרוניקה שהרחיקה עד כדי שינוי האופן בו אנו מסתכלים על ייצור מזון ומרחיבים את גבולותיו. ככה מהנדס יפני שינה לנו את הסלט".

חברת "Fluence by OSRAM" הקימה צוות שנקרא Horticulture service team. הוא כולל אגרונומים, מגדלים, חוקרים, מדענים, מומחים למערכות השונות של פרוטוקול הגידול כולל: טיפול באוויר, הגנת הצומח, מים, דישון, אדריכלות ועוד. הצוות הוקם כדי לקבוע וליישם את תוכנית המחקר של החברה ובכדי ללוות לקוחות אסטרטגיים במהלך הגידול.

האג'נדה של "Fluence by OSRAM" בנויה על העובדה שהידע שלהם נצבר במחקרים מדעיים. הם משתפים פעולה עם מוסדות מחקר המובילים בעולם ומקצים לנושא המחקר משאבים רבים.

"REMY", נציגת "Fluence by OSRAM" בישראל, מעניקה ללקוחותיה ליווי גם אחרי התקנה לקיצור תהליך האופטימיזציה של המערכת.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח